Tjolahopp: Vill bara säga att _alla_ upplever det jätteolika hur pass ont de har efter en bröstop!!
Det är delvis därför det är bra att ligga över natten på kliniken, för då kan de ge en extra starka smärtstillande vid behov - och första natten ÄR verkligen "den värsta", men inte värre än att man överlever iaf! Och bara man rör sej låmngsamt och försiktigt så går det bra - ont gör det ju bara när man gör en "fel" rörelse för bröstmuskeln, men det lär man sej snart, och det mildras mkt och går oxå över efter några dagar.
Sen känns det ju såklart mer om man lagt implantatet bakom br.muskeln med.
För mej va det ingen direkt smärta - utan mer som en "konstig", obehaglig och ovan, ömmande känsla som kom "inifrån" - särskilt då om man utförde "felaktiga" rörelser. På en 10-gradig skala skulle jag väl uppskatta smärtan till typ.... 4. Inte mer faktiskt - för det va mer en "ömmande/huggande" känsla liksom, och inte alltid utan vid vissa rörelser.
Och varför vissa får ont i även andra delar av kroppen är antagligen för att då man inte kan använda bröstmuskeln så mycket, så får man hitta på andra "rörelsesätt", och då belastas andra muskler mer istället - för att liksom "kompensera" bröstmuskelns kraft.
Är man då t.ex. inte så värst stark i t.ex. ben, mage, rygg, axlar, armar... ja, i hela övriga kroppen - ja, då får man ju ont där pga den högre belastningen. Det är min "lilla teori" iaf.
Sen tror jag det hjälper om man innan har lärt sej olika avslappningstekniker, som t.ex. att ta andningen till hjälp för att lösa upp muskelvärk och spänningar - för om man går och konstant spänner sej så får man säkerligen mer ont oxå, som t.ex. i axlarna och benen. Kroppsmedvetenhet gör nog oxå att man fortare känner sej bättre efter op - om man lärt sej skonsamma rörelsesätt och att definiera vart i kroppen man är spänd etc.
Sen gör naturligtvis alla olika starka smärtstillande, resterverkan efter narkosen i krooppen, samt om man äter penicillin - att man känner sej slö, dåsig, yr och sej dagarna efter op. Det är ju ett stort ingrepp för kroppen, och den behöver all energi den kan få till att återhämta sej och läka.
Men jag är i full beundran över hur min kropp har fixat läkningen så bra hittills redan - den är allt ett underverk i sej själv eg.! Tack min kära kropp för att du varit så "duktig" trots allt jag låtit dej genomgå!
Misha**: OK, på det viset. Snygg häck du kommer att få då - inte fel va?!
Jag har oxå funderat på att gymträna lite med sen framöver, iaf de muskler där inte br.muskeln är så involverad. För det är ju lättare att träna isolerade muskelgrupper på gym än på ett "Body Pump"-pass t.ex. Men jag brukar inte gymträna, så jag får se om jag får nån lust. Får ju hem träningsfilmerna jag beställt snart oxå, så det blir nog pilates hemmaträning iaf, till at börja med.
Imorn (lör.) ska jag och sambon till Ikea och köpa lite grejer till vår nya bostad - ska bli kul att komma iväg lite (fast han får ju "dra det tyngsta lasset", om man säger så), och sen vankas det grillfest i glada vänners lag. Ser jag fram emot!
Hoppas ni oxå får en - efter omständigheterna - bra helg allihop! Sköt om er!
((Kram))