• Raspberry

Får man lägga sig i sin egen hippa?

Hur förklara min fråga på enklast sätt...???

Jag skall gifta mig och är rätt säker på att det kommer att bli en möhippa och att min bästa kompis som skall vara hedersdam (inte tärna, hon är gift) kommer att organisera den. Problemet är att jag har aldrig haft ett gäng med vänner, utan mer spridda vänner som inte nödvändigtvis känner varandra...alltså känner inte min bästa kompis mina andra vänner jätteväl.

När jag var tärna på hennes bröllop så fick jag en kopia på gästlistan inkl. telefonnummer vilket var bra när jag skulle ordna möhippa. Så det tänkte jag ge henne.MEN och nu kommer vi till problemet.

På gästlistan kommer ju både mina och min blivandes vänner/släktingar att stå med. Vissa av hans vänner/vänners respektive börjar jag numera räkna även till mina vänner men vissa har jag knappt träffat. När jag ordnade min kompis möhippa ringde jag alla tjejer som inte var äldre släktingar och bjöd in dem och det blev lyckat. Men blir inte det egentligen lite konstigt? I fall det är möhippedeltagare där som jag knappt känner...??

Är det nån som fattar vad jag menar eller är det en jättekonstig fråga?

• Svar på tråden Får man lägga sig i sin egen hippa?
  • bröllopivinter

Jag skrev en lista till min tärna på alla tjejer som jag ville skulle vara med Inget konstigt med det tycker jag!

• Aprikot

Jag tycker att du lämnar gästlistan och skriver en kommentar till varje gäst, hur du känner dem t.ex. Då kan din kompis själv välja vilka hon kontaktar. Jag blev hippad i lördags och tyckte att det var jättekul att även de jag inte känner så bra (än) ville va med. Då får ju de chansen att lära känna några fler inför bröllopet och har åtminstone möhippan som samtalsämne.

• **honey**

Vi har gjort precis som Aprikot, tycker det var bra.

• Karis Annelie

Men jisses vad kosntigt det låter i mina öron detta. ni antar alltså att ni ska få en möhippa? Det e ju inte meningen att ni ska veta om den ens.
    oftast tar den ansvariga för hippan detta med den blivande maken., vilka som ska bjudas. han borde väl om nån veta vilka du umgås med?

• Kakan -07

Karis Annelie
    Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att man vet att man får en hippa! Jag och min tärna planerade en hippa tillsammans för en annan kompis och redan då pratade vi mycket om våra egna hippor som någon gång skulle komma (det var länge sedan, innan det var bestämt att jag skulle gifta mig).
    Så om man har pratat om ämnet någon gång tidigare så vet man ju förmodligen om man kan förvänta sig det eller inte.

Raspberry
    jag tycker aprikots förslag var jättebra. Så ska nog jag göra också!

• Karis Annelie

ja men även om man råkar veta att polarna absolut kommer fixa en, så brukar ju brudar gå runt o låtsas som inget, för det "ska ju va så" på nåt vis. iaf de brudar jag känt har varit så. den ansvarige får helt enkelt ta och fråga m2b eller brudens mor eller någon mer insatt person för att få fram gästlistan.
    har aldrig varit med om att bruden gett nån gästlista. däremot kan man ju hinta om "du minns min gamla bästis från malmö, gu va längesen jag såg henne" sådär fånigt ;)
    men alla gör osm de vill, jag blev lite förvånad bara.

• Lainan

Min tärna, syrran, har frågat mig vilka jag tycker ska vara med. Så jag tänker definitivt ge henna gästlistan, likaså till marskalken. På listan kommer jag skriva vilken relation vi har, samt ålder och sagt att jag tycker att man ska bjuda alla under 40 år, sen är det upp till henne hur hon vill göra.

• Lady o Lufsen

Det kanske är jag som är konstig men för mig var det en ynnest att överhuvud taget få vara med om en hippa. Skulle aldrig för mitt liv "se till" att den som anordnade min hippa skulle behöva sålla vilka som fick, inte fick komma...Alla som var inbjudna till bröllopet blev även inbjudna till hippan...

• Lady o Lufsen

...kan tillägga att alla inbjudna utom två kunde komma på hippan och när det på bröllopet spelades upp ett bildband från både hippan och sexan så kunde precis alla känna att dom hade varit välkomna och åtminstone tillfrågade...

• N&N

Klart att man inte "ska veta om" att man ska få en hippa, men de flesta får ju en... min syster frågade mig rent ut om hon kunde få gästlistan då hon inte känner alla mina kompisar och visste inte exakt vilka som är bjudna. Inget konstigt med det tycker jag, varför inte underlätta för alla parter? Där har hon namn, mail, adress och telefonnr.

• Lainan

*försvarar mig lite*

Anledningen till att alla över 40 (eventuellt) inte blir bjudna på möhippan är att dessa är våra mammor, mostrar och farmor/mormor. Jag vet helt enkelt att de inte uppskattar typen av möhippa som jag befarar att min syster kommer att ordna - jag räddar dem helt enkelt, *s*.

Att prata om sin egen hippa eller inte, det är väl upp till var och en. I vårt fall funkar det bra.

• Zozo

Äh, det finns sa manga "masten". Jag anser att jag har lika mycket att säga till om ang mn möhippa som under andra tillfällen. Ok det är jättemysigt att kompisar vill ta pa sig och ordna en sadan, överraskning eller ej, men det betyder INTE att jag tex skulle ga med pa att göra grejor jag inte vill bara för att det är en möphippa. (Det skulle jag ju inte göra vid ngt annat tillfälle heller)
    Hur känner du själv det? Känns det fel för dig att tipsa med gästlista? För mig och mina vänner är det ngt helt naturligt. Min make hade inte vetat vem han skulle bjuda eftersom han inte känner alla mina vänner, eller rättare sagt, kände inte.. Känns det rätt sa är det bara att köra.
    Jag tycker visst man kan ha saker att säga om sin möhippa, bland mina vânner har saken i sig aldrig varit hemlig (om än tillfället NÄR det skulle hända varit hemligt). Att däremot komma och tex KRÄVA att andra ska ordna en viss sorts hipp eller sa, nâe, det är en helt annan sak!

Lycka till!

• Raspberry

Tack för alla svar.

Jag har hunnit fundera och kommer nog göra ungefär som aprikot föreslår. Det låter bra.

Det är ju inte så att jag "kräver" eller "förväntar" mig någonting. Men min hedersdam har redan undrat om inte hon skulle kunna få gästlistan och då har vi båda lite skämtsamt låtsats att jag inte alls förstår varför hon ber om den...

• bröllopivinter

Min tärna frågade mig om en lista, främst så att ingen ska "glömmas bort". Jag tycker inte det är konstigt att man vet att man ska få en hippa, oftast om man har många vänner som gift sig, är man ju flera som varit på samma hippor och kanske pratat om möjliga kommande hippor också. Jag känner mig oerhört tacksam över att jag fick en hippa, och det var absolut inget jag förväntade mig utan att det hade hintats om det innan. Tycker som nån annan skrev att det underlättar ju för alla parter om man ordnar en lista, speciellt om man inte vill missa någon vilket annars kan vara lätt hänt om man har en bred bekantskapskrets.Plus att jag ville inte att alla inbjudna tjejer skulle komma med, tycker snarare det är en tillställning för sina närmaste tjejkompisar, alltså inte min killes respektive (om man inte umgås mkt förstås) , kusiner som man bara träffar på släktträffar etc....

TS: Hoppas du får en lyckad hippa!!!

• Lady o Lufsen

Kan ju ytterligare tillägga att vi bjöd människor som vi har haft en lång, har en och fortsättningsvis (och förhoppningsvis ) kommer att ha en bra relation till!
    Vi bjöd inte "för bjudandets skull", släktingar, kusiner, mostrar osv som vi inte har någon kontakt med bjöd vi inte...det blir kanske lite annorlunda då med en hippa eftersom alla som var bjudna är nära o kära.

• Aprikot

I mitt fall så var det så att min syster ävfen hade hand om anmälningrana, så hon behövde ju en lista och hon ville veta vilka alla var. Så visst, det var ju inte bara för en ev möhippa. Men som Kakan-07 sa sa så har även vi parat om hur kul det ska bli att få hippa våra vänner när det är dags för giftermål. Så det är liksom underförstått. Men inget har sagt ett ljud under hela tiden. De ringde tom låtsassamtal till varann och låtsades att det var jobbet t.ex. och att de var tvungna att jobba helgen. Så det är klart att jag inte VISSTE när eller om det skulle bli nån.

• Aprikot

Hmm, hur blev det med stavningen? ;) Tycker också att alla ska få chansen att va med även de jag inte känner så väl, t.ex. flickvänner till sambons kompisar. Men när jag väl lämnat listan så var det ju inte upp till mig. Men syrran lyckades få med de flesta. Vi var 17 stycken, så det var kul.

• pudan

Mina kompisar fixade världens härligaste hippa för mig i lördags...bla go cart, helkroppsmassage med chokladolja, försäljning av "hushållsnära tjänster på stan" mm mm. Vårt värdpar hade fått en lista på våra gäster med telefonnummer och vi hade skrivit på vilket vis de har kopplingar till oss. Listan var inte skriven med tanke på hippa och svensexa så ingen sållning bland gäster hade gjorts.

Tjejerna som ordnade möhippan delade helt enkelt upp listan mellan sig och ringde ALLA tjejer för att ingen skulle känna sig utesluten. Eftersom vi inte skrivit ålder på gästerna ringdes alla från den yngsta på 20 till mormor på 93 bast och oavsett var i lander de bor. Alla hade blivit superglada över att bli tillfrågade och även om de kände att de var för gamla eller bodde för långt bort kom de med tips och idéer och kände sig litet delaktiga. Dessutom visade det sig att flera personer som jag aldrig trott skulle vilja hippa mig jättegärna hängde på och gjorde min dag suverän!

Eftersom det tydligen varit väldigt mycket mail och telefonkontakter mellan alla tjejer har de lärt känna varandra litet grann och mailar nu hejvilt om allt möjligt kul som inte nödvändigtvis har med bröllopet att göra....Litet som att bryta isen före festen...Mindre oro för mig och gubben om att gästerna kanske inte kommer att ha trevligt ihop!

• Raspberry

Pudan
    Tack så jättemycket! Jag tror jag skall göra precis så. Lämna ut gästlista där det står hur de olika gästerna känner oss. Sen skall jag lita på min tärna. Det är ju verkligen egentligen ingenting jag skall planera eller lägga mig i och jag litar faktiskt på att min bästa kompis är en vuxen och kompetent person...

Ibland oroar man sig för onödiga och knasiga saker...

• Pillisen

Koppla av det kommer bli kanon kul. De är upp till varje gäst om de vill vara med eller ej. Njut istället för att oroa dig

Svar på tråden Får man lägga sig i sin egen hippa?