Inlägg från: Anja 19 juli 2008 |Visa alla inlägg
  • Anja 19 juli 2008

2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare

Vidalila

Jag har precis tagit socionomexamen :) och nu läser jag vidare på masterskurser, läser två stycken på halvfart. Socialt arbete m barn och unga och Socialt arbete med alkhol och drogproblem. Mycket intressant men full fart...

måste snabbt ha in mina c-uppsatsopponeringar oxå (jag missade opponeringarna för att jag födde min dotter ;) ) så trots att min egen c-uppsats sedan länge varit godkänd så måste jag opponera på andra och min examinator gav mig två FETA c-uppsatser till min enorma FÖRTJUSNING (not) :(

grrrrrrrrr...

Vad har du tagit examen i? :)

• Anja 19 juli 2008

Haha, neeeej vad roligt!!! Var?? Tog du oxå examen nu i januari???

jag har värsta ångesten med jobbsök... Alltså shit, det är ju fruktansvärt. De vill ha MASSOR av erfarenhet inom alla sina specifika områden, suck...

jag har typ bara min praktikerfarenhet att komma med. Har bara jobbat i vården tidigare, och som elevassistent m barn som har sociala svårigheter.

Typ alla i min klass hade jobbat inom socialt arbete eller politik och ideellt till höger och vänster. Ibland kände jag mig helt udda. Jag VET att jag är perfekt som socionom (alltså rent personlighetsmässigt) ;) men hur förmedlar jag det när jag söker jobb...

Vidalila, har du mkt erfarenhet sen tidigare? Känner du nånsin att du är i underläge jämfört m alla andra. Jag blir galen...

Har du sökt många jobb? Var bor du? Hur ser det ut m jobb där du bor?

jag bor ju i Lund och i Lund/Malmö betalar de dessutom sååååå dåliga löner t socionomer. Får man 19.000 som ingångslön ska man tacka och buga. Ofta får man bara 18.000 eller lägre. Otroligt dåligt.

Vilket blä-inlägg, haha...

Sökte ett jobb idag som jag VERKLIGEN vill ha, så håll tummarna :)

• Anja 19 juli 2008

I Lund :)

Vanliga socionomprogrammet :) med inriktning missbruk på 6 terminen och inriktning Socialt förändringsarbete på 7 terminen.

Visste inte att du är från malmö :) Häftigt!!

:)

Gick ni oxå ut den 17 januari?

• Anja 19 juli 2008

Lucy...

wow vad kul :) Ååååhhh önskar att jag oxå fick gifta mig nu i augusti fast jag behöver nog all tid jag kan få, haha... Med tanke på 20 kilosnedången som ska genomföras ;)

• Anja 19 juli 2008

Vad ser jag när jag tittar in...

Fylleslag på sidan, hehe...

Sitter å skrattar just HÖGT åt er vilda brudar. Tror jag ska gå och lägga mig nu ;) haha

caketoppern, fniss...

• Anja 19 juli 2008

Snitte

Samma här, aldrig tänkt på giftermål faktiskt, förrän det kom på tapeten. Eller jooo, tänkt på det kanske, men inte så att jag undrat näääär och lääängtat massor osv. Har mer bara tänkt att, jaja, det kanske sker nån gång ;)

Däremot barn, MYCKET VIKTIGT och det ville jag absolut ha innan 25 och det fick jag, hihi... Eller rättare sagt, jag blev gravid när jag var 24 men min äldste son föddes när jag var 25.

:)

• Anja 19 juli 2008

Är skitbesviken ikväll...

Har av någon konstig anledning gått upp allt jag hade gått ner, trots att jag gått ner på vettigt sätt.

Och jag och sambon är ovänner. Hans temprament kan göra mig galen ibland. Inte lyssnar han heller. :(

• Anja 19 juli 2008

När han är sur alltså... När han är sur så blir han riktigt jä..la tråkig att ha att göra med.

Var tvungen att klaga.

Suck

• Anja 19 juli 2008

Så olika det är... Jag hade en sådan vansinnig längtan efter barn att jag inte kunde tänka på NÅGOT annat. Det var som en besatthet, så jag hade inte en enda hjärncell som kunde fokusera på utbildning eller karriär eller annat.

Det var bara barn jag ville ha ohc när jag fått min son så var det som att allt klarnade och när mammaledigheten var slut så visste jag vad jag ville bli, sökte, kom in, tog paus för att få två barn till ;) och tog examen, för att nu vara klar. Precis så som jag ville ha det.

Perfekt dessutom då man är så flexibel när man pluggar att barnen inte har behövt ha så långa dagar på dagis, som de skulle behövt om jag jobbat.

Men tyvärr så har ju nya regeringen ändrat så att möjligheten att få barn när man studerar finns inte mer. Det är verkligen sorgligt och mkt underligt.

:(

• Anja 19 juli 2008

Norrsken

Tydligen har regeringen ändrat så att den SGI (sjukpenninggrundande inkomst, som ligger t grund för föräldrapenningen)du har inte följer med dig genom studietiden. Tidigare räknades studietid som "nollad" tid, så din SGI följde med dig genom studietiden, om du tex skulle bli sjukskriven eller få barn.

Så när du slutat jobba och börjar studera, så förlorar du din SGI, för numer räknas studietiden som faktisk tid.

vet ej om de vill sänka barnafödandet eller få folk att plugga mindre, men effekten lär ju bli båda! Värst är ju ändå att man inte kan bli sjukskriven heller om man skulle behöva det.

Omänskligt... men nu ska vi ej gå in på några politiska debatter. Men socionomer är nog sällan blåa om man säger så *asg*

;)

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare