Inlägg från: midsummer |Visa alla inlägg
  • midsummer

Midsommaraftons brudar 2007 nr 2

Hej hej!
    Har inte vetat att det funnits en tråd för oss som ska gifta oss på midsommarafton! Kul!

Jag börjar verkligen känna att det börjar bli verklighet nu! Ska köpa bläckpatroner nu någon dag och skriva ut inbjudningarna. Eftersom vi vill hålla allt hemligt så länge det går har vi valt att vänta med att skicka inbjudningarna tills slutet på april. Jag antar att ni andra säkert redan skickat era...

• midsummer

Är lite rädd att någon där jag bor är här inne så jag vill inte avslöja så mycket om var jag ska gifta mig... Vet att några på byn ska gifta sig i sommar så de är säkert här. Bor i östra Värmland och kommer gifta mig där. Efter vigseln ska vi till en liten herrgård mitt ute i skogen. Där jag bor är det en väldigt trist mentalitet. Bröllop = Fest = Fylla = All som vill får komma och förstöra.

Därför har vi valt att bara bjuda de allra närmaste, ca 20 pers, och att inte bjuda på mycket alkohol alls. Först skulle vi inte bjuda på någon alkohol men nu har vi bestämt att bjuda på typ 1 glas vin till maten och någon öl och sedan finns det en massa dricka, lättöl, saft osv.

Vi har bestämt att inte lägga så mycket pengar på bröllopet utan vill ha det ganska enkelt. Jag kan förstå och respektera de som lägger ut typ 50000 på sitt bröllop, men vi tror att vi ska kunna skapa en riktigt fin dag utan att ruinera oss En del i det är att vi köper det mesta som går att köpa i förväg. Så alla kläder är klara och det mesta annat som går att förbereda. Nu kommer vi börja köpa lite mat som går att frysa in (vi ska ha buffé) och det kommer sluta med att de enda stora kostnaderna somär kvar i juni är hyran av lokalen och ringen. Igår satt jag och gick igenom 50 cd.skivor för att göra bra blandning till dansen på kvällen. Jag har bara ca 50 kvar. Både ögon och örong går i kors snart.

Min m2b tycker att jag är lite knäpp... Sitter ju mycket vid datorn nu och så. Han är med och säger sin åsikt när jag frågar honom men inte så mycket mer, fast mig gör det inget. Jag tycker det är så roligt med denna planeringsdel! OCh eftersom jag bara tänkt gifta mig en gång i livet vill jag att allt ska vara perfekt!

Tack för det fina välkomnandet Jenny-Maria och Jeli81! Hur ska ni ha era bröllop?

• midsummer

Hoppas hoppas på solsken på midsommarafton!!!

• midsummer

Jag har det problemet att många i släkten är allergiska. Björk är dock ok så vi ska göra en brudbåge av björkris, det tror jag kan bli fint. Sen har jag köpt röda rosenblad att strö ut på bordet. Ska ha väldigt enkel dukning, bara vit linneduk, rosenblad i mitten och några häftiga ljus som ändrar färg när man tänder dem. Har köpt Dunilinservetter, linneimitation och hittat en fin brytning jag ska göra.

Festprogrammet ligger färdigt i datorn, inte vigsel-programmet än dock. Har lite problem med hur jag ska utforma det. Vet inte exakt vad som ska vara med och så. Har ni haft någon kontakt med prästen än? Brukar typ kantorn vara med då eller? Måste man ha noter till den låt som solisten ska sjunga tro? Den är ganska vanlig på bröllop så han kanske har de redan? "Nu vaknar livet" ska vi ha. Usch vad mycket frågor jag känner att jag har, och jag som kände mig färdig med allt!

En sak har jag funderat på... Var gör man sig iordning före vigseln? Vi tänkte fotografera oss före och vi bor typ 50 m från kyrkan så det lättaste känns ju att göra sig iordning hemma. Men ska man då typ ta bilen upp till kyrkan (vi ska ha vår egen bil till festlokalen sen) och knalla in i kyrkan hur som helst medan de andra sitte och väntar eller ska man komma före gästerna till kyrkan och vänta i något rum där? Åh, jag börjar nog få lite ångest inför allt! Tack och lov att det bara är 20 pers som kommer! Annars hade jag nog varit ett nervvrak vid det här laget! HIHI

• midsummer

Får lite prestationsångest när jag ser din meny Snart fru G! Jag har inte alls tänkt ha så mycket men så har vi ju också bestämt att ha ett väldigt enkelt bröllop. Från början tänkte vi gifta oss helt hemligt men men... Ska bara ha lite olika sorters kallskuret, några pajer, sallad, potatissallad, pastasallad, fruktfat, bröd och smör och ostar, Och så olika drycker. Det är typ det...

• midsummer

Hej! Jag har skrivit i en annan tråd om mitt festprogram men jag kopierar in det här. Snor nog kanske din info om midsommar. Inte haft en tanke på att det kunde vara roligt att ha med men det har du ju rätt i!! Kör lite sökningar på google så kommer du garanterat hitta en massa mer fakta. I övrigt så går det bra. I slutet av veckan ska vi till storstan och shoppa lite småsaker, tiara till mig och skor till gubben bla. Uj vad det börjar kännas nära nu! Har inte gått ner nåt i vikt än vilket jag är ledsen för men det kommer det kommer... Har ju fortfarande lite tid på mig... Bara jag kommer i klänningen så är jag nöjd!

Här kommer lite exempel på vad jag har i mitt festprogram:

Vårt festprogram består av 20 inlagor och är äntligen färdigt. Vi har bla:
    - Välkommen-text
    - Meny
    - Vad kommer att hända under kvällen?
    - Ordningsregler
    - Lite roliga historier
    - Presentation av gästerna
    - Några bilder av oss som små
    - Lite allsång
    - Bruden om brudgummen och tvärt om
    - En liten berättelse om vårt förhållande(typ kronologi fast i skönlitterär form)
    - Litet korsord med saker som har med oss att göra
    - Detta visste du inte om oss...
    - Tacktext

Ja, det var väl det vi har i stora drag.
    Kanske fick någon något tips?

• midsummer

Här kommer en massa info. Blir mkt att läsa för er om ni inte är intresserade men men... Visste inget annat sätt att lägga till det...

Midsommar är en rörlig helg och har varit det sedan 1953.
    Midsommarafton infaller alltid på en fredag.
    Det är troligen den största och mest älskade helgen av alla.
    Man firade midsommar redan under medeltiden. Traditionen
    säger, att man skall klä en stång med blommor och löv (man majar).
    En sådan midsommarstång eller majstång kan se olika ut,
    beroende på var i landet man bor. Den dansade man sedan runt.
    Ogifta flickor brukar under tystnad, plocka sju eller nio olika sorters blommor på midsommarnatten.
    Blommorna lägger sedan flickorna under huvudkudden. Har de tur, så drömmer de sedan under natten,
    om vem deras tillkommande skall bli.
    och trollen stod på lur bakom träden.

Man trodde att just under midsommarnatten, hade naturen en speciell magisk kraft.
    God mat och dryck hör också denna helg till. Festligheterna är särskilt stora på Öland och i Dalarna.
    Midsommar
    Midsommardagen är Johannes Döparens dag. Men innehållet i vårt midsommarfirande har ingenting med Johannes Döparen att göra. Midsommar är den ljusa tiden på året, fast bara på norra halvklotet. Då är dagarna långa, längst i norr går solen inte ens ner. Det är en ljuvlig tid för oss som bor i den hårda vinterkylans länder. Därför är midsommar glädjens helg. Det är sommaren och växtligheten vi firar.

Midsommar är för de flesta svenskar sommarens höjdpunkt med dans kring majstången - som fått sitt namn av "maja" (löva) - och intagande av bordets alla läckerheter med smör, ost och sill i högsätet. Den egentliga midsommaraftonen infaller vid sommarsolståndet den 21 juni.
    Midsommarnatten är en natt fylld av magi och kraft. Daggen som faller den natten, källornas vatten, blommorna i naturen och trädens grönskande grenar är fyllda av kraft och hemlig magi.
    Midsommarnattens dagg kan till exempel bota sjukdom. Blandar man dagg i degen, har man alla möjligheter att lyckas med brödbaket.
    Pionerna, som i södra Sverige brukar stå i blom vid den här tiden, ska man akta sig för enligt folktro menade man att det fanns kräfta (cancer) i blomman. Det var viktigt att man inte luktade på den. För att den okunnige skulle hindras från att begå ett sådant fruktansvärt misstag kunde man täcka över blomman med strutar av papper.
    Över hela vårt land är seden att till midsommar pryda hus och gård med blommor och grönt, både gammal och välkänd. Unga björkar sattes ut som inramning vid förstubron/porten till huset. Inomhus smyckades med blommor i form av både buketter och blomsterkransar.
    Ville man ta reda på vem som skulle komma att bli ens tillkommande så var midsommar en lämplig tid för det. En trevlig sed att få veta det och som många fortfarande prövar men kanhända inte tar på fullt samma allvar som man gjorde förr. Det är att plocka och lägga blommor under huvudkudden på midsommarnatten. Om blommorna är av rätt sort och antal och plockade vid rätt tidpunkt, så kan enligt gammalfolktro ens tillkommande dyka upp i drömmen.
    I till exempel Östergötland, Kimstad socken, plockade man nio vilda blommor, blåklint, prästkrage, tjärblomster, käringtand, blåklocka, smörblomma, förgätmigej, klöverblom och Jungfru Marie sänghalm (gulmåra). Men i Småland, Bäckaby, räckte det med sju, och det kunde vara vilka vildblommor som helst, om bara johannesört fanns med.
    midsommar, helg som i Sverige numera omfattar midsommarafton, midsommardag och följande söndag. Midsommardagen, Johannes Döparens dag, är högtid i kyrkoåret 24 juni. I Svenska kyrkan var den sedan 1953 förlagd till den lördag som inföll mellan 20 och 26 juni. Sedan 2003 ägnas dagen åt skapelsen; den följande dagen, söndag, ägnas ägnas minnet av Johannes födelse.

Den säkerligen äldsta sedvänjan vid midsommar är tändandet av de förr tämligen allmäneuropeiska midsommareldarna, kända sedan 500-talet. De kan ha kyrkan att tacka för sin utbredning (jfr Joh. 5:35) och såväl omnämns som avbildas i Olaus Magnus historieverk från 1500-talet. I Norden har de fortlevt i Danmark och Norge (där man firar sankthansaften den 23 juni) samt i delar av Finland (jfr årseldar). Hos oss blev eldarna en samlingspunkt för bygdens ungdom vid midsommar. Midsommarfesten ska emellertid ses i ett vidare sammanhang, som också omfattar valborgsmässoafton, första maj, pingst och andra fester under våren och försommaren. Många beståndsdelar är gemensamma eller kan växla mellan dessa fester, t.ex. majsjungning, kransgille, pingstbrud och lövgubbar. Under tidigare århundraden ogillades många av vårfesternas inslag, varför tidpunkt och utformning ständigt ändrades för att undgå överhetens ingripanden och förbud. För ungdomarna var det viktigt att bevara vårfesterna med minsta möjliga förändring. Källor var populära samlingsställen, där man kunde roa sig ostört efter att ha tänt eldar och rest majstänger i byarna. Ungdomar på den skånska landsbygden drog i långdans från gård till gård för att bli trakterade. Vid midsommar smyckades hus, kyrkor, vagnar, båtar osv. med blomster och grönska. I städerna blev detta möjligt genom lövmarknader, som hölls strax före midsommarhelgen. Till midsommarens folkliga seder hörde i södra Sverige att färdas till en hälso- eller lyckobringande källa och dricka dess vatten. Annars domineras midsommarens folktro av äktenskapstydorna (sju slags blommor under kudden, att vaka, t.ex. vid en källa, eller att drömma om sin tillkommande efter att ha ätit salt "kärleksgröt" eller "drömsill". Midsommarnattens dagg samlades och användes som jäst och som medicin, och redan Olaus Magnus nämner att bönderna vid midsommar lade "lövkors" på åkrarna för att skydda sin gröda mot oväder. När kalenderreformen 1753 ställde till med oreda i böndernas veckoräkning lät man i stället "midsommarräppen" sluta vid "gamla midsommar", 5-6 juli. Vid de mellansvenska bruken var midsommaren årets största högtid och arbetarna bjöds på sill, öl och brännvin. I vår egen tid har det utvecklats en fast svensk midsommarmeny bestående av matjessill, nypotatis, öl och snaps samt färska jordgubbar till efterrätt.

• midsummer

Snart fru G - Har du något tips på någon bra sajt där man kan läsa om hur man ska börja med GI och vad man ska tänka på? Känner så många som hållt på med det och gått ner i vikt men sedan börjat äta som vanligt igen och gått upp i vikt på en gång... Måste man vara helt hängiven åt metoden eller kan man typ köra lite 50/50??

Detta skrev jag en dag i en annan tråd. Tips till dig som vill göra korsord:

Ujujuj vad jag slet med mitt korsord! Det finns många olika sätt och jag surfade mycket här på BT innan jag lyckades.
    - Det finns ett speciellt program som man kan ladda hem en demoversion av. Kostar typ 500 att köpa. Finns på typ korsordsskaparen.se eller något liknande.
    - Gå in på www.uffeskorsord.se. Han guidar dig igenom hur du skapar ett korsord i excel. Väldigt smidigt och tydlig guide. Mycket lättare att göra i datorn än för hand eftersom det bara är att trycka på radera-knappen istället för att kanske behöva sudda halva korsordet...
    - Om du bara vill göra ett lite mindre korsord kan du gå in på puzzlemaker.school.discovery.com/ Jätteenkelt att göra olika sorters korsord och annat pyssel där. Bara att skriva in de ord man vill ha med så görs korsordet automatiskt.

Jag gjorde ett litet korsord som jag har i festprogrammet. Men jag gjorde även ett större som jag ska sätta upp på väggen i lokalen. Och det stora som man gör i excel var väääldigt jobbigt att göra. Det är svårare än man tror att fläta ihop alla ord!! Det finns som tur är en massa bra länkar på uffes sida till program som hjälper till att komma på ord (korsordslösaren) och även synonymhemsidor.

Hoppas detta var lite klargörande... Lycka till!

• midsummer

Tack tack! Ja, det tog nog sammanlagt 12 timmar att få ett bra korsord!

• midsummer

Jeli81 - Ingen panik nu gumman! Detta löser du! När du väl fått tid att sätta dig med det så går det som en dans! Mitt tips till dig är att söka runt här på BT och plocka lite här ochlite där av tips som du gillar. Någonstans hittar du mallen för hur du får rätt sidangivelser (om du ska ha dubbelvikt a4 = a5-format) Blir ju lite krångligt eftersom första sidan = sidan 1 och sista sidan osv. Vet inte vilken tråd jag hittade den mallen på tyvärr!

Det där nykterhetstestet var riktigt roligt!

Lycka till!!

Svar på tråden Midsommaraftons brudar 2007 nr 2