• rosen06

Vilken metod har ni lyckats bäst med?

Tänkte bli av med några trivsel-kilon (5-10).

Funderar på att reg. mig på någon av internetsajterna som finns, för hjälp längs vägen.

Nu velar jag lite. Det står mellan GI Viktkoll och VV. Det är ju två olika vägar till samma mål.

Därför vill jag gärna ha era tips.
    Känner ni till dessa två "metoder"?
    Hur funkar de för er?
    Resultat? Vägen till resultatet?
    Allt ni kan komma på! =)

Det kostar ju trots allt en viss summa varje månad.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken metod har ni lyckats bäst med?
  • Marskatt

Tja, för några år sen så trodde ju jag att jag "bara behövde bli av med några trivselkilon" så jag gick till vv. Gör jag inte om kan jag säga! Där ansåg man att jag snarare behövde gå ner 15 kilo eller mer (mot mina kalkylerade 7-8 kg). Suck! Gick hem fortare än kvickt...

• bröllops häxan

Jag var med i vv för ett antal år sedan. Gick ner det gjorde jag, ska inte klaga...men..

Jag vet inte hur det är för andra som är eller har varit med, men jag blev sååå mat fixerad. Tänkte på "poäng" och maträtter hela dagarna. Det var ganska jobbigt faktiskt. Men det kan ju vara olika för andra.

GI har jag inte prövat.

*L

• Buslinna

Om det står mellan de två så är det bara att bestämma hur du vill äta. Strikt undvika allt fett, eller strikt undvika allt socker.

Med VV får du äta mycket potatis och liknande, kan baka en fettsnål kaka om du blir sugen eller äta lite godis. Jag var konstant övermätt och hann knappt göra något mellan alla måltider och mellanmål.

Med GI blir det mycket fett, kött, ägg och i princip inget som helst socker. Har du tänkt göra den hårda varianten av GI blir det heller inget bröd, ris, pasta, frukt ... Jag blev illamående av allt fett ...

• rosen06

Ja, det är ju två vilt skilda metoder.

Men jag är mest nyfiken på vilken ni trivts bäst med..och som även givit bäst resultat på vågen? =)

• Pumpkin

Jag skulle faktiskt inte rekommendera GI Viktkoll till någon, men det är jag det. Första veckorna får du inte äta nåra kolhydrater alls, dvs ingen pasta, potatis, ris, bröd, gröt osv osv och bara EN frukt om dagen. Däremot ska man äta massor med typ kalkon, ägg och grönsaker. Gott? Ja, men i dom mängderna man skulle äta så mådde jag konstant illa! Och bristen på kolhydrater gjorde att jag inte kunde koncentrera mig och mådde konstant illa. Dessutom gick jag UPP i vikt av det.
    Men som sagt, det är ju jag

• nyår07

rosen06 - jag förespråkar GI framför VV.

Dels, för att det är enklare, man behöver inte räkna poäng och man får äta "roligare" mat.

Finns visst goda efterrätter som är GI vänliga, som pannacotta, chokladkaka på mörk choklad.

Jag var med i VV tidigare, och gick knappt ned något. Det funkade inte på min kropp ÄVEN om jag gjorde exakt som jag skulle OCH tränade.

När jag provat GI har jag gått ned lätt, utan att känna att det är nån egentlig ansträngning.

Sedan, detta med att utesluta frukt, potatis etc helt gäller ju bara om man vill göra en kickstart, eller om man vill gå ned fort.

Vill man gå ned under lång tid, så behöver man bara tänka på att inte äta för mycket, och då hellre fullkornsris etc.

Jag rekommenderar GI!

• Pumpkin

Ja alltså kör man "sitt eget race" med GI så kan det ju fungera. Jag till exempel byter alltid ut vanlig pasta mot fullkornspasta, vetemjöl mot dinkelmjöl osv. Men kör man helt enligt GI Viktkolls program så ska man köra en rivstart och då är det inga kolhydrater.

Hur som helst, dom flesta av oss fungerar ju väldigt olika. För mig fungerar det att tänka på vad jag äter och att motionera, på andra inte.

• l i s a

Jag förespråkar VV! Det passar mitt sätt att äta "i vanliga fall" bättre än GImetoden. Jag äter gärna mycket frukt, popcorn , potatis och annat kolhydratrikt. Kort och gott passar det min och min blivandes livsstil bättre med VV än med GI. Personligen blir jag mindre "matfixerad" när jag viktväktar än annars. Visst ligger tankarna i bakhuvudet men efter någon vecka går det av bara farten att laga pointssnål mat att äta ett litet mellanmål och ändå veta om jag ligger bra till eller borde gå ut och ta en promenad den dagen.

Framför allt är det nog detta med att det blir så väldigt uppenbart med VV hur stor skillnad det gör att ta en 30 min promenad mot att låta bli! Det är just detta jag behöver inse då och då.

Kan ju påpeka att jag inte går på VVmöten. Jag har en CDskiva jag kör med hemma. Jag tycker faktiskt det är roligt! Det blir lite som en lek eller som ett dataspel Jag har också några trivselkilon att gå ned (7kg), började för precis en vecka sedan och har gått ner lite drygt 1,5 kg! Känns inte som jag ansträngt mig alls!

Mitt tips är att välja den metod som innebär att du måste göra minst förändringar i ditt sätt att äta! Har du lättare för att välja bort fett - välj VV. Har du lättare för att välja bort kolhydrater - välj GI.

Lycka till!

• nyår07

lisa - att äta GI innebär ju inte att man äter massor av fett!

Lax, kyckling etc. är ju nyttig mat. Att äta det med grönsaker istället för med massor av pasta och potatis är ju inte fett.

Svar på tråden Vilken metod har ni lyckats bäst med?