• Abra

Bröstförstoring 9

norrlandsstinta: 75 B kan ju se helt lagom proportionerligt ut på dej beroende på hur du ser ut annars - fast på mej skulle det se alldeles för litet ut i min smak - det va ju det jag hade innan op - och då va jag typ nästan helt platt tycker jag. Men antagligen är du både kortare och tunnare byggd än jag.

Jag hade bara en rumskompis på VK i måndags då jag va där, men vi hade inte diekt något gemensamt - hon hade 2 barn och så. Men vi hade stort utbyte av varandra iaf - kollade in varandras bröst innan och efter op och så, peppade varandra etc. En annan tjej va själv i ett rum bredvid - verkade inte lika kul. Men sen finns et säkert såna som vill va själv med, alla är vi ju olika.

Att ha en stol i sängen låter krångligt! Varför inte lägga upp en hög med kuddar som man kan få upp benen på ist.? Skulle jag föredra iaf., om man nu vill avlasta ryggen.

Helst ska man väl inte sova på sidan pga att man inte ska ligga så att brösten trycks ihop, så kan man sova på mage de första veckorna så ska man allra helst göra det. Och som du säger,va uppe och röra på sej då man är vaken för att öka blodcirkulationen, vilket påskyndar läkningsprocessen och minskar risken för blodpropp.

Själv har jag idag gula, ganska stora blåmärken under brösten, ovanför tejpen... Och mitt under det högra bröstet är det som ett mörkare blåmärke, och när jag bara nuddade försiktigt vid det sipprade lite sårvätska fram. Jag ska ju inte ta bort stygnen förrän om 2 v., och ha de 3 tejpremsorna på stygnen kvar tills dess oxå - nån som vet om jag behöver oroa mej, eller om nån varit med om detsamma??

Jättetacksam för svar!!

((Kram))

• Abra

..."sova på RYGG de första veckorna" - menar jag förståss!! Inte på mage! Hmm....

• Abra

Björk00: Du är ju ganska lång men väldigt smal va? Låter så på din beskrivning. Implantatsorlek handlar ju bara om proportioner - hur man är byggd i kroppen och ens individuella förutsättningar i ö h t.Vad för typ av implantat är det du ska lägga in, och var, vilken klinik?...

En och samma implantatstorlek kan resultera i heeelt olika bh-storlek efter op, beroende på ens kroppsproportioner.

Ang. bikini så kan jag ha det efter 3 v. då jag tagit stygnen. Ska dock vänta med att simma/bada ute och i badhus i 6 v. efter op för att minska infektionsrisken.

Misha: Jag förstår inte riktigt -du menar att du är allergisk mot ett lokalt bedövningsmedel som du fick under narkosen, eller?... Men har det inte gått ur kroppen än? Vad är symtomen så här långt efteråt?... Förstår att det är jättejobbigt - tråkigt att det blev så för dej då. Men det går väl åt rätt håll iaf!

Ang. sårvätska - det kom bara pytte-pyttelite då jag nuddade vid det pyttelilla blåmärket mitt under bröstet, så det va inte nåt alls nästan. Är annars inte nåt extra öm där eller så, jämfört med det andra bröstet - så det är nog ingen fara hoppas jag. Nån annan som fått nån sårvätska ur brösten?...

((Kram))

• Abra

kanelbulle: Skönt att du redan känner så! Jag har hört att brösten ska ses som 2 separata operationer, som kan läkas i olika takt och kännas på olika sätt under läkningsprocessen. Så det är nog ingen fara för dej. Men du gör väl stretchövningatrna fortfarande va? särskilt viktigt om du fortfarande är lite öm.

Misha: OK, på det viset. Nej, inte lätt att eta eftersom man ju inte gjort nåt sånt här förut. Ang. träning redan 3 v. efter op låter tidigt tycker jag. På VK ger de följande råd, som jag tycker låter vettiga och säkrare:

¤ Raska promenader - 3 v.

¤ Jogging - 4-5 v.

¤ Konditionsträning inkl. cykling och simning - 6 v.

¤ Träning med lättare vikter/styrketräning - 2 mån (Kan sen öka vikterna succesivt - dock inte armhävningar på 6 mån.)

+ Att man i 3 mån ska va försiktig med stora, tunga och snabba, ryckiga rörelser.

De inre stygnen är läkta efter 2 mån, och de yttre efter ca 3 v. Man ska dock fortsätta tejpa ärren i 6 mån efter op, för finast ärrbildning. Bäst är att använda en brun kirurgtejp som är mer hudvänlig. Jag har hört att den tyvärr inte säljs på Apoteket konstigt nog - men borde väl gå att specialbeställa iaf? Man får med en sån rulle från VK, som ska räcka i 6 mån. Man byter tejpen efter 3-4 v., då den börjar lossna av sej självt.

(Dessutom får man på konsultationen med sej "Descutan" hem från VK, som man ska tvätta sej med innan op - ännu en bra grej med dem - man får verkligen allt nödvändigt av dem! Skönt att slippa tänka på allt sånt själv tycker jag.)

Nån som vet unjefär när man kan börja använa vanliga topar och tröjor (som inte är framknäppta) efter op? Hur va det för er andra??...

((Kram))

• Abra

Misha**: Vart har du hört om träning efter 3 v.? Det är iaf inget de alls rekommenderar på VK (se ovan vad jag skrev). Och nåt om 4 v. har jag inte hört heller... Självklart ska man inte träna styrka på länge, minst 2 mån. efter op - och då med lättare vikter i början iaf.

Jag kan ju bara prata för mej själv - men jag behövde bara gå på en konsultation, och det kändes 100% rätt direkt!

Sen struntar jag eg. i om det ingår Descutan, ansiktsmassage, en söt liten tygpåse med krämprover och ansiktsspray med rosendoft, så många smörgåsar man orkar, och hur mycket dryck man önskar av diverse slag på kliniken, övernattning med service dygnets alla timmar, all medicin man behöver efter op och en speciell hudvänlig kirurgtape för 6 mån - men inte sjutton gör det det hela sämre!! Plus att stället i sej ligger skitfint vid vattnet, ser ut och känns som ett lyxigt SPA, och man blir behandlad som en "prinsessa" från det att man sätter sin fot innanför deras dörrar, tills då man åker hem! Dessutom har de ett akutnummer man alltid kan ringa dygnet runt (även på deras sem.), om det uppstått nån allvarligare kompklikation.

Det allra viktigaste för mej är självklart kirurgens kompetens, erfarenhet, min tillit till honom, att alla andra varit toppennöjda med resultatet som op sej där, att han verkligen kan sin sak och att han ö h t har ett gott rykte. Det betalar jag gärna några tusenlappar extra för! Och här sitter jag iaf nu - skitnöjd med precis allt - och så klart mina nya boobisar - de blev exakt så som jag önskade!!

Det handlar ju om ens egen kropp, och är ett jätteviktigt val då man väljer vilken kirurg man har så stort förtroende för att man låter han/hon skära i en.

((Kram))

• Abra

Ja, just det ja - att sträcka armarna ovanför huvudet frågade du om ja Misha** - glömde bort att svara - sorry!

Jo, så här är det - på VK får man börja sträcka armarna ovanför huvudet så fort man kan sitta upp efter op, det ingår i en av de 2 stretchövningarna man sen ska utföra ca varannan vaken timme minst 1 v. efter op. Detta görs för att inte bröstmuskeln ska krympa ihop efter op, och är jätteviktigt att utföra.

Det allra viktigaste är som sagt att inte lyfta ryckigt och snabbt, utan lugnt och långsamt, samt såklart inte för tungt - iaf i 3 mån efter op.

((Kram))

• Abra

Misha**: Jaså, så det låter så lika i beskrivningarna av klinikerna - det va ju ett småkul sammanträffande! Men, som sagt - huvudsaken att man är nöjd själv med sitt val och med resultatet. PÅ VK kostar ju en bröstop inkl. 5 års kapselb.försäkring 50 000:-, så jag håller med du - visst borde man nästan kunna ta för givet att allt sånt igår! Är ju inga småpengar precis!

Hur har ni andra klarat finansieringen? Själv betalade jag allt direkt med sparpengar - min sambo står för halva kalaset, så jag kom lite billigare undan iaf!

Ang. jogging så är iaf inte jag alls sugen på att jogga efter 4-5 v. - känns för tidigt det med - för brösten rör sej ju mkt då man springer. Nej, jag föredrar cykling och annan konditionsträning. Möjligtvis promenader. Sen gillar jag iofs inte att jogga annars heller.

Kendra: Ja, visst kan man ju bli lite uttråkad... Men sen orkar jag inte så mycket mer än att va hemma - äter inte smärtstillane längre utan bara antibiotikakuren, men är seg och trött iaf, fast jag sover mycket. I natt har jag t.ex. sovit 13 timmar - det ni! Drömde en massa spännande drömmar dessutom... Underhållande! Annars så går jag mest och grejar lite här hemma, plockar med lite saker som inte är för tunga - försöker få ordning efter flytten, fast det går lååångsamt allting. Ser lite på Tv oxå, ska hyra film ikväll, har nära till videobutiken. Ska se "Underbara älskade". Och sen har jag varit med sambon och handlat lite, fast han får ju lyfta allting. Läser tidningar och böcker gör jag oxå, skriver hit en hel del (roligast!), pratar med kompisar och släktingar på telefon etc... Så tiden går rätt fort iaf tycker jag. Jag försöker njuta av att inte behöva göra så mycket. Annars har jag ett väldigt aktivt liv, med 3-skiftsjobb och träning nästan varje dag. Blev ett långt svar på din korta fråga!

Björk00: Får jag fråga vad du jobbar med för nåt? Nyfiken bara! Och vad du har för kroppsproportioner annars - läng, vikt, bh-storlek etc.?... Så jag får en bild av hur implantatstorleken passar din kropp i övrigt alltså. Om du ska ha bakom br.muskeln så "försvinner" oxå ca 500 ml, så jag skulle nog råda dej att dta den större implantatsorleken iaf. Tänk på att de flesta ångrar att de inte tog större storlek, om de nu ångrar nåt efter op.

Mina packningstips är: Framknäppt mjukiströja (eller med dragkedja fram), sköna tofflor och strumpor, bekväma extra-trosor, hårborste, tandborste+tandkräm, cerat (Lypsyl t.ex.), en bra bok och/eller tidning, mobiltelefon, musik att lyssna på i CD-spelare eller mp3 (vad man nu har och gillar bäst), glasögon (om man har det). Annars behöver du eg. inte nåt mer! Blir bara extra tungt att bära efter op, vilket är jätteonödigt. Vattna blommorna hemma innan op oxå, det är jobbigare efteråt det med, samt handla hem sånt som du behöver iaf närmaste veckan i kylen/frysen. Ta ut kontanter så du kan ha att betala för t.ex. pizzautkörning.

KalasAnnah: Bra att du inte skulle ta stygnen än. jag vet att vissa tar bort dem redan efter 1 v., vilket jag tycker är alldeles för tidigt!! Skulle jag aldrig gå med på iaf! 2,5 - 3 v-. känns bra som rekommendation, tycker jag. Och att sen tejpa ärren 6 mån framöver. Varför skynda så med allt för? det viktigaste är ju en fin ioch bra läkning, så ärren blir så osynliga som möjligt.

Ang. tabletter - vilka tar du? Har du oxå en antibiotikakur (penicillin) att äta i 10 dagar? (Det antar jag iofs att alla har i förebyggande syfte mot infektioner.) och har du med en starkare smärtstillande och en lite svagare? Vilka märken?...

du behöver inte äta smärtstillande om du inte behöver - du kan då testa att sluta med den starkare och se hur du känner då, och sen minska på intaget av den svagare - alternativt helt sluta med den oxå. fast antibiotikakuren måste du äta klart förståss! Och kom ihåg - absolut inget alkoholintag i samband med medicinerna!

Ang. efter dusch, så tar iaf jag på mej deo, bodylotion (fast inte på brösten) och lite parfym på handlederna och bakom öronen. Det är ingen fara att ha på sej om man vill - och jag känner mej mkt fräschare då.

norrlandsstinta: Ja, inte ringde narkosläkaren till mej ens kvällen innan op på VK! Så jag blev orolig att de hade "glömt" mej ju! Tycker det är dåligt att de skriver så i info.bladen och t.o.m. säger det på konsultationen - att narkosläkaren ska ringa inom 1 v. innan op, och det inte sker.

((Kram))

• Abra

Oj, vad mycket "luft" det kom med efter det senaste jag skrev hit då!! Va ju inte meningen!

Ang. mina blåmärken på brösten, som jag skrev om tidigare. Vill bara förtydliga att de liksom alrig varit blå/lila, utan de är bara ljus-ljus gula 0ch siter precis ovanför örren, under bysten, så se syns bara då jag kollar med spegel underifrån på brösten. Och sen har jag ett pytteliet blått blåmärke just ovanför tejpen på h. bröst, men et är bara ca 5 mm., så det är nog ingen fara!

Nån annan nyop. som har blå(gula)märken på boobisarna??...

((Kram))

• Abra

KalasAnnah: OK, men du äter väl nån penicillin oxå??

Själv va jag och oxå och handlade redan 2:a dagen efter op med sambon, men det gick bra, han fick ju såklart bära som sagt. Och nyss tog jag en liten promenad till videobutiken här i närheten, och sen handlade jag lite: 1,5 liter Ramlösa, en skvallertidning, ett gäng sesamfrö-kakor *mumsigt!* och Omega 3-kapslar. intressant va?! Det blev en rätt tung kasse att själv bära hem - men det gick. Och långsamt går alltigt just nu... Känner mej fortfarande sååå slö, seg och öm om brösten, men det gör inte alls ont längre, om jag inte gör en opassande rörelse vill säga.

Jo, jag är oxå mer öm om bröstmuskeln då jag vaknar - men då brukar jag utföra stretchövningarna, så känns det bättre sen. Det beror antagligen på att man legat still länge helt enkelt, och bröstmuskeln blivit lite "krymt" och stel. Men bara att mjuka upp alltså!

Har ni andra som inte op er på VK oxå blivit instruerade vilka stretchövningar som är jättebra att utföra ett tag efter op?*hoppas!*

Nu ska jag töla lite i telefon med några kompisar och sen med sambon (som är bortrest hela helgen*snyft*), göra mej lite mat (färdig pot.gratäng, marinerad kotlett och grönsallad) och se filmen "Underbara älskade" - har hört att den ska va så bra. Sen blir det väl lite chips med dipp tänker jag, och Ramlösa. Inge vin eller öl här inte minsann!

Bra mat-tips efter op är t.ex.: färsk, fylld pasta (går fort att koka) med färdigriven parmesan (finns att köpa i små påsar), olivolja och ruccolasallad (suupergott och görenkelt!!)- en hel grillad kyckling att äta med olika tillbehör - soppor...

Jag saknar dock att få äta vitlök..... Är nog lite vitlök i den färdiga pot.gratängen jag ska värma på nu till köttet, plus i dippulvret jag ska ta till chipsen..... Intalar mej att det är så lite att det inte är nån fara.... Och det är det säkert inte heller - för så mycket vitlök är det ju inte i det.

Har ni som op er på andra kliniker än VK oxå fått rekommendationer att avstå vitlök 2 v. efter op pga att det är blodförtunnande och kan fördröja läkningsprocessen?

((Kram))

• Abra

KalasAnnah: Håller med dej om att man kan bli förvirrad när man jämför för mycket vad de rekommenderar och så olika kliniker emellan. Alla är nog bra - mer eller mindre.

Men det jag tycker är konstigast iaf är att de på VK säger att det är t.o.m. viktigt att man äter penicillin (antibiotika) i 10 dagar efter op, att man inte äter vitlök på 2 v. efter, samt utför stretchövningarna varannan vaken timme. Och det gäller alltså alla som op sej där alltså, och ingen individuell bedömning.

Alltså - konstigt att det som de säger är väldigt viktigt på VK inte spelar någon roll alls på en annan klinik!

Men, som du säger - det viktigaste är att man mår bra och har förtroende för sin kirurg! Ingen idé att oroa sej.

Ispåsar tycker jag inte låter som så bra att använda... Jag menar - det är ju kroppens naturliga reaktion att brösten svullnar upp efter ett sånt här stort ingrepp - och svullnaden går ju ner av sej självt sen efter några dagar. Bättre att låta kroppen sköta det själv. Men det är ju min personliga åsikt.

Gott med glass då! Det ska jag oxå äta sen efter maten, med jordgubbar till.

Skönt att ha pratat med dej här inne om detta med vitlök - då är det nog ingen större fara för läkningsprocessen om jag äter gratängen och dipen med vitlök i då - kan göra det utan oro!

Hur sover en godis förresten? På rygg antar jag iaf?!

Själv halvlåg jag på sidan ett tag i soffan igår, mot armstödet - men det va inte alls skönt sen må jag säga! Ömmade rejält i bröstmuskeln då jag reste mej upp...

Plus att jag sov lite på sidan i natt med, men hade täcket som stöd liksom. Va iofs inte så bekvämt, men ändå skönt att inte bara ligga på rygg hela tiden.

Kendra: Mitt tips är att göra stretchövningarna som de rekommenderat dej, ca varannan vaken timme. Det hjälper mycket - jag lovar! Själv blir jag mycket mindre öm och mjukare av dem iaf. Är rädd för att få förkortad bröstmuskel annars oxå.

Ha tålamod med dina bröst - se de som 2 olika läkningsprocesser! De kommer säker att kännas mer lika och bättre så småningom. Annars kan du ju ringa till VK och prata med t.ex. Jessika på mån, om du är orolig iaf. Nästa v. är ju den sista de har öppet innan sem.

Sköt om er alla "tuttlisor"!

((Kram))

Svar på tråden Bröstförstoring 9