Inlägg från: Misha** |Visa alla inlägg
  • Misha**

Bröstförstoring 9

Angående kost innan/efter operation.. (tror jag snackar mer kost/träning än tutts i denna här tråden nu;))

Både Omega-3 och vitamin E är blodförtunnande i sig (varför man exempelvis inte ska äta dem i kombination med waran eller andra blodförtunnande medel). Det innebär att det tar längre tid för blodet att levra sig vid en blödning. Det kan innebära problem vid ex. en operation.

Höga doser omega-3 försämrar immunförsvaret, man testar det t o m som en ersättning för mediciner som ska försämra immunförsvaret bl a vid transplantationer. 10-15 g omega-3 från fisk är vad jag har sett testas men den siffran är några år gammal så jag är inte säker på hur det ser ut idag.

Högt intag av fleromättat fett kräver mer antioxidanter i kosten. Större risk för bildandet av fria radikaler vilket kan försämra immunförsvaret.

Jag talar alltså om höga doser här. Normala doser av omega 3 kommer inte ha någon negativ effekt på er hälsa, så ni behöver inte vara oroliga:)

Shit..jag börjar börjar gå utanför ämnet nu..men vissa saker brinner jag för. Ni får säga till om jag blir jobbig:)

• Misha**

Allmänt tycker jag tror jag faktiskt sköterskorna har bättre koll än kirurgerna hur man ska bete sig efter operation..hur konstigt det än kan låta. En kirurg är expert på det han gör- dvs operera. I snitt träffar han endast en patient tre ggr- vid konsultation, operation och efterbesök. Sköterskan är ju oftast den som har mest patientkontakt och mest erfarenhet av hur folk känner det tiden efter operationen. (Iallafall i mitt fall..ringer stup i kvarten och frågar allt jag funderar över) Ibland säger tom. kirurgen och sköterskan emot varandra..av någon anledning tror jag det är sköterskan som "vet bäst".

Exempel var förra veckan på först doktorn ringde mig och sa att jag skulle sluta tejpa, men det gick bra att börja träna! Sköterskan sa däremot nejnejnej! Ta det jättelungt eftersom jag inte hade någon tejp som skyddade ärren. Jag tror att kirurgen menade att jag var så pass läkt att det var mkt liten risk för inre blödningar. Sköterskan oroade sig mer för ärren, att de skulle bli så snygga som möjligt. Jag gick givetvis på sköterskans linje! (Astråkigt:( Jag vill börja röra mig nu! Ordentligt..)

• Misha**

Tjolahopp:

Ärr försvinner aldrig. Men de bleknar med tiden. Hur mycket de syns är väldigt individuellt.

vioola: Hur gör du för att "få upp" ärren? Ska de lägga de nya implantaten längre ned?

• Misha**

Abra: Det är pga min allergi jag inte får använda tejp eftersom den irriterar för mycket mot huden. Det är jättejobbigt, jag vill verkligen ha tejp för jag känner mig så sårbar utan:( Det har gått över 6 veckor nu sen op. och jag har varit utan tejp i drygt en vecka. Talade med doktor idag och han sa att jag kunde testa tejp igen, fast omedelbart ta bort den om huden blir minsta irriterad igen. Hoppashoppahoppas det går bra denna gång..nu har det ju iaf läkt ordentligt.

Vet någon om det finns något alternativ till tejp? Har köpt såna där smala stripor på apoteket idag, som man lägger istället för stygn. Värt att testa iaf..

Ingen träning för överkroppen på två månader sa de..och absolut ingen löpning blääääh! Cykel får duga tills vidare..blir man iallafall lite svettig.

Kram!

• Misha**

Me like träning och vitlök. Boobsen är blott en accesoar. Träning och vita lökar är livet:)

(fy fan va trött jag är nu..)

• Misha**

Björk00:
    Usch..det där lät inte alls trevligt. Vad har du fått för typ att smärtstillande? Kräv morfin ffs! Det ska garanterat hjälpa. Har du fortfarande ont har du fått en för liten dos. Läkarna kan ibland vara motvilliga till att ge ut morfin. De säger för att att de är beroendeframkallande (en förstaklassig drog;)) men i själva verket är det för att det är SVINDYRT.

Stå på dig! Du ska inte behöva ha så ont. Om det är till någon tröst gjorde det bara ont de fyra första dagarna för mig. Har du svårt att sova, be kliniken skriva ut sömnmedel till dig. Fick jag för att kunna skriva en tenta. Fungerade ypperligt. (Det är ok att knarka dagarna efter en op. ;))

Kram på dig!!!

• Misha**

Abra: Jopp, det är det bruna plåstret jag var överkänslig mot. Ger det ändå en chans till nu när ärren är helt läkta.

Har förressten fått fri gymträning hela sommaren av jobbet! Snacka om att jag kommer ha en grym gluteus-maximus i slutet av sommaren;) (den enda maskin som inte alls belastar bröstet..fria vikter är bara att glömma i dagsläget)

• Misha**

Björk00, förressten! Hade du inte ont i halsen bara några dagar innan op? Hade du en infektion i kroppen under op är det inte så konstigt att du har ont nu. Kolla upp det med läkaren.

• Misha**

Gluteus-maximus = stora rumpmuskeln = rumpmaskin (dvs. liggande el sittande bakåtvänd benspark alt. benpress maskin)

• Misha**

Angående värktabletterna: I allmänhet ska man bara ta de starkare, ex. morfinbaserde tabletterna så länge man har ont och känner att man behöver. De vanliga värktabletterna, ex. Panodil, kan man däremot ta under en betydligt längre period, även fast man inte har ont. De är inflammationshämmande, dvs svullnaden på brösten kan gå ner snabbare. Sen gäller givetvis läkarens råd framför mina allmänna rekommendationer;)

Kendra: Att brösten ser väldigt olika ut efter två veckor är inget ovanligt. Mina bröst är fortfarande olika stora och i lite olika nivåer men det är mycket bättre nu (efter 7 veckor) än från början och blir bättre för varje dag som går. Att du har väldigt ont efter två veckor vet jag inte om det är normalt. Låter länge. Kolla upp med läkaren! Bums!

Svar på tråden Bröstförstoring 9