• Chrsistine_1979

älskarinna - ok att avslöja?

lite trist att skriva om ett sådant här ämne där de flesta räknar dagarna inför kanske sin största dag i livet..men det finns så många vettiga människor här som jag skulle vilja rådfråga..

Jag har under fyra månaders tid varit "älskarinna" åt en kille som har ett långvarit förhållande och dessutom barn. Jag är ångtifrån den enda, han har själv hävdat att det ligger runt tiotalet (och då kan man säkert dubbla, desvärre). Av någon märklig anledning har jag iallafall valt att gå in i detta, trots att jag kanske inte är så vansinnigt förälskad i honom. Det har mer varit ett behov av bekräftelse, och känslan av att jag (om än för ett par timmar) varit "utvald". Kan ju låta märkligt, men så är det. Han är inte särskilt schysst, ALLT är på hans villkor (vilket kanske ingår i hela älskerinne-konceptet i o f). Han påpekade sist att han "utnytttjar mig" vilket vi sedan skrattade bort. Men det är ju ack så sant, och jag låter ig utnyttjas. Tackar jag för en kväll vi haft ihop (på sms) svarar han inte vilket jag såklart blir ledsen över. Är vi ute tillsammans kan han utan problem flörta hejvilt med andra tjejer brevid. Men som sagt, det här är självvalt från min sida-jag skulle ju bara kunna skippa det hela. Men trots allt har detta påverkat mig nått oerhört. Jag blir sårad när han inte svarar på mina mail, sms och när han påpekar vad jävla lite jag betyder osv. Så till saken. jag har god jäkla lust att berätta för hans tjej (vilken jag vet precis vem det är) exakt vad han gjort. Att hon blivit bedragen under 13 år (så länge har de varit ihop) och att hon borde veta det - för hon har defenitivt ingen susning om det hela. Nu låter det som jag försöker göra en "god gärning" och rädda henne från att leva ytterligare en dag med den här skitstöveln. Och det stämmer ju på ett vis. Men såklart så har det med mig egen stolthet att göra. Jag vill på något sätt att han ska känna att han kan bannemej inte vara hur respektös som helst. Vad tycker ni? Kan jag "ta mig" den rätten att kontakta tjejen? jag vet ju att jag inte vinner något på det, det enda jag kan vara säker påär att vårt lilla sidan-av förhållande kommer ta slut - vilket jag skiter i, det tär mer än det ger ändå. Snälla gulliga ni, skriv gärna vad ni tycker om det här! Kram

• Svar på tråden älskarinna - ok att avslöja?
  • wynn

Min första tanke är: kvinnosolidaritet. I stället för denna eviga konkurrens. Hans fru BORDE få veta! Häng ut skitstövlarna en gång för alla och sluta träffa dem! Sluta uppmuntra deras beteende! Låt dem för en gångs skull få ta konsekvenserna av sitt beteende. Känna att smakar det så kostar det. Och det kostar att spela högt.

Det handlar inte om hämnd. Det handlar om att lära sig. Vi lever trots allt inte på 1800-talet längre, då män kunde behandla kvinnor lite hur som helst.

Om hans fru inte vill lämna honom trots att hon får veta sanningen, är det hennes val. Men hon borde ges chansen att välja.
    Kanske skulle hon få det mycket bättre utan honom, kanske inte. Men det kan bara hon avgöra. Om hon inte ens vet, har hon däremot 0 möjlighet att påverka situationen.

• Soya

Chrsistine_1979: Du och de 9 andra tjejerna kan ha bidragit till att 1)spräcka ett förhållande med barn 2) barn som får träffa sin pappa bara varannan helg

Det krävs två för en otrohet och jag tror nog du inser ditt eget värde när du kontaktar mamman till barnen. Det är så **** att det finns tjejer och killar som ställer upp som älskarinna/älskare när det kan förstöra så mycket. Om ingen ställde upp på det skulle de otrogna kunna vara otrogna. Men världen ser inte ut så, världen är egoistisk och har ofta inställningen "bara för att jag är singel så har jag inte samma ansvar som den som är otrogen mot sin partner".

Men jag håller nästan med de andra. Nu när världen ändå ser ut som den gör och det här är ingen ovanlig situation så berätta för mamman så hon har en chans att välja vad som är bäst för henne och barnen.

• Soya

Om ingen ställde upp på det skulle de otrogna INTE kunna vara otrogna.

*tappade bort ett inte*

• Me82

"Om ingen ställde upp på det skulle de otrogna INTE kunna vara otrogna"

Så då är det oki? Är det inte främst personen som har lovat någon annan tillit att kunna hålla det? Tanken på och önskan vara otrogen finns väl kvar även om ingen annan "ställer upp" på det, och det är väl i stort sett lika illa?!

• Spexan

Det viktigaste för dig är att du bli av med den här killen, att han slutar ha makt över ditt liv! Bra jobbat hittills med att nobba hans förslag om lunch och glas vin! Hejar på dig!

Att berätta för henne skulle kunna vara ett sätt för dig att göra dig fri från hela situationen, men jag tycker faktiskt att det är något de får sköta själva. Jag tror hon vet.

Hitta en bra kille, det finns massor därute!

Go, tjejen, vi hejar på dig!

• Snart_FruL

Eh Soya... alla otrogna män/kvinnor talar inte om att de har en partner, hyfsat många ljuger till att börja med. Så visst kan folk vara otrogna ändå...

De enda tjejer jag känner ansvar för är de jag känner. Och en sak är säker, skulle min sambo vara otrogen, så kommer han få ta skiten för det. Jag hatar när tjejer anklagar andra tjejer för att stjäla deras pojkvänner, och därmed lägger skulden på den andra kvinnan. Den enda av de två som har ansvar gentemot mig är min sambo. Den enda gång jag skulle bli förbannad på tjejen är om hon är en av mina väninnor, för då är det ett svek även från hennes sida.

Till TS oavsett om du bestämmer dig för att berätta för hans fru eller inte, så är det kanon att du bestämt dig för att DU är värd bättre än kille som honom.

• Chrsistine_1979

Återigen, tack alla för att ni engagerar er!

Det är verkligen intressant att läsa att det finns så många olika uppfattningar vad gäller otrohet. Ingen tycker ju - med självklarhet - att detta är något bra, men åsikterna går i sär när det gäller vem eller vilka som bär ansvaret. En del hävdar att det endast är pojkvännen, andra hävdar att båda (dvs både "älskarinnan" och killen) minsann har ansvar ansvar gentemot den bedragna. Jag förstår båda synvinklarna.

Det har verkligen varit en erfarenhet detta, både på gott och ont.

• Buslinna

c_t,
    Tråkigt att du råkade ut för en oärlig person, men menar du att det rättfärdigar att den här mannen ska få fortsätta sina lögner mot sin sambo/fru/flickvän? Jag hänger inte riktigt med på vad du menade med att berätta det som svar på vad jag sa. :)

Chrsistine_1979,
    Vad det gäller om hon bör få veta eller ej så spelar det ingen roll vilket syfte du har som berättar. Men ditt syfte påverkar ju hur du berättar det. Utifrån vad jag har hört hittills tycker inte jag att hon verkar ha förtjänat att få höra det på ett sådant sätt; det finns mer respektfulla sätt att berätta det på. Ett sätt att göra det mer respektfullt är ju exempelvis att låta henne veta vem du är. Troligtvis har hon frågor, behöver verifiera det du säger osv. Men du skulle kanske få ta emot en del skit från både henne och honom, så det är nog smart att ha lite bevismaterial, vittnen eller liknande.

För min del finns det ingen tvekan. Vore det jag skulle jag vilja veta. Och jag skulle inte vilja ha något att göra med de som visste, men inte berättade.

• c_t

Nej jag tycker absolut inte att det rättfärdigar den otrogne mannens beteende i det här fallet, tvärt om!

Däremot så tycker jag inte att det är så självklart att man ska berätta något för hans sambo.

• Buslinna

c_t,
    Då tycker vi helt enkelt olika. För mig är det som sagt enormt osolidariskt att inte berätta för kvinnan så att hon har valet att skaffa sig själv och sina barn en tillvaro som inte baseras på lögner och svek. I det här fallet finns det ju heller ingen tvekan om att han faktiskt är otrogen eller inte.

Svar på tråden älskarinna - ok att avslöja?