• Abra

Bröstförstoring 9

Här är en adress till en sida där de räknar ut ens bh-storlek, om man bara anger sina mått under och över bysten:

www.swegmark.com/1_3beha.html

Jag fick storlek 75D enligt den, och det känns som det stämmer.(D-kupan är tydligen till bystomkrets på 96-98 cm, och jag har ju 98 cm nu.)

Säkert så skiljer det en del mellan olika modeller och märken iofs, men det är ju bra att ha ett riktmärke att utgå från iaf.

Ett tips till er som vill ha sköna och stabila bh:ar för lite större byst, är att kolla sportunderkläder på Ellos hemsida! De har extrapriser på riktigt bra märkesbhåar, som dessa:

¤ "Glamorise" sport-bh
    www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=142327&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

¤ "Swegmark" sport-bh
    www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=133427&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

((Kram))

• Abra

ennasus: Låter stort med 600 ml! Men iofs så är den mängden mkt vanliare i t.ex. USA har jag hört, där är det jätevanligt att folk vill ha 500, 600 och t.o.m. 700 ml.! De är inte tinga på dej du? Du känner inget i ryggen?... Tänker på om du kanske är bredare över bröstkorgen än t.ex. KlasAnnah (som ju inte fick lägga in mer än 295 ml), och kanske du har lite rumpa och former annars liksom, så det passar din kropps proportioner iaf?... (nyfiken já ä va?! )

vioola: OK, så brodpropparna i lungorna hade alltså inget samband med din bröstop förstår jag? Kanske du har nåt med din allmänhälsa som ökar din risk för blodpropp?...

Misha**: Det finns en ljusbrunbrun kirurgtejp som man får hemskickat en rulle från VK när man op där, och som de sa att man tyvärr inte kan köpa på Apoteket. Den bruna är mer hudvänlig och därför bättre än den vita, nämligen. Har du provat att få tag på den? Det kanske går att specialbeställa? Borde ju gå... Men kanske du redan testat den med? Håller f.ö. med dej fullt ut om din kommentar om träning, vitlök och bröst - "boobsen är bliott en accesoar" - skitbra!!

KalasAnnah: I den uträkningstabellen fick jag som sagt 75D, men i alla andra tabeller har jag 75 DD/E, och det beror på att jag oxå ligger "precis på gränsen". Har 98 cm runt bysten, och det är visst en fyllig D, just på gränsen till DD. Men men, spelar roll eg.! Men visst vill man ju veta - lättast så! Ang. dina bröst så tycker jag du bör lita på kirurgens expertomdöme, och tillåta dej att njuta av dina nya bröst, de kommer ju att verka lite större sen allteftersom bröstmuskeln släpper och de "mognar/hänger till sej" lite. Man kanju inte se det slutgiltiga resultatet på 1 år har jag hört - så ha tååålamod och se de som "vackra acessoarer". Sen är det väl inge bra att ha stora bröst som självändamål i sej - det är ju ens rygg och kroppsproportioner som är det viktigaste, eller?...

snuttungen: Ja, den hade nog fått fnatt... Eller så hade den bara nånting emot dej personligen, ville förvirra dej lite sådär!...

((Kram))

*

• Abra

KalasAnnah: Jaaaajaaaaaaaajaaaaaaaaaa!!!!!!!

......= ett "glatt tillrop!"

Ja, du ville ju ha mer såna sa du väl??!....

• Abra

.....Nej, skämt åsido.... Jag och min sk "humor" är väl lite speciell kanske, hoppas ni har överseende?!...

Tänkte bara skriva några rader om min "allmänstatus" idag oxå - 10 dagar efter op. Jag känner mej faktiskt precis som vanligt, dvs innan op, sååå skönt att det gått såpass fort!!

Jag kan röra mej nästan hur som helst (ja, nu har jag ju inte testat cirkuskonster iofs, men men...) utan att den ömmar i bröstmuskeln, och sådär "ont-hugger-till" gör det inte alls längre som i början, då jag gjorde nån bröstmuskelrörelse som inte va OK.

Jag tog t.o.m. mej ut till stan på egen hand - eller med buss då - och det va så gött att kunna gå runt och känna mej "som vanligt" igen!! Gå ut, se folk, shoppa..... Det va inge bra att springa några meter till bussen dock, det kändes direkt att brösten ömmade till (ärren liksom, har ju ingen bh). Och det blev 3 rätt tunga kassar med hem, det gick bra men jag bar de försiktigt och med raka armar för att inte belasta br.muskeln i onödan (dvs inte dra upp axlarna och lyfta armarna så mkt).

Jag köpte bl.a. en Champion träningsbh med varken byglas eller skavande sömmar, och i ett mjukt, stadigt tyg. Den fanns inte i bh-storlekar utan bara i S,M,L - så jag tog M, som tydligen ska passa till 75 B-D kupa. Den satt perfekt, och det va ett mjukt, bredare resårband under bysten, och stadigt sytt över bysten - första gången jag har nån form av bh på mej efter op! Jag har inte ens testat de jag har hemma än heller - de är alla 75C som jag använde förut - fast jag inte rikigt fyllde ut den kupan. Har en hel kasse med 75C-bh:ar nu, som jag kanske inte kan ha längre. Fast vissa modeller går säker - det får jag väl se när jag testar dem... Men det är ju kul att köpa nya, snygga fräscha nu ju! Fast jag ska förståss tänka på det en annan sa här tidigare - om att bröststorleken brukar bli (ännu) större ju längre tiden går - som sagt ända upp till 1 år efter op "utvecklas" brösten - så det är ingen idé att köpa en massa bh:r nu som ev. inte passar senare. Men några blir det såklart!

Sen köpte jag 2 skiiitsnygga tröjor/topar med - som man både kan ha då man är hemma eller "går ut å tar en öl", som det heter. Och så bra llting sitter nu när man har mer "naturliga" former!! Nåja, man har väl "hjälpt naturen liiite på traven - men vadå - det kan man väl bjuda på??!"

Annars ser mina bröst liksom "normalfylliga" ut, och jättefina i formen - passar mina kroppsproportioner perfekt - och de känns inte ett gram tyngre än mina förra faktiskt - FAST jag ju inte ens har bh nu - och de ÄR 750 gram tyngre tillsammans än mina förra!

De är såklart inte speciellt "rörliga" och mjuka, men inte så stenhårda som i början heller. Sen är de inte heller särskilt ömma när man vidrör dem.

Jag har känsel överallt i dem - utom på undersidan av brösten. Nån annan som känner så med?... Men jag har hört att det är vanligt men går i regel över inom 6 mån efter op.

Ja, det va lite (mkt) om mej igen då.... Märker att jag har svårt att ta saker och ting kortfattat!

Men men.... Nu skickar jag iväg detta iaf!

((Kram))

• Abra

vioola & ennasus: OK, jag förstår...

Hur är det med er andra då??

Som t.ex. med Björk00, som ju op sej igår!?? Ska bli spännande att höra hur du upplevt och upplever allting!

((Kram))

• Abra

KalasAnnah: Klart vi får va "ego" här - jag "hör" gärna på dina berättelser!

Jag har upplevt mina "nya bröst" precis som du, t.ex. jättesvullna och t.o.m. glansiga de första dygnen och så. Jag har heller inte märkt av nån sk "sälmage", utan ser ut som jag "alltid" gjort i kroppen i övrigt. Men ajg tror att jag har mkt hjälp av att jag är så vältränad och alltså har bra fysik som gör att jag inte haft särskilt ont efter op, och att det bara ömmat i brösten och ingen annanstans. Nu har jag köpt pilates DVD:er från TV-shop (flera olika bra och billiga att variera med) samt en billig och (ska vara) bra Aero-pilates DVD, som tydligen ska va väldigt roligt och fettförbrännande. Så om 1,5 v. unjefär ska jag börja träna lite smått vissa övningar, och även börja träna igen nåt lugnare pass på "mitt" träningsställe. ser sååå fram emot det - jag är liksom inte "mej själv" om jag inte får träna - blir så rastlös!!

Björk00: Va det på VK du op dej på, eller?...
    Låter inte alls rätt att du ska ha så ont! Stå på dej och ring och kräv att de skriver ut starkare smärtstillande!! Och kom ihåg att de första dagarna är allra värst, sen bli du mycket bättre för varje dag som går - jag lovar!

Misha**: Ok, men hoppas att den tejpen funkar bättre på dej nu då! Jobbigt för dej gumman... Vad är muskeln gluteus-maximus för nån??... Och vilken maskin är det?...

((Kram))

• Abra

Tjolahopp: Vill bara säga att _alla_ upplever det jätteolika hur pass ont de har efter en bröstop!!

Det är delvis därför det är bra att ligga över natten på kliniken, för då kan de ge en extra starka smärtstillande vid behov - och första natten ÄR verkligen "den värsta", men inte värre än att man överlever iaf! Och bara man rör sej låmngsamt och försiktigt så går det bra - ont gör det ju bara när man gör en "fel" rörelse för bröstmuskeln, men det lär man sej snart, och det mildras mkt och går oxå över efter några dagar.

Sen känns det ju såklart mer om man lagt implantatet bakom br.muskeln med.

För mej va det ingen direkt smärta - utan mer som en "konstig", obehaglig och ovan, ömmande känsla som kom "inifrån" - särskilt då om man utförde "felaktiga" rörelser. På en 10-gradig skala skulle jag väl uppskatta smärtan till typ.... 4. Inte mer faktiskt - för det va mer en "ömmande/huggande" känsla liksom, och inte alltid utan vid vissa rörelser.

Och varför vissa får ont i även andra delar av kroppen är antagligen för att då man inte kan använda bröstmuskeln så mycket, så får man hitta på andra "rörelsesätt", och då belastas andra muskler mer istället - för att liksom "kompensera" bröstmuskelns kraft.

Är man då t.ex. inte så värst stark i t.ex. ben, mage, rygg, axlar, armar... ja, i hela övriga kroppen - ja, då får man ju ont där pga den högre belastningen. Det är min "lilla teori" iaf.

Sen tror jag det hjälper om man innan har lärt sej olika avslappningstekniker, som t.ex. att ta andningen till hjälp för att lösa upp muskelvärk och spänningar - för om man går och konstant spänner sej så får man säkerligen mer ont oxå, som t.ex. i axlarna och benen. Kroppsmedvetenhet gör nog oxå att man fortare känner sej bättre efter op - om man lärt sej skonsamma rörelsesätt och att definiera vart i kroppen man är spänd etc.

Sen gör naturligtvis alla olika starka smärtstillande, resterverkan efter narkosen i krooppen, samt om man äter penicillin - att man känner sej slö, dåsig, yr och sej dagarna efter op. Det är ju ett stort ingrepp för kroppen, och den behöver all energi den kan få till att återhämta sej och läka.

Men jag är i full beundran över hur min kropp har fixat läkningen så bra hittills redan - den är allt ett underverk i sej själv eg.! Tack min kära kropp för att du varit så "duktig" trots allt jag låtit dej genomgå!

Misha**: OK, på det viset. Snygg häck du kommer att få då - inte fel va?!
    Jag har oxå funderat på att gymträna lite med sen framöver, iaf de muskler där inte br.muskeln är så involverad. För det är ju lättare att träna isolerade muskelgrupper på gym än på ett "Body Pump"-pass t.ex. Men jag brukar inte gymträna, så jag får se om jag får nån lust. Får ju hem träningsfilmerna jag beställt snart oxå, så det blir nog pilates hemmaträning iaf, till at börja med.

Imorn (lör.) ska jag och sambon till Ikea och köpa lite grejer till vår nya bostad - ska bli kul att komma iväg lite (fast han får ju "dra det tyngsta lasset", om man säger så), och sen vankas det grillfest i glada vänners lag. Ser jag fram emot!

Hoppas ni oxå får en - efter omständigheterna - bra helg allihop! Sköt om er!

((Kram))

• Abra

Sen en annan sak som jag glömde nämna - det är viktigt att äta ganska mkt och rätt (=varierat och nyttigt, som frukt och grönt, långsamma kolhydrater och protein) efter op - och dricka mkt vatten - för att kroppen ska få tillräcklig energi för återhämtning och uppbyggelse! Det snabbar på läkningsprocessen och tillfrisknandet - gör att man får krafterna tillbaks fortare! Fast det visste ni iofs säkert redan... Bara mest som en "oskyldig liten påminnelse"!

((Kram kram))

• Abra

"Missförstå mej rätt" - jag menade inte att man måste va typ "elitidrottare" för att inte ha skitont efter op! Som jag skrivit tidigare så säger ju alla som "vet" att det är otroligt individuellt hur man mår och hur ont man har, beror på ens smärttröskel etc. Vad jag menade va väl mer kortfattat att om man har en bättre allmänhälsa och är stark och frisk innan op - så tror jag att man återhämtar sej bättre, beroende på en mängd faktorer som jag nämde. That´s my kind of theory anyhow!

Ja ja ja..... Tjöööta va?!

KalasAnnah: Hur gick det med kramandet och så på 50-årsfesten - höll boobisarna? Själv va jag ju som sagt på Ikea idag, och det va ju inte mkt mer jag kunde göra än typ peka på det vi skulle ha, så fick min sambo bära det - tur att han har bra fysik nu iaf! Jg hade t.ex. jättesvårt att dra vagnarna, de måste man ju parera i sidled liksom, med armarna och br.muskeln, så det gick inte. Sen på grillfesten så va jag oxå väldigt försiktig med kramar, det blev lite "återhållsamma" och "ljumna" nåna . Sen spelade vi kubb flera omgångar, och det va inte alls bra kände jag. Men som tur va va pinnarna jättelätta (av budgetsklass), så det gick OK iaf. Men jag kastade riktigt dåliga "kärringkast" och fick inte ner en enda - men jag va glad åt att bara ta mej igenom det hela på ett någorlunda hyfsat sätt - har nämligen inte berätat för nån av de vi umgicks med om min op - tycker att de faktiskt inte har med det att göra och att det är min ensak. De andra fick sej dock ett par goda skratt pga mina urusla kast! Men det kan jag gärna bjuda på! Mitt lag vann ju iaf överlägset!

Björk00: Jättekul att du mår bättre så snart - och gud va tidigt du slutat med alla värktabletterna då! Får jag fråga varför? Mådde du inte bra av dem, eller har du inte så ont längre helt enkelt? Vart är det du op dej nu igen? Va det inte på VK, eller minns jag fel?...
    Blir ju sååå nyfiken - vad är det för nåt serum du fått, som ska göra att ärren blir extra fin??! Vill ju jag oxå ha!
    Hur fick du tag i det, och vad heter det?? Vad för typ av implantat har du? Det kanske är en modell som är mer bullig upptill, liksom? Mina är iaf såna, börjar rätt högt upp, men de sjunker ju mer och mer sen längre fram då brösten mjuknar och får sin "slutgiltiga" konsistens och form efter op.

KalasAnnah (igen): Mina rekommendationer från VK ang. bh är - en mjuk bh 3 v. efter op., och 8 v. efter kan jag börja ha bygelbh vid vissa tillfällen om jag vill - men då gärna ha en extra liten mjuk kompress under bh:n för att skydda ärret från onödigt skavande - iaf ett tag framöver, sen räcker det med bara tejpen över som skydd. Sen ska jag för övrigt tejpa ärren i 6 mån.

Kanelbulle: Kul att höra!! Tog du stygnen själv eller på VK/Vårdc.? Hur kändes det? Och hur ser ärren ut nu - hur långa är de unjefär?... Storlekarna kanske inte stämmer för vissa då enligt tabellerna, men för mej stämde de iaf tror jag.

Kendra: Är ju jättesvårt att svara på för mej som lekman, och som inte ens sett dej... Men jag kan ju iaf säga att jag hört att brösten ska ses som 2 olika operationer, med 2 olika läkninsprocesser - och ibland kommer de mer "i ofas". Men försök ha tålamod och tänk på att det slutgiltiga resultatet syns först om upp till 1 år.

((Kram))

• Abra

Misha**: Vet du om tabletten "Dexofen" (100mg) är morfinbaserat?... Det va iaf den jag själv fick efter op som extra smärtstillande, men slutade med efter 4 dagar. Tack för kram-tipset, ska jag tänka på!

KalasAnnah: Du behöver väl inte va utan bh bara för att du inte har just en bygelbh?... Det finns ju så många andra snygga och sköna bh:ar även utan bygel att använda. Eller vill du kanske inte ha såna?... Själv känner jag det som ett det skulle kännas t.o.m. obehagligt att ha bygelbh på ett bra tag, just för att ärren ju sitter där de gör. Så jag har mkt hellre sköna bh:ar som är "snällare" mot brösten. Ang. stavfel så har jag oxå såna ofta, blir så lätt, och även en smilys där jag eg. inte vill ha dem, som vid parenteser och så... Men men - huvudsaken är väl att man gör sej förstådd!

jadu; och gabbe: Roligt ned fler som skriver!

jadu;: Jag minns en tjej som skrev här att hon op sej i Thiland på ett väldigt bra och seriöst ställe - kombinerade sem. med bröstop. Op kostade ca 18 000:- och hon blev jättenöjd med resultatet. Det va ett svenskt företag som förmedlade det hela, och kunde fixa boende med och allt. Hon skrev här i början av den här tråden - så du kan ju söka efter inlägg som hon skrivit. Hon skrev dock inte så mycket - men "den som söker skola finna", kan man ju hoppas iaf!

((Kram))

Svar på tråden Bröstförstoring 9