• Abra

Bröstförstoring 9

Hej igen på er kära "boobis-vänner"!

Snälla - är det nån som kan svara på unjefär när "steg 3" sker i "bröstutvecklingen efter op"?

Och då tänker jag mej stegen såhär (när implantatet är bakom muskeln):

1) Brösten är väldigt svullna dag 3-4 efter op

2) Svullnaden har lagt sej och de verkar lite mindre

3) "Bröstmuskeln släpper"/slappnar av och brösten verkar lite större igen

Förstår ni vad jag menar? Ni som lagt in implantat bakom muskeln för en längre tid sen - när unjefär inträffade "steg 3" då alltså???

((Kram))

• Abra

.. "är väldigt svullna dag 2-4" menar jag i ovanstående jag skrev! För mina är så svullna och ömma idag, det känns typ som lokalbedövning i hela brösten och de är varma och hårda! Men jag tror storleken och formen blir bra i slutändan ändå.

KalasAnnah: Stooort lycka till på torsdag!!! Du kommer att bli så nöjd - det är jag övertygad om!! Du måste oxå skriva en massa sen om hur du upplevde det - lova!!

När jag va på VK kändes det så "overkligt" på nåt vis - som att jag va i en dröm unjefär, och att jag skulle vakna när som helst! Det va ingen mardröm alltså - bara en stark "overklighetskänsla" - inget man gör varje dag precis! Har nästan inte fattat det än tror jag... Väck mej nån!

((Kram))

• Abra

Ang. mens så hade jag och min rumskompis oxå mens under op-dagen, men det spelade ingen roll. bara att ha en tampong i, och komma ihåg att byta den sen. Visst blir det extra krångligt, men det är inga problem annars. Typiskt bara att man ska ha DET mitt upp i allt oxå - men så är det att va kvinna tydligen!!

• Abra

Björk00: Narkosen är det absolut minsta du behöver oroa dej för - känns absolut ingenting1 Jag har blivit sövd för en annan op för ca 10 år sen, och då hade jag kanyl på handen och andades in narkosen genom en liten mask, men den här gången låg jag bara på en brits med armarna ut (som jesus på korset ), och de mätte blodtrycket när jag låg där, la olika "grejer" på min kropp som skulle mäta olika saker under op, och sen satte han in narkosemedlet i en kanyl jag hade i armen sen tidigare under fm, då jag fick dropp (alla får väl det tänker jag, i samband med op) - det va alltså ingen mask jag skulle andas i ens - utan jag skulle bara andas djupa, vanliga andetag. (Jag hade fått värktabletter innan i förebyggande syfte, och de vlev man lite skönt dåsig av oxå.) Och sen vips (!!) bara så låg jag i min säng i uppvakningsrummet, som jag låg i innan op oxå. Op tog ca 30 min, men jag sov i ca 2,5 timme. När jag vaknade va jag helt groggy, och allt kändes overkligt.

Fråga gärna mer om du vill!

((Kram))

• Abra

sommar2000: detta med bh-storlek efter op är jätteindividuellt pga att det beror på så många olika faktorer, som: vilken storlek man hade innan op, ens längd och vikt, hur bred bröstkorg man har etc...

Är bh-storlek så viktigt eg.?... Själv tycker jag det viktigaste är ens egen kropps proportioner, att det ser så "naturligt" ut som möjligt, liksom bröstens form och hur de känns.

((Kram))

• Abra

KalasAnnah: Det hjälper ju inte att va nervös - fast jag tror att de fleta är det iaf. Jag menar - det är ju inget man gjort förut eller gör varje dag precis , och resultatet vet man inte heller förrän efteråt - t.o.m. först efter 6 mån. Det kommer att gå jättebra för dej, och du kommer att känna dej så ompysslad och trygg där på VK - stort lycka till!! Spännande att höra från dej sen!

Kanelbulle: Tyvärr kan jag inte säga vad det kan bero på... Men är du orolig tycker jag att du ska ringa till VK och prata med de där.

En fråga till er andra - när började brösten mjukna på er, ochbinte kändes så hårda och ömma längre?...

Själv har jag sovit 12 timmar idag, äter fortfarande alla tabletterna (inkl. alla smärstillande), brösten är som sagt varma, hårda och som "2 projektiler" som står rakt ut! De är liksom "strutformade" i profil - men det hoppas jag beror nog oxå på den breda, vita tejpen som sitter över brösten för att trycka ner dem i 1 v. efter op. Jag vill ju inte ha några "strut-bröst" liksom!!

Storleken känns som sagt mindre än vad jag trodde det skulle bli - ändå la jag i 375 ml (anatomiska gelehallon FF)! Men sen ser de liksom olika stora ut beroende från vilket perspektiv jag ser dem. Ser jag på dem uppifrån verkar de mindra än då jag ser på dem i spegel framifrån. Och från sidan i spegel ser de som sagt mer "strutformade" ut. Men sen tror jag det är mycket min egen otålighet, jag får väl ha tålamod och tänka att det t.o.m. tar ca 6 mån innan det slutgiltiga resultatet. Det va ju faktiskt bara i förrgår jag op mej!

Kan tillägga att det t.o.m. gör ont/känns obehagligt att hosta, skratta, gråta och snyta sej - man använder ju tydligen bröstmuskeln till mer än jag trodde innan! Så nu gäller det att hålla sej så "neutralt allvarlig" som möjligt i iaf 3 v. då!

((Kram))

• Abra

Misha**: Tråkigt att det blivit komplikationer för din del, och att du haft det ont och bsvärligt med dina "nya kompisar". Skickar en stykekram till dej! Du op dej hos Peter Cosmo va? Med hans speciella teknik för att forma brösten med bygelbh och så. Förresten - när slutade brösten att "ömma inifrån" på dej?

Jag har själv tänkt ta det superlugnt med träning - inte träna nåt på 2 mån - iaf inget som har med vikter att göra, eller som belastar kroppen mkt. Det viktigaste för mej är att brösten återhämtar sej och läker fint och bra, och att jag tar det lugnt och gör lugna, långsamma rörelser så jag inte riskerar inre blödningar, att ärret under brösten spricker eller kapselbildning.

Jag har fått rekommendationer att för att riktigt va på den säkra sidan - inte motionera nåt på 6 v., inte ens snabba promenader eller cykla. Fast jag kommer att cykla försiktigt iaf, redan om 3 v., för jag börjar jobba då och har inget körkort, och busstiderna passar inte med jobbtiderna. Eftersom jag har ett fysiskt ansträngande jobb, så ska jag först efter 2,5 v. sem. sjukskriva mej pga "ryggskott som jag fått då vi flyttat", och sen när jag börjar jobba efter 3 v. ska jag säga att jag inte kan lyfta tungt pga ryggskottet, så jag får utföra de mindre fysiskt ansträngande uppgifterna på jobbet. (Vi har som olika stationer där man gör olika saker nämligen.) Jag tycker eg. inte om att ljuga, men samtidigt vill jag inte säga till alla på jobbet och till chefen att jag op brösten - bättre då att säga att jag fått ryggskott.

Så i mitt fall är det numera mest jobbet jag är bekymrad över, och inte träningen. Men om 3 v. känner jag mej förmodligen mkt bättre än vad jag gör nu, när det bara gått 2 dagar. Fast det är ju fortfarande jätteviktigt att även då det inte gör lika ont tänka på att jag ska ta det väldigt försiktigt, inte lyfta tungt, snabbt och "ryckigt". De sa på VK att det är nästan ännu viktigare då, när man liksom känner sej "bra".

((Kram))

• Abra

KalasAnnah: Oj, förlåt att jag fått för mej att du ska op dej på VK du med! Men de är säkert bra i Malmö oxå förståss!! Skriv hit så fort du orkar om hur det va!

kanelbulle: Bra att du ringde och fick svar, så du slipper oroa dej i onödan - aldrig kul. Jaså, så dina boobisar är oxå typ "strutformade" (i profil) och står rakt ut alltså? Hur många dagar va det sen du op dej nu? Hur har känslan i brösten förändrats från dag till dag för dej?...

norrlandsstinta: Ja, visst får man ett otroligt stöd och superbra tips och råd här!! Det hjälper en jättemycket!

TACK ALLA FÖR ATT NI FINNS HÄR, och delar med er av er själva!! Så fick jag det sagt igen oxå!

Du kan som sagt slappna av norrlansstinta, för du blir verkligen behandlad som en "prinsessa" på VK! och det är så fräscht och vackert allt där, även utomhusmiljön vid vattnet och så! Stort lycka till - ser redan fram emot din rapport efteråt!!

Själv har jag tagit det väldigt lugnt idag, och kommit fram till att följande oxå gör att det ömmar till rejält i bröstet: att hosta, skära i rå potatis (går inte - behöver hjälp), karva ur hård glass ur förpackning (går inte - behöver hjälp), ha på mej nåt annat än min enda (!) framknäppta tröja, öppna en 1,5 liter mjölk (svårt), resa mej upp ur och förflytta mej i sängen (jättesvårt, för "gunga" mej upp och hålla i benen, samt använda magmusklerna mkt - absolut inte armarna - aj aj, då hugger det till rejält!!)... Ni som op er för ett tag sen - hur länge kände ni det såhär??...

Annars gör jag de 2 stretchövningarna så ofta jag kommer ihåg - det rekommenderas varannan vaken timme de första dagarna iaf - men jag gör de så fort jag känner att det behövs, och ska fortsätta med dem ett bra tag framöver. Man gör de för att inte få förkortade bröstmuskler, för att förhindra framåtskjutna axlar och en "hukande" hållning, och förebygga att axlarna blir onödigt uppdragna och spända. Det är oxå viktigt att försöka andas med magen + hela bröstkorgen, fast det känns lite ömt uppe i bröstet då - men det är absolut ingen fara utan bara bra att andas "stort", och inte "krympa" andningen. Andningen syresätter ju oxå blodet och en bra blodcirkulation och syresättning av blodet påverkar ju läkningsprocessen positivt.

Oj vad mycket jag skrev nu! OK, låt stå iaf...

((Kram))

• Abra

3barnsmamma: Ja du har faktiskt fel - det stämmer inte - utan Charles utgår från ens individuella förutsättningar för ett så "naturligt" och bra resultat som möjligt. T.ex. så dealde jag rum med en tjej som op in RUNDA geléhallon soft touch FRAMFÖR bröstmuskeln - och hennes bröst blev jättefina och "naturliga" på just henne. Hon hade utammade bröst som blivit liksom platta och hängiga (hade 2 barn och va 34 år). Hon fick som tillbaks de bröst hon hade som de såg ut då hon ammade och de va mjölkstinna, och hon va jättenöjd över den rundade formen de hade i profil!

Som jag har förstått så är det som såhär, att om man har en hel del bröstvävnad själv, har lite plattare hängbröst, så blir resultatet bäst om man lägger implantater framför muskeln för att inte riskera "dubbla bröst" - alltså att ens "riktiga/gamla" bröst blir att hänga som "nedanför" implantatet, och orsaka som ett "B" i profil. Sen är nog oxå runda implantat att föredra om man har hängiga bröst, för att göra de mer fylliga. Om man har hängbröst och sätter i anatomiska implantat, så förstärks väl hänget ännu mer liksom, eftersom de ju är mer droppformade. Hänger du med?

Det är en hel vetenskap detta med bröstkirurgi verkligen!! Eller hur??!

Har du bestämt dej för klinik än?

((Kram))

• Abra

Vill bara säga att nu 3 dagar efter op är mina bröst så otroligt svullna att de verkligen står rakt ut som 2 stenhårda projektiler, och skinnet på brösten + bröstvårtorna är maximalt uttänjda så mycket att brösten - bröstvårtorna är helt glansiga, ser helt sprickfärdiga ut!! Och de är så varma när man tar på dem.

Fast jag känner mej mycket bättre i övrigt nu - är inte ens dåsig av tabletterna så farligt längre, och det gör bara lite ont då jag skrattar. Tur är väl det - jobbigt att gå runt och va allvarlig i flera veckor! Särskilt svårt för mej kanske, som har nära till skratt och att se det komiska i olika situationer som uppstår här i livet.

Jag är iaf nöjd med storleken på brösten - fast det ju såklart inte går att se slutresultatet än på långa vägar. Tååååålamod är det som gäller - inte min starka sida tyvärr!*suck*

((Kram))

Svar på tråden Bröstförstoring 9