Inlägg från: Blivande Fru Stålhandske |Visa alla inlägg
  • Blivande Fru Stålhandske

Summan av allt fortsätter

Gemma, jag kan inte annat än att hålla med om att de allt borde ha färre korta ord och fler längre. Men jag tycker att det är fantastiskt hur du tar till dig språket, och så passionerat också!
    Sen ytterligare en sak jag har uppmärksammat här hos kineserna; De har språkligt sett ingen slutledningsförmåga.. De kan för allt i världen inte gissa sig till vad ett ynka litet feluttalat ord i en mening som i övrigt är rätt uttalad kan betyda. Då blir det det berömda kinesiska "Heh?" som stöts fram, och de förstår ingenting.

Nu är jag tillbakakommen från fyrtiofem minuters simning i den iskalla poolen med en badvakt som började sucka i sin stol efter tjugo minuter av uttråkighet. De är inte vana vid att behöva vakta poolen så länge då ett typiskt kinesiskt träningspass i poolen är ungefär 18 minuter långt.
    De kan verkligen inte motionera i det här landet!

Jag vill också ha lussebullar!

Usch, så jag klagar på kineserna. Men de kan faktiskt vara rara också, jag lovar. :)

Baklängespromenerare har jag sett ett par gånger.. det ser riktigt lustigt ut.
    Men det bästa är när de kommer in på gymmet, fullt träningsutrustade, stretchar, och ställer sig på en sån där gammal,gammal maskin som har ett band som man spänner runt midjan eller rumpan, och trycker på en knapp så att hela kroppen skakas till fördärv.
    Och där står dem och tror att kalorierna skakas av dem!
    Jag kan köpa att det skulle kunna få igång blodcirkulationen, men absolut inte mer.

Vart ska ni åka i Jul? Tyskland och Sverige var det väl?

Stålis mår prima, kan jag rapportera!

Håller som mest på att jobba i dubbla takten då julledigheten börjar när min kära mor och brorsdotter landar den 22:a. Ser verkligen fram emot det!

Samtidigt planerar jag inför julbordet, det ser ut att bli en svår nöt att knäcka, men jag får försöka improvisera litegrann då vi ju inte har någon ugn... :(
    Griljera skinkan i micron, det ni!

Gemma, kom på mig själv häromdagen med att harkla mig i en halvtimme på mataffären utan att ens reflektera över det. Men jag tycker egentligen att det är avskyvärt, jag äcklas tom av nysningar!

Lapinette, du är så söt så några nysningar kan jag nog stå ut med ändå! ;)

Det värsta är min blivande som nyser, också flera gånger i rad, och skriker "AAAATJOOOOOOO!!!!" samtidigt.
    Jag brukar sitta och hålla för det örat som är närmast honom annars skulle jag garanterat få hörselskador. Tänk vad man kan störa sig på petitesser!

Utvandraren, klart du skall äta gott under jul om du är så smal! Du är säkert toksnygg ändå skulle jag tro.. ;)

Uff, jag visste inte heller hur man kunde leva utan ugn innan jag flyttade hit. Men det blir mycket wok, stekt och såklart restaurangmat! Mestadels det sistnämnda får jag kanske erkänna.

Har precis ätit på en traditionell muslimsk/kinesisk restaurang med hela tjocka (Nåja, inte direkt!) kinesiska släkten. Helstekt lamm och en massa annat gott. Så nu är magen mätt och nöjd!

Lapinette och Utvandraren, när åker ni till Sydafrika?

Så härligt det låter med Sydafrika för Lapinette och Utvandraren! Spännande om ni hinner träffas en stund bland flodhästarna.

Jag skulle gärna ut och resa, vartsomhelst går bra. Men det är tajt med tid just nu, så gästerna får komma hit, det går minst lika bra! Skrev en LÅÅÅNG lista till min moder igår med saker hon skulle få äran att ta med sig, allt från mina slitna favoritjeans till mat.

En fråga till er som vet; Vad köper man till blivandes kusin i julklapp? Han har verkligen allt som kan tänkas och definitivt pengarna som behövs till att köpa det som skulle kunna tänkas saknas.
    Finns det någon "svenskt" som man inte kan få tag på ute i obygden som jag kan buda över med mina kommande gäster?

För övrigt, Sydafrikaresenärerna;

Ni är båda i Sydafrika på Stålis 23-års-dag den 28:e Januari! Ni kan fira mig där tillsammans... ;)

Jag blir så avundsjuk när jag hör om era matlagningskunskaper så det riktigt pyser ur öronen. Jag vill också kunna svänga ihop någonting snabbt och urgott som får allas munnar att vattnas.. typ kungskrabbaravioli.
    Däremot, som Utvandraren redan vet, så bakade jag saffransbiscotti förra julen och gav bort som julhälsningar i släkten. De blev faktiskt goda, tro det eller ej.

Lapinette och Utvandraren; Jag vet, jag är så UNG! Längtar och längtar i tysthet efter att få åldras, få mer livserfarenhet, visdom (?) och framförallt få lite mer "credability" i andras ögon, det är nog det som ökar på min längtan mest, att få känna att mina erfarenheter kan anses värda någonting, för jag har ju varit "med".
    Jag vet inte om ni förstår vad jag är ute efter, det är svårt att förklara i ord.

Nu ska Stålis också krypa till sängs, har spenderat en bra stund letandes efter mitt försvunna pass som till slut kom fram efter att ha kilat sig emellan skrivbordslådan och skrivbordet.
    Imorgon ska vi till Hong Kong för att förnya våra halvårsvisum och självklart trycka in lite shopping och en tur på IKEA. Hoppas vårt IKEA är lika välfyllt som ditt, Gemma!

Godnatt.

Gemma, jag kan vara där snabbare än du tror, med hungrig blick och kurrande mage, så var försiktig med vad du erbjuder.. ;)

Svar på tråden Summan av allt fortsätter