Misha**: Jaså, så det låter så lika i beskrivningarna av klinikerna - det va ju ett småkul sammanträffande! Men, som sagt - huvudsaken att man är nöjd själv med sitt val och med resultatet. PÅ VK kostar ju en bröstop inkl. 5 års kapselb.försäkring 50 000:-, så jag håller med du - visst borde man nästan kunna ta för givet att allt sånt igår! Är ju inga småpengar precis!
Hur har ni andra klarat finansieringen? Själv betalade jag allt direkt med sparpengar - min sambo står för halva kalaset, så jag kom lite billigare undan iaf!
Ang. jogging så är iaf inte jag alls sugen på att jogga efter 4-5 v. - känns för tidigt det med - för brösten rör sej ju mkt då man springer. Nej, jag föredrar cykling och annan konditionsträning. Möjligtvis promenader. Sen gillar jag iofs inte att jogga annars heller.
Kendra: Ja, visst kan man ju bli lite uttråkad... Men sen orkar jag inte så mycket mer än att va hemma - äter inte smärtstillane längre utan bara antibiotikakuren, men är seg och trött iaf, fast jag sover mycket. I natt har jag t.ex. sovit 13 timmar - det ni! Drömde en massa spännande drömmar dessutom... Underhållande! Annars så går jag mest och grejar lite här hemma, plockar med lite saker som inte är för tunga - försöker få ordning efter flytten, fast det går lååångsamt allting. Ser lite på Tv oxå, ska hyra film ikväll, har nära till videobutiken. Ska se "Underbara älskade". Och sen har jag varit med sambon och handlat lite, fast han får ju lyfta allting. Läser tidningar och böcker gör jag oxå, skriver hit en hel del (roligast!), pratar med kompisar och släktingar på telefon etc... Så tiden går rätt fort iaf tycker jag. Jag försöker njuta av att inte behöva göra så mycket. Annars har jag ett väldigt aktivt liv, med 3-skiftsjobb och träning nästan varje dag. Blev ett långt svar på din korta fråga!
Björk00: Får jag fråga vad du jobbar med för nåt? Nyfiken bara! Och vad du har för kroppsproportioner annars - läng, vikt, bh-storlek etc.?... Så jag får en bild av hur implantatstorleken passar din kropp i övrigt alltså. Om du ska ha bakom br.muskeln så "försvinner" oxå ca 500 ml, så jag skulle nog råda dej att dta den större implantatsorleken iaf. Tänk på att de flesta ångrar att de inte tog större storlek, om de nu ångrar nåt efter op.
Mina packningstips är: Framknäppt mjukiströja (eller med dragkedja fram), sköna tofflor och strumpor, bekväma extra-trosor, hårborste, tandborste+tandkräm, cerat (Lypsyl t.ex.), en bra bok och/eller tidning, mobiltelefon, musik att lyssna på i CD-spelare eller mp3 (vad man nu har och gillar bäst), glasögon (om man har det). Annars behöver du eg. inte nåt mer! Blir bara extra tungt att bära efter op, vilket är jätteonödigt. Vattna blommorna hemma innan op oxå, det är jobbigare efteråt det med, samt handla hem sånt som du behöver iaf närmaste veckan i kylen/frysen. Ta ut kontanter så du kan ha att betala för t.ex. pizzautkörning.
KalasAnnah: Bra att du inte skulle ta stygnen än. jag vet att vissa tar bort dem redan efter 1 v., vilket jag tycker är alldeles för tidigt!! Skulle jag aldrig gå med på iaf! 2,5 - 3 v-. känns bra som rekommendation, tycker jag. Och att sen tejpa ärren 6 mån framöver. Varför skynda så med allt för? det viktigaste är ju en fin ioch bra läkning, så ärren blir så osynliga som möjligt.
Ang. tabletter - vilka tar du? Har du oxå en antibiotikakur (penicillin) att äta i 10 dagar? (Det antar jag iofs att alla har i förebyggande syfte mot infektioner.) och har du med en starkare smärtstillande och en lite svagare? Vilka märken?...
du behöver inte äta smärtstillande om du inte behöver - du kan då testa att sluta med den starkare och se hur du känner då, och sen minska på intaget av den svagare - alternativt helt sluta med den oxå. fast antibiotikakuren måste du äta klart förståss! Och kom ihåg - absolut inget alkoholintag i samband med medicinerna!
Ang. efter dusch, så tar iaf jag på mej deo, bodylotion (fast inte på brösten) och lite parfym på handlederna och bakom öronen. Det är ingen fara att ha på sej om man vill - och jag känner mej mkt fräschare då.
norrlandsstinta: Ja, inte ringde narkosläkaren till mej ens kvällen innan op på VK! Så jag blev orolig att de hade "glömt" mej ju! Tycker det är dåligt att de skriver så i info.bladen och t.o.m. säger det på konsultationen - att narkosläkaren ska ringa inom 1 v. innan op, och det inte sker.
((Kram))