Summan av allt fortsätter
Åh Izunia, STORT grattis!
Åh Izunia, STORT grattis!
Margaux, vi verkar ha identisk smak när det gäller klänningar... den är verkligen en dröm!
Så härligt att ni har satt datum! Grattis!
Gemma, du är för rolig!
Hade de kinesiska myndigheterna bett mig att skapa ett register över vilka eventuella samhällsfaror det rör sig här på BT, så skulle jag upplysa dem om att de har förmodligen hade riktat in sig på rätt tråd (Vi hade nog blivit bra spioner allihop..!), men att den som är mest undersökande och passande för arbetet hade nog varit du Gemma!
Visst är det lustigt vilka drömmar ens undermedvetna kan koka ihop?
H berättade igår om en dröm han hade nyligen där vi befann oss ute till havs på en stor båt, kastfiskandes. Han hade bestämt sig för att fria genom att smuggla på ringen på min fiskekrok, för att sedan lura mig att jag fått napp, varpå jag själv vevar in fångsten! Det lilla problemet var bara att när jag fick upp kroken så fanns det ingen ring, och då kom paniken...
...som tur var så vaknade han, stackarn!
Gemma, angående middagen ikväll.... Din man ska skatta sig lycklig! ;)
Här ute i obygden, där mitt år och Gemmas mans år har påbörjats, är det lika stängt som i Shanghai.
Igår var det "nyårsafton" och det firades med stora, adopterade kinesiska släkten på restaurang med 12 rätter, var och en mer eller mindre ätbara. Dock fanns det några guldkorn; Pilgrimsmussla, hummer, lax och tofugryta, som jag ääälskar. Sashimi fanns det gott om för dem som gillar det, jag är INTE en av dem. Dock smakade jag sköldpaddsben! Det påminde lite om tonfisk fast ändå lite nötigare.
Kineserna äter oftast inte efterrätt på de traditionella restaurangerna, mer än ett par sesamkulor och/eller färsk frukt, vilket jag sörjer så! Jag älskar efterrätt!
Däremot skålades det ivrigt männen emellan, med finaste konjaken, som shottades i och med att praktiskt taget varje skål utropades "gambei"! vilket betyder "tomt glas" så som jag har förstått det. Kineserna har verkligen ingen finkultur.
Tolvslaget firades, om det ens får klassificeras som firande, hemma hos H's kusin med TV:n på högsta volym framför vilken kineserna samlades.
Efteråt försvann alla männen utom min ut på "disco", medan alla kvinnor villigt stannade hemma. Sådant är livet här!
Jag dröjde mig kvar ett tag diskuterandes kvinnofrigörelse med H's kusins svenska mamma som är här på besök, hon kunde för allt i världen inte förstå hur kvinnorna kunde acceptera denna regerande mansvärld. Jag bara skrattade. De har långt kvar i sin jämstalldhetskamp, åtminstone här ute i obygden. Hur ser det ut i Shanghai, Gemma?
Efter en lång diskussion och flertalet rutor Marabou Digestive, meddelade H att den itvingade konjaken började lägga sig som en tiokilostyngd på nacken. Då var det dags för hemfärd, för Grisen och Apan!
Lustigt fakta om kinesisk okunnighet;
I fredags hade jag dejt med den andra svenska tjejen som bor här i Zhongshan, arbetar som manager på en västerländsk bar/klubb här, vilket betyder att hon känner många här i expat-världen.
Hon berättade att en av hennes amerikanska vänner för ett tag sedan hade problem med andningen, och tog sig därför till läkaren här i Kina, där de röntgade och undersökte honom. Kineserna berättade senare att han hade lungcancer.
Killen blev självklart helt förstörd och tog sitt pick och pack och flyttade hem till USA igen för att kunna genomgå all den behandling han skulle komma att behöva.
Döm om hans förvåning när den amerikanska läkaren berättar för honom att han hade luftrörskatarr, inte lungcancer!
Ja, jag säger då det... DESSA KINESER!
Här blev det borstj till middag följt av någon slags "äggstanningsfruktsblanding" från restaurangen längre ned på gatan, orkade inte laga mat idag då jag redan har utfört mina husmoderliga sysslor; Städning samt tvätt.
Gemma, din soppa låter mumsig, och brödet likaså ... jag saknar ugn så mycket!
Jag måste hålla med om att jordgubbarna är väldigt goda just nu, hade flera bamsingar i havregrynsgröten imorse. SÅ gott!
Gemma, kan du bildgoogla på din anslutning?
Sök på "canistel", det är äggfruktens namn!
Gemma, jag har sett den frukten, men aldrig smakat. Men ger du grönt ljus på den, så litar jag på dig!
Nu ska jag iväg till Da Fui Yen, som mitt favorit-shoppingcenter heter, och handla veckans mat, då ska jag inhandla rabarberfrukten!
Gemma, jag testade mangosteen när jag kom hem från att ha trängts med vad som kändes som miljoner kineser på stormarknaden i två timmar, och den var god!
Till utseendet påminde den lite om inälvsmat tyckte jag, men söt och lite syrlig till smaken.. mums!
Vi har inte träffat vår ayi, så hon har inte fått något kuvert. Däremot har alla vakter på området fått ett. Tycker det är lite löjligt, men vad gör man inte för att "ta seden dit man kommer"?
Dricks ger jag aldrig heller! Gjorde det i början, men eftersom det alltid är en service charge inräknat i priset, så blir de helt förvirrade om de skulle få extra kontanter i dricks, så jag låter bli.
Mlu, jag tycker att du återhämtat dig något vidunderligt snabbt, jag beundrar dig för det. Men undrar också om du har fått någon förklaring?
mlu, det är sannerligen en konstig situation du har hamnat i. Men det reder sig alltid, förhoppningsvis till det bästa för båda parter. Hoppas att du får en trevlig tripp till San Fransisco, där har jag varit många gånger, det är en väldigt speciell stad!
Gemma, jag har utvecklat lite Lapinette-egenskaper... ;) Har glömt bort när ni ska åka till Hainan?
Är det alldeles för snart, så skulle jag nog ha varit extra försiktig bara när det är dags för bergsrutterna.
Har ni däremot tid, så hade jag åtminstone försökt ta en rabies-spruta.
Å andra sidan, jag bor ju praktiskt taget i ett rural area själv här ute i obygden, och jag är också helt oskyddad, förutom Hepatit B och det vanliga grundpaketet.
Så jag är nog inte den bästa att råda dig..!
Lapinette, i ärlighetens namn är det inte enbart du som har dåligt minne. Jag har minne som en guldfisk, både dåligt korttidsminne OCH långtidsminne. Mina vänner blir så ledsna när jag inte kommer ihåg något vi gjorde under högstadiet, och H blir besviken när jag inte kommer ihåg mestadelen av filmen vi såg för bara ett par dagar sedan. Några tips på hur man förbättrar eller tränar minnet?
Gemma, om sprut-situationen ser ut som så, så skulle jag inte få panik. Skydda er så gott ni kan och se till att ha telefonnummer redo till läkare själva om något skulle komma att hända. Man ska ALDRIG, och då menar jag ALDRIG lita på kineser i en nödsituation! Det är min högst förutfattade mening. ;)
Jag är säker på att ni komemr att få en underbar resa, är det Sanya ni ska till?
Och ja, du hade rätt! Guangdong är provinsen.
Nu ska jag ner till köket och steka de köttbullar jag rullade tidigare idag och göra potatismos samt löksås... Husmanskost är väl första etappen i husmodersskolan?
Vi får se om jag ens kan lyckas med det!
Kan meddela att köttbullarna ändå blev relativt runda igår, min precisionsförmåga är det inte fel på, det är i tillagning samt smaksättning som mina brister ligger!
Lapinette, hur går det med svärmor?
Min svärmor skulle jag inte bjuda på annat än restaurang, då hon är kock och jag minst sagt inte är så imponerande i köket.
Husmanskost är något jag verkligen VILL lära mig att laga, då H är uppfödd på detta och saknar och älskar det. Jag gillar kryddiga och starka rätter och fyllig tomatsås. H vill ha kött, potatis och gräddsås. Behöver jag säga att vi allt som oftast har olika önskningar när det kommer till middagsmat? ;)
Gemma, vad för slags massage blev det igår? Shiatsu?
Själv skulle jag behöva ta mig till min nagellady för att fixa både fötter och händer, men jag orkar inte idag, det tar alltid så lång tid.
Hur bortskämd är man då?!
Mlu, du är SÅ superstark, verkligen!
Helt fantastisk!