• njoy

Om ni hade haft råd hade ni då haft ett större bröllop? Vart går er gräns?

Är lite nyfiken på hur ni andra tänker angående budgeten på ert bröllop..
    Använder ni ALLA pengar som ni kan få ihop, dvs. skulle ni ha ett ännu större/dyrare bröllop om ni lyckades spara mer eller fick bidrag?
    Eller sätter ni från början en gräns för hur mycket ni kan tänka er att spendera på denna dag? Och var går er smärtgräns isåfall?
    När man läser om dem som har budgetar på 100-200 000 kronor och verkligen har knåpat och sparat för att få råd med detta så ser jag framför mig hur mycket annat man skulle kunna köpa för alla dessa pengar och ändå få ett jättefint bröllop också..Men det kanske är jag som är snål..

Så hur mycket skulle ni lägga om ni fick lägga gränsen var ni vill?

• Svar på tråden Om ni hade haft råd hade ni då haft ett större bröllop? Vart går er gräns?
  • Nilla_S

Eftersom jag är supernöjd med hur vårt bröllop blev, så skulle jag inte vilja göra något annorlunda eller spendera mer pengar på det (60 000). Vi bjöd alla vi ville bjuda, enda som var synd är att våra vänner utomlands inte kunde vara med.

• Stefans fästmö

Kul tråd! Vi räknar med ca 70 000 för 90 gäster, exkl bröllopsresa. Vi tar pengar fårn bufferten på banken, inte allt men det får bli det som behövs. SEn hjälper våra föräldrar till, vet inte än med hur mycket.

Om vi hade haft jättemycket pengar hade vi nog inte bjudit fler (vi har valt att ha det på ett enklare sätt för att kunna bjuda alla vi vill), men snarare haft middagen på ett lyxigare ställe, bjudit folk på transporten, inte funderat över hur man kan få ner kostnaden för dekorationer, frisör etc utan bara tagit det som är bäst, utan att alls tänka på pengar. Nu väljer vi det vi vill ha, så det kommer bli jättebra o vi är inte alls missnöjda med våra val, men det klart, ekonomin är alltid en faktor! Typ inte den allra dyraste maten, skumpan, lokalen...

• Stefans fästmö

... och bröllopsresan hade kanske gått till Västindien eller Sydamerika ist f Europa... (Fast det är nog mer min dröm, min m2b har ingen direkt lust att åka så långt...) ;) :D

• Joleen

Vi kommer gifta oss i New York och alltihop kommer gå på 60 000 kr max. Då ingår kläder, ringar, flygresa, övernattning, pastor, hår och smink, fickpengar för 9 dagar i NY. Vi har räknat högt, med största sannolikhet kommer det bli pengar över. Vi hade kunnat lägga 200 000 kr om vi velat men väljer bort det. Eftersom vi ska gifta oss ensamma tillkommer ju inte hyra av lokal och mat till gäster. Detta är vårt drömbröllop, vi hade inte velat göra på något annat sätt. När vi kommer hem har vi en stor fest för nära och kära för att fira.

• NuÄrDetDags

Vi räknade på ett ungefär ut vad vi kan spara ihop från det att min m2b friade och bröllopet (8 månader) och kom fram till att 60000 kr får det hela gå på (70000 kr som max.)

Vi har "snålat" på saker vi annars också inte lägger "överdrivet mycket" pengar på, som t.ex. kläder. Vi köper aldrig superduperdyra märkeskläder så här hittade vi billiga och bra alternativ i Kina. Köpa trycksaker tyckte vi var en onödigt stor utgift när man kan göra dem själva, så där sparade vi också in en hel del.

Vi hade kunnat lägga lite mer på ringar men vi råkade hitta dem vi vill ha för billig peng, vi har gästtransport, mat och fri dryck i "paketet" för ca. 60 gäster och vi kommer nog att göra av med kanske 50000 istället för 60000 - vilket är bra, det som blir över går till den i början inte inräknade bröllopsresan.

Om vi hade haft mer pengar hade vi nog inte gjort något annorlunda vad det gäller kläder, ringar eller gästantal och så men vad jag jättegärna skulle ha gjort om jag kunde ösa är a) boka ett slott för ett veckoslut och ha bröllopet där + b) live musik på festen. Men det blir perfekt även utan dessa "småsaker"!

• ViSt

Vi kommer att få det bröllopet vi vill. Man kan alltid göra av med mer pengar men vi vill inte det för vi tycker att vi får vårt bröllop som vi vill. Vi gifter oss bara om vi får det som vi vill ha.

• Iriz

Vårt bröllop gick på drygt 150 000:- och jag kan inte komma på någonting som jag inte är nöjd med eller som vi skulle ha gjort annorlunda. Allt var perfekt!

• Ab fab

om vi hade obegränsat med pengar hade vi flugit ner ca 60 gäster för en weekend i paris. Hotell, middag fredag i Belleville, guidad tur på lördagen, vigsel, fest på lilla gatan i Montmartre och picnic dagen efter. När vi räknade på det hamnade vi på ca 400.000 o de pengarna hade vi inte

• wozzgirl

Vi har använt kontakter väldigt långt och fått mkt gratis/billigt på så vis (transporter, fotografering, lokal..)

Vi satsar verkligen inte våra sista pengar på detta utan planerar bygga en gäststuga snart så vi lägger hellre pengar på den isåfall..

Jag har faktiskt inte ens räknat vad det blir att kosta för vår del för jag har köpt saker o ting under ½års tid nu o fått kostnaderna spridda.
    Jag skulle inte vilja ha det så mkt annorlunda än vi har det nu...

• GretaG

Vårt bröllop var helt fantastiskt men jag vete tusan om jag skulle vilja göra om o göra bättre...Klart att få flyga ner alla till ett slott i Provence o så men....

Svar på tråden Om ni hade haft råd hade ni då haft ett större bröllop? Vart går er gräns?