• Ms K

Vem bör anordna? *dum fråga*

Hej alla allmänbildade

Min fästman ska vara best man till en nära barndomsvän när denne gifter sig i sommar. Nu började vi fundera på vem som är ansvarig för att hålla i trådarna för brudgummens svensexa. Så jag tänkte fråga er. Vi bor på en helt annan ort än brudparet, långt bort, och vad gäller vårt eget bröllop (nästa år) så kommer vare sig jag eller min fästman att vilja ha möhippa/svensexa, vi kommer avböja, inte vår grej, alls. Så han är ju sådär måttligt intresserad av att vara ansvarig för nått sånt i detta fall heller. Så, frågan till er - det finns väl ingen oskriven regel om att nån speciell "post" ska dra igång svensexan??? Jättedum fråga förmodligen, men, vi vill bara försäkra oss så han inte missar nån viktig del i sitt "uppdrag" som best man

Tack på förhand!
    /Ms K

• Svar på tråden Vem bör anordna? *dum fråga*
  • Forsfors

jag tror att den oskrivna regeln är att det är bestmannen/marsalken som ska dra i gång och fixa svensexan. Om han inte vill/kan kanske han i allafall kan tala med någon annan i kompiskretsen som kan göra det i stället, annars finns risken att de andra går och väntar på hans initativ och så blir det varken hackat elelr malet.

• pudan

Ms K

Jag har varit på i runda slängar 10 bröllop och på samtliga har det varit tärnan resp bestmannen som har hållit i trådarna vad gäller hippa och sexa.

När jag själv gifte mig för en månad sedan var min syrra tärna men eftersom hon bor i Piteå och jag i Malmö kom hon överens med tjejen i vårt värdpar att hon skulle hålla i hippan istället. Min syrra fungerade som idéspruta och letade fram kul grejor att göra och tipsade om vad jag kunde tycka vara kul. Samarbetet blev helt lysande och hippan fenomenal. Tyvärr kunde dock syrran inte komma ner men kände sig ändå litet delaktig.

Jag tror alltså att det absolut vanligaste är at tärnan och bestmannen håller i det och om man inte har nån sån så är det kanske ett syskon eller bästa kompis.

Tilläggas kan att min mans bestman var litet slö i början och tog inte tag i svensexan och till slut undrade de andra killarna om de skulle arrangera den istället - de hade alltså helt utan att vi sagt nåt utgått från att det var bestmannen som drog igång det och ville inte trampa in på hans område....

/Pudan

•  Miss Cee

Det är din kille som har ansvaret för svensexan.

Vill/kan han inte fixa med den så liger det på hans bord att kontakta någon annan lämplig person som kan överta ansvaret. Kanske en bror till brudgummen eller en annan nära vän på brudgummens bostadsort?!

Annars så är risken stor att ingen annan kommer att ta tag i något. Eftersom det ligger på marskalkens bord att fixa detta kommer ingen annan att vilja trampa honom på tårna och när de upptäcker att han inte vill fixa något så kan det vara för sent för att göra något. Vi har själva drabbats av en marskalk som inte skött denna del och jag hoppas verkligen att det går att få till en svensexa för min sambo nu...

Sen är ju inte svensexa något man bjuder och bjuder igen på. Det fixar man för att man vill visa brudgummen att man tycker om honom. Den behöver INTE innehålla vrålsupande med starksprit i träningsflaska, fåniga kläder och tönterier. Det kan lika gärna vara en trevlig bar-runda och gå på någon show ihop. Och det bör väl inte din kille ha något emot att göra med sin bästa vän?

Jag fattar om han frånsäger sig uppdraget för att han bor för långt ifrån, inte kan vara med själv, inte har tid etc. Men se då till att någon annan får chansen att fixa något så det inte rinner ut i sanden..

• Ms K

Tack! Precis som jag misstänkte! Min fästman hade inte ens funderat på saken men jag klurade på om det inte kunde vara på detta sätt. De bröllop vi varit på har inte någon av oss varit med på möhippor/svensexor så vi hade ingen aning nån av oss. Detta är jättebra att få bekräftat. Troligtvis bollar han över "ansvaret" till någon bättre lämpad men detta måste vara bättre ju tidigare han gör det. Tack tack tack så mycket för era svar!

• kentfantast

I våra kretsar har alltid tärnan/marskalken haft kontakt med brudens/brudgummens syskon för att förebygga att det planeras på 2 håll... Kan ju vara bra att tänka på eftersom syskon gärna tror att det är deras uppgift medan det eg är tärnan/markalkens...

• Ms K

Tillägg: det är inte så att min fästman avböjer att anordna för att han inte "vill". Han arbetar intensivt i ett annat land nu i vår, och de få gånger han är i sverige är han hos mig - på en ort långt ifrån brudparet. Mycket bökigt och stökigt att anordna svensexa då, + att han inte är speciellt nära med de flesta andra i brudgummens "krets". Men som sagt, tack så mycket återigen för att ni bekräftar detta läge!

• kentfantast

Grejen är ju egentligen bara att tärnan/marskalken har ansvar för att se till ATT det blir av. Om man sen delegerar det till nån som vill fixa det spelar ju inte det nån roll.

• jagärsåkär

Jag tror bestman förväntas dra igång svensexan. Men han kan ju kolla med brudgummen om dennes önskemål.

Jag tycker man alltid ska skräddarsy efter ens egna viljor! Man behöver inte köpa ett paket av traditioner. Brudgummen skulle säkert uppskatta en härligt grabbig middag tex! Kanske mer i eran stil? Tex ett gäng killar som lagar mat ihop och sen går ut, har kul och tar tillfället i akt att fira o träffas. Kanske bada lite bastu och dricka öl eller nåt. Man behöver ju absolut inte spöka ut nån och fjanta sig.

Men en rolig kväll är väl aldrig fel? Och det är nog helt ok att be brudgummen om mailadresser till de han gillar och vill ska delta i kvällen? När ni nu bor långt bort. Ordna allt via mailen! Enkelt o kul. Och det kommer garanterat uppskattas. Behöver inte kosta mkt per huvud heller. Men brudgummen uppskattar omtanken, det lovar jag.

Svar på tråden Vem bör anordna? *dum fråga*