• Sofia08

Hur och vad har ni för budget?

Halloj tjejer!
    Jag undrar hur mycket ni spara varje månad och hur ni har kommit fram till en rimlig budget..?? Vi planerar att gifta oss nästa sommar (aug-08) och jag tycker det är lite svårt att veta vad allt kostar. Vi räknar med att bli ca 70 pers. Dessutom är jag student, så det är lite tajt ekonomiskt...Är rädd att vi inte kommer hinna spara ihop tillräckligt med pengar. Räknar iofs med att få ganska mycket hjälp av mina föräldrar, men ändå..
    Man kan ju inte räkna med att de ska stå för allt. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?
  • Fru Cinderella

Vi har inte heller gott om pengar.. min mor kommer betala middagen för 52 personer på ca. 25.000 så vi tar hand om det andra.. vilket kommer gå på ca. 15.000

Har lagt undan 1600kr i månaden sen i novemeber. Lägger även undan allt vi får över i slutet av varje månad och om vi kan undvara.. kommer behöva ta lån på 3000kr till fotografern som vi betalar tillbaka över sommaren till en släkting. Frisören tar vi på faktura o betalar månaden efter bröllopet på 1600kr.. så det blir tajt men det går...

Försök sortera ut vad som är viktigt för er, är det de tryckta servetterna eller det specialgjorda riset i era färger.. stryk det som känns mindre viktigt... lycka till

• Fru Cinderella

Just ja.. gifter oss den 28 april föressten

• Sofia08

Tack! Ja, det är verkligen svårt att "sortera ut" vad som verkligen är viktigt. Jag behöver verkligen inte ha nåt jättepampigt bröllop, men samtidigt så vill jag inte snåla för mycket heller. Det är ju ändå, förhoppningsvis, en gång i livet som man kommer att göra detta. Vi har ju ganska lång tid kvar, så jag tycker att det borde gå...

• malle_1

Vi lägger undan 4 000 i månaden - ca 40 000 och får 50 000 av föräldrar till middagen.

• Fru Cinderella

Jo, det är sant. Fast jag har märkt att ju närmre bröllopet man kommer ju mer inser man vilka detaljer som är viktiga för en o inte

• JessicaZ

vi räknar inte med att få nån hjälp av någon rent finansiellt. vi sparar 600-900 pund i månaden vilket är ungefär 8000-12000 i månaden. det är riktigt tufft att spara så mycket, men vi båda jobbar och räknar med att bröllopet kommer gå på 175.000 inklusive allt
    4 ringar i platina för runt 50.000, kuvertpriser 70-75.000, fyrverkerier runt 10-15.000, etc. usch jag blir alldelles mörkrädd då jag tuanker på det!

• Sofia08

Oj!! Tur att ni kan lägga undan så mycket pengar när det kommer att bli ett så dyrt bröllop. Ja, det är en väldans massa pengar, men tänk att det förmodligen är den dyraste festen man någonsin kommer att ha. Jag räknar med att vårat kommer att gå på ca 70000. Iofs 18 månader kvar, men det är tufft när man är student. Tur att min M2B tjänar bra och att jag har föräldrar som hjälper! Skulle ju vara tråkigt om man får skjuta fram det pga av ekonomin, eller skära ner på något som man verkligen vill ha! Det är bara att kämpa!!!

• jocelyn

Vi använde BTs verktyg för att räkna ut en ungefärlig budget. Nu är vi inte i situationen att behöva spara varje månad då vi redan har de ekonomiska förutsättningarna för att genomföra bröllopet men OM vi skulle sparat hade vi nog lagt 1000 kr per person och månad under 2 år. Vår budget är på 50 K.
    Vi räknar inte med någon hjälp från föräldrar etc, om någon kan hjälpa till så är det en trevlig bonus!

• JessicaZ

vi kanske har tagit i lite för mycket då vi räknar på 175.000 totalt för allt? Hua. Våra ringar går på 50.000 (fyra platina ringar) Jag har sett kuvert för runt 1350 och vi ska ha mellan 45-55 gäster. Helt plötsligt känner jag att jag kanske ska skippa festen och dra utomlands med de närmsta... Eller dra ner ambitionen lite kanske? Jag vet inte...

• Fru Cinderella

JessicaZ

Så länge det är enligt rimliga ramar för sig själva och sin egen ekonomi så drar man ju inte på för mycket. Om det bröllop ni planerar är något ni har råd med och vill göra så kör på det.

Tror att alla oavsett budget någon gång i planeringen bara vill släppa allt o dra utomlands ;)

Svar på tråden Hur och vad har ni för budget?