• HTS

ska jag lägga mig i när det gäller vilka som är bjudna på min m2b´s svensexa?

Fick idag reda på att bestmannen planerar en svensexa utan att bjuda flera (mest släktingar) som ska komma på bröllopet utan istället vänner som inte är bjudna på bröllopet. Ska jag lägga mig i?

• Svar på tråden ska jag lägga mig i när det gäller vilka som är bjudna på min m2b´s svensexa?
  • Fjällräv

Varför skulle Du lägga Dig i?
    *Seriös fråga*

• jessa.c

ja satt här och fundera varför skall du lägga dig i?
    bestmannen e ju den som skall planera detta....

nej håll dig utanför tror jag e bäst... min sambo får blandade på sin

• HTS

Men det jag reagerade på var att han bjudit gamla vänner som min blivande inte umgås med längre och som vi därför inte bjudit på bröllopet. Sedan har han inte bjudit nära bekanta som vi faktiskt umgås med och som vi bjudit på bröllopet för att vi vill ha dem med på vår stora dag och han har inte hört av sig till någon från min sida.

• catbride

Jag förstår verkligen inte inlägget ovan!! Självklart ska du lägga dig i!!! Min m2b´s bestman planerade svensexa å då får jag höra av min m2b´s vänner (inte bestman alltså) att de bara räknat med att bjuda "sig själva" dvs hans bästisar som han umgås med typ varje helg!!! För att ha en "sista kväll med gänget" (som han för övrigt kommer att kunna ha 3 gånger till i sommar!!!!) Och inte har en tanke på att bjuda tex. min lillebror, min systers sambo, samt mina bästa vänners män/sambos?!? Tycker att det var helkonstigt!!! Klart jag vill att min m2b´s syster ska vara med på min möhippa (nu är hon iofs min tärna också) likaså min m2bs bästa vänners flickvänner.
    Nä - jag kunde inte sova på flera nätter innan jag fick tag på bestman och prata med honom - tack och lov så var han inne på samma linje som mig - dvs "bjud alla - de som inte vill komma (för det kostar ju en del) slipper!!!"
    Så lägg dig i!!! Tänk på hur din m2b vill ha det!!!
    Min blivande man har faktiskt fler vänner än hans grabbgäng!! Och han skulle uppskatta om alla kunde komma. Oavsett om de känner varann sen tidigare! Man har inte en svensexa eller möhippa för "bestmans" eller "tärnans" skull utan för brudgummens/brudens skull. Alltså får man faktiskt bjuda ALLA brugummens/brudens vänner. Även om det känns konstigt att ringa nån man inte känner (vilket var det argument min m2b´s vänner hade).

• catbride

Hmmm... vet inte vart alla "smilisar" kommer ifrån!! Det var bara vanliga paranteser....
    /Catbride

• Fjällräv

Men helt seriöst; VARFÖR skulle han höra av sig till Dina släktingar? En svensexa är väl "sista natten med gänget" dvs killens gäng. Är han som är bestman en gammal kompis så samlar han så klart det gamla gänget - om det "nya" gänget vill ha en svensexa så kanske det är läge för 2 fester, för det är knappast troligt att någon skulle ha särskilt kul på en fest där olika grupper av människor inte känner varandra.

Skulle Du själv vilja parta loss med Ditt gamla kompisgäng + för Dig okända släktingar till en kompis? Dina släktingar får han ju i boet när han gifter sig med Dig, så dem kommer han få många tillfällen att träffa förutom just på svensexan.

• Marskatt

Fast... varför ska det med en massa kompisar som man inte umgås med längre?! Läge för missuppfattning så de tror att även de kan dyka upp på bröllopet sen. Talar av egen erfarenhet... hade en killkompis som råkade ut för just det... Och de killarna tog dessutom med sina flickvänner o barn på bröllopet, så de blev nästan 20 personer till! Brudparet trodde först att de fått för sig att se vigseln och sen åka hem, så döm om deras förvåning när gänget stod i festlokalen när brudparet dök upp där!

• HTS

Fjällräv

Det är inte okända släktingar vi pratar om här utan hans egen systers man som vi ofta umgås med, min systers man som vi också ofta umgås med och hans egna kusiner som han verkligen gillar. Vi umgås även ofta med mina vänner och deras sambos och bara för att bestmannen inte känner dem så betyder ju inte det att inte min blivande vill ha dem där.

Om man endast kan ha kul med de man kännt i 30 år så har man nog sociala problem för övrigt.

• Fjällräv

HTS: Möjligt. Jag tror vi har mycket olika erfarenheter av möhippor och svensexor.

Frågan är väl vad som blir roligast för DIN M2B, för det är väl honom det handlar om?

• HTS

Jo det är ju honom det handlar om och det är därför jag reagerade på detta eftersom han valt att inte bjude dessa personer på vårt bröllop och kanske skulle tycka det var jobbigt att förklara för dem varför de inte är bjudna om frågan skulle komma på tal.

Svar på tråden ska jag lägga mig i när det gäller vilka som är bjudna på min m2b´s svensexa?