• Therése

    Vilket preventivmedel är BÄST?

    Efter ett par år som mer eller mindre singel har jag träffat en man som jag känner på mig att jag kommer att vara med under ett bra tag framöver. Alltså har det här med preventivmedel blivit aktuellt igen.

    Jag har tidigare ätit p-piller i ca 13 år, prövat flera olika sorter, Desolett, Mercilon, Folimin etc. Tyckte att de funkade bra när jag använde dem men i efterhand märker jag att jag mådde klart sämre med p-piller - gick upp i vikt, torra slemhinnor = ont vid sex, ingen sexlust, fler depressioner etc. Jag testade det igen under ett par månader när jag hade pojkvän men hade då mens i 7-8 veckor som inte försvann förrän jag slutade med pillren. Alltså ingen önskedröm att gå tillbaka till det. Problemet är att kondom börjar kännas lite tråkigt... Kan inte komma ifrån att den faktiskt känns när man använder den och att de på många sätt vore skönt att slippa.

    Skulle därför vilja ha era åsikter och tips om vad som funkar bra/mindre bra. Jag har inte barn men kommer nog att vilja det med tiden så hormonspiral är inget alternativ. Har hört mig för om kopparspiral men det sägs att man blöder väldigt mycket av den och det känns inte lockande heller. Är ganska oregelbunden i min mens, kan p-dator ändå vara något för mig? Hur är det med p-ring, p-stav etc, känner man av hormonerna lika mycket där som när man äter p-piller?

    Snälla dela med er av era erfarenheter!

  • Svar på tråden Vilket preventivmedel är BÄST?
  • vena cava

    Jag har alltid mått dåligt av alla p-piller men äter yasmin nu och jag har inga biverkningar alls, toppen, mår jättebra :) Men sånt kan ju vara väldigt olika från person till person.

  • höst-05

    Varför inte hormonspiral? Det är bara att plocka ut den när det är dags för bebisverkstan! Jag har också testat en hel del piller från desolett till minipiller. När jag åt cerazette blev jag ett vandrande monster och mådde inte alls bra. Grät nästan jämt. Med exlutena mådde jag kanon och nu har jag hormonspiral. Så skönt att slippa komma ihåg piller och skulle man någon gång få magsjuka så behöver man inte skydda sig i en vecka efteråt. Mini-pe och exlutena liknas med hormonspiral och den verkar lokalt i livmodern. Cerazette jämförs med p-stav och p-spruta.
    Självklart så är det ju individuellt vad man mår bra och trivs med, men jag kan varmt rekomendera hormonspiralen!

  • Mysprick

    själv mådde jag peck med hormonspiralen, blev nedstämd tappade sexlusten och gick upp i vikt. Kopparspiral och kondom är ju det enda utan hormoner, men å andra sidan kan man ju inte säga hur just du kommer reagera på olika preventivmedel. Kopparspiral kan öka blödningarna, hormonspiralen minska. Förstår inte hur honrmonspiralen inte är ett alternativ, men koppar är det, med tanke på barn. Du kan ju plocka ut bägge!
    Om du tror att det kan bli aktuellt med barn inom ngt år ska du inte använda p-spruta, för man vet inte hur snabbt man får ägglossning när man slutar, för vissa tar det ngt år...
    Om du har oregelbunden mens kan ju p-dator vara ngt, då de säkra perioderna kan variera!
    Hoppas att det löser sig!

  • Eliotta

    Jag har använt p-ring i ett år nu och tycker den är bra! Man behöver inte tänka på den mer än två gånger i månaden - när man sätter in och tar ut den - och jag mår som vanligt av den. Killen märker liten skillnad när jag har den och när jag inte har den (man kan ta ut den när man kör om man vill i upp till 3 timmar per dygn). Även om han märker den tycker han inte den är i vägen.

  • Eliotta

    Dessutom ska jag tillägga att p-ringen har lägre hormondos än pillren eftersom den verkar "lokalt" där nere direkt och dessutom behöver man inte oroa sig om man blir magsjuk.

  • jocelyn

    Jag har inte provat så mkt utan mår så bra av Yasmin att jag inte ser någon direkt anledning att byta bort dem. Mycket bra piller! Har aldrig haft någon påverkan på slemhinnor, lust eller dylikt.

  • A.M.

    Jag gillade min p-ring när jag hade den (tog ut den för att bli gravid) och saknar den nu när jag ammar och behöver preventivmedel. Istället har jag minipiller (Mini-pe) absolut inga biverkningar (för mig i alla fall) dock måste man ta dem samma tid varje dag (+3 timmars felmarginal). Funderar på att använda p-stav (med samma "light"-hormon som minipillren) - bara för att vara säker och slippa glömma piller och sedan mecka med kondom en vecka ...

  • tahimahal

    Jag har ätit desolett (funka inte alls, bara mellanblödningar) trinordiol under flera år = sexlusten bårtblåst, hormonspiral i 8 månader = blödningsfri i 10 dagar !!! och nu sist hade jag p-ring. Den blev jag helt förstörd av och trodde ett tag att jag höll på att tappa greppet. Grät floder för ingenting och mådde för j-ligt.
    Nu skiter jag i det här med hormoner!
    har varit lite inne på att prova kopparspiralen, men min barnmorska säger att man blöder såå förskräckligt av den...och får mer ont än vanligt..så jag har inte vågat prova.
    När kommer p-pillerna för män??

  • Therése

    Mina funderingar går vidare! Att bli gravid är inte aktuellt just nu så något skydd måste det bli.

    Anledningen till att jag inte vill använda spiral, p-stav eller liknande är att jag inte gillar tanken med att ha något som sitter fast i kroppen... känns läskigt på något sätt. Skulle inte känna mig bekväm med det helt enkelt.

    Nu har vi råkat ut för att kondomer har gått sönder två gånger på bara en vecka (Cho-San tror jag det är) så något annat måste vi ha för att det ska kännas OK.... Blir att gå och handla dagen efter-piller idag för säkerhets skull. Jag har fått ut recept på Yasminelle, är det någon som har provat dem? Kan "i värsta fall" tänka mig att testa dem i några månader och se vad som händer och hur jag mår.

    Läste att spermier kan leva upp till 5 dygn efter utlösning så ska man köra med säkra perioder eller p-dator eller så, så känns det som att det ändå måste vara OK att man KAN råka bli gravid... Ingen här som har testat det?

  • Marie (Inte min tur än)

    Jag har under rätt lång tid ca 6 år andvänt mig av p spruta men jag har ökat så otroligt i vikt. Nu pratade jag med en arbestkamrat som tipsade mig om spiral, ni som har spiral fungerar dem bra och går man upp mycket? Jag har gått upp ca 15-20 kg sen jag började med sprutan. Jag har inte fött barn och har väldigt mycket mens så jag önskade ju slippa mensen i fortsättningen också.
    Låt mig höra era funderingar...

  • Pepparmyntan

    Tror att det är nästan omöjligt att säga vilket preventivmedel som är Bäst eftersom det är så himla individuellt hur man påverkas och reagerar. Man får helt enkelt prova sig fram.

    Det finns ju två huvudkategorier hormonella och icke-hormonell medel.

    Icke-hormonella är ju:
    Kondom. Plus slipper hormoner. Minus kan gå sönder.

    Pessar. Plus slipper hormoner. Minus verkar väldigt svårt att få tag på korrekt spermiedödande medel iallfall just nu eftersom apoteket tydligen slutat sälja det.

    Kopparspiral: Inga hormoner. Man kan dock få kraftigare mens eller kraftigare menssmärtor.

    P-dator: Inte supersäkert. Krävs att man har regelbunden mens. Krävs nog att råkar man bli gravid så skulle det vara OK.

    Hormonella p-medel.

    Vanliga kombinerade p-piller. Varierar en hel del hur man påverkas av dessa från person till person och från piller märke till märke.

    Mini-piller: Som bara innehåller gestagen och inte östrogen. Mindre biverkningar men man måste vara noggrann med att ta dem i tid. Blir man dålig i magen måste man också andvända kompletternade skydd.

    P-plåster: Funkar som vanliga p-piller men man slipper att komma ihåg att ta piller varje dag.

    P-spruta: Innehåller bara gestagen. Man slipper att komma ihåg att ta piller. Tyvärr verkar effkten sitta i väldigt länge den dagen man slutar och det kan ofta ta lång tid att få tillbaka mensen och bli gravid.

    S-stav. Innehåller också bara gestagen. Många verkar dock ut för oregelbundna blödningar. Vekar annar ganska bra.

    P-ring: Funkar som vanliga p-piller men verkar lokalt och det blir därför en mindre hormondos man utsätts för. Man slipper komma ihåg att ta piller och byter ringen varje månad. Vissa upplever att de får sköra slemhinnor och problem med svamp men många tycker att det funkar bra med p-ringen.

    Hormonspiral: Innehåller också bara gestagen och verkar lokalt och därför innehåller den bara en mycket liten mängd hormon. En av de absolut säkraste p-medel med högre säkerhet än vanliga p-piller. Kan dock göra ont vid insättning.

    Tror att jag har lyckats göra en kort summering av de flesta. Man får helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra och sedan experimentera. Det som funkar för en person kanske inte funkar för en annan som sagt.

Svar på tråden Vilket preventivmedel är BÄST?