• Kroppsnära

Varför faller man för frestelsen???

Har gått en vecka på diet nu som ser ut ungefär så här:

Frukost - lättfil & müsli
    Lunch: Minikeso, rökt kalkon (eller skinka, en köttbit, tonfisk), vitkål eller tomat
    Middag: Som lunch
    Kvällsmål: kardemummaskorpor, knäckebröd m. ost och någon frukt.

Det har väl flutit på - men så idag utan anledning slänger jag i mig 200 g japanmix utan att blinka! Det är hela 1000 kcal...Okej gjort är gjort men vad brukar ni göra för att hinna stoppa er själva?

• Svar på tråden Varför faller man för frestelsen???
  • 21/8-04

ja, hade jag hunnit stoppa mig själv så hade kanske inte vågen stått still

så alla tips e välkomna

• Kroppsnära

Man borde komma på någon ramsa att upprepa för sig själv...Typ "no eating here tonight I am on a diet" =) mohaha

• burken

Ät mellanmål, så slipper du det mesta av onödigt ätande!

• jocelyn

Jag kan för det första inte äta så extremt lite som du beskriver, för då måste jag häva i mig mer grejor sedan för att dämpa hungern. Så mitt "trick" är egentligen inget trick utan jag äter helt enkelt ordentlig lunch och middag; men drar ner på kolhydraterna.

Om jag blir vansinnigt sugen på något gott kan jag ta en liten promenad eller ett bad (svårt att äta i badet) och då brukar det gå över.

• 21/8-04

kroppsnära- hur mycket har du tänkt gå ner? Funkar den dieten?

Jag har själv gått ner 16 kg på 1.5 år men nu händer det inget mer
    jag började äta mindre och nyttigare, även röra mer på mig, nu har nog motivationen flugit sin kos

• brudkronan

Jag tror att du äter för lite för att bli ordentlig mätt om du äter som du beskriver.

Ös på med mer grönsaker och rotfruktsblandningar till lunch och middag. Jag har gått ner 13 kilo på 4 månader genom att äta tallriksmodellen ngt modifierad, jag åt ungefär 60 % grönsaker på tallriken, och då menar jag MASSOR, rågat. Sedan ungefär 100 - 150 gram av kyckling, skinka, kalkon, eller fisk, vad jag nu ville ha för kött. Sedan åt jag bröd till i princip var måltid, ibland ris eller pasta. Men det är viktigt att faktiskt inte äta mer än EN portion, alltså den mängd som rekommenderas på förpackningarna. Till lunch och middag unnade jag mig därför oftast en halv skiva libanesiskt flatbröd som jag stekt i stekpannan med olja (jo, jag lovar, olja... inte mycket, men nog för att det skulle bli smarrigt.)

Till frukost åt jag en portion havregrynsgröt med en matsked osockrad eller lättsockrad äpplemos, en smörgås med högt fiberinnehåll, skinka eller ost med tomat och/eller gurka. Och så ett glas lättmjölk, fast mellanmjölk går lika bra.

Jag äter fortfarande minst två frukter om dagen som mellanmål, och ibland några mandlar, hasselnötter eller cashewnötter.
    När jag åt såhär regelbundet så kom faktiskt aldrig det där okontrollerbara suget över mig, nu när jag är lite mer slarvig så kan jag dock drabbas - men jag försöker äta med lite måtta då. Köper ETT hekto godis istället för fem...

Många experter säger att sötsuget ofta representerar ngn oro eller frustration - så man kan motverka genom att aktivera kroppen och avleda tankarna, ta en promenad, eller ring en kompis eller gör ngt annat aktivt. Funkar också bra för mig.

Jag har nu hållit vikten i 6 månader, jag äter ungefär likadant som när jag gick ner, men jag lägger till lite godis och efterätter och kanelbullar och så när jag får lust... Funkar för mig! :)

• AggaP

För det är ju så gott......mums

• pickolina

Nu har jag inte läst tråden men..

Experterna säger att man inte ska minska kaloriintaget med mer än 100kcal, för att undvika det du just beskriver. Om man "svälter" sig för mycket så är det en ren tidsfråga innan man hetsäter. Det är människans natur och roten till alla misslyckade bantningskurer.

Så jag säger: -Gör om, gör rätt! ;) Då kommer du lyckas.

• burken

Ursäkta TS:

Pickolina! Det var länge sedan man hörde något från dig!

Håller med dig, man skall vara försiktig med vad man bantar med. TS har verkligen ätit för lite!

• pickolina

burken - Yepp.. Hållt mig borta ett tag.. :D

Svar på tråden Varför faller man för frestelsen???