Abra: Tränar du mkt vet du hur en rejäl träningsvärk känns;) Det var inte värre än så..så länge jag höll mig lugn och inte rörde på mig så mycket. Det krampade till rätt så ordentligt när jag skulle resa mig från sängen eller första gångerna jag skulle gå på promenad, men gick över så fort jag stod still. Känns ugnefär som någon knyter en hård näve i bröstet..och att bröstmuskeln krymt ihop till ingenting (la f.ö. implantatet under bröstmuskeln). Stundvis smärtsam men snabbt övergående känsla.
Träning innan op vet jag ingenting om, men kan tänka mig att det är vettigt att unvika tung styrketräning veckan innan för att låta bröstmuskeln vila. Det är nog smart att strecha den innan också, så den är mjuk och töjbar. Jag fick en extrem frammåtrotation i axeln och gick som en ostkrok veckan efter op eftersom bröstmuskeln stramade så mkt. Vågade heller inte strecha direkt efter eftersom jag inte ville riskera förfula mina ärr. Kommer bli en hel del rygg-övningar till hösten för att återskapa balansen i kroppen! (pojkvännen är tyngdlyftare + pluggar till läkare så han har fixat ett bra träningsupplägg för mig;))
Body Pump är en uthållighetsinriktad styrketräningsform, med många repetitioner och relativt lätta vikter. Det är en typisk mjölksyraträning snarare än för maximal muskeluppbyggnad. En ide kanske är att du helt enkelt drar ner på vikterna nu veckorna innan så du inte tröttar ut bröstmusklerna genom mjölksyraträning. Då kan du ju ändå träna övriga kroppen som vanligt.
Du får nog räkna med ett längre träningsuppehåll efter op. Kroppen och läkningen är prio ett. Att börja träna för hårt för tidigt kan ge ett försämrat slutresutat och det är det inte värt (tycker jag iaf). Det kan vara en idé att succesivt trappa ned på träningen innan så det inte blir en "chock" för kroppen att plötsligt måsta ta det extremt lungt. Det blir även mycket lättare att reglera sina matvanor då. Jag åt som en häst innan, 3000 kcal/dag och hade fyra thaiboxningsträningar och två tunga styrketräningspass i veckan, samt backintervaller. Det är inte lätt att plötsligt ändra sina matvanor, när kroppen skriker efter både mat och fysisk ansträngning. Men det är bara att bita ihop. Jag fick reda på en mitt operationsdatum en dryg vecka innan och hann aldrig anpassa kroppen.
Ang. ristestet testade jag faktiskt det för några manader sen:) Fick dock inte ut så mkt av det, kommer inte ens ihåg hur mkt ris jag hade i påsarna.. Det huvudsakliga syftet med min operation var inte att få större bröst, utan snarare mer normalformade eftersom jag hade en missbildning. Storleken var därför aldrig något jag funderade så mkt på. De tog bort mina gamla bröst under op. och formade nya med hjälp av implantaten- ett mycket omfattande ingrepp, därav mina många och långa ärr. Sa till läkaren att jag ville ha fina, normala bröst och han sa att han alltid eftersträvade ett så naturligt och proportioneligt resultat som möjligt. Fick lita på vad han sa, om man inte litar till 100% på sin kirurg ska man nog inte låta honom skära i en;)