• Buslinna

Cambridgekuren - tråd nr 7

Har gått på kombinerad nu i några dagar, men har ätit vanlig lunch av sociala skäl. Nästa vecka blir det också kombinerat, men med bättre luncher.

I dag har jag hittills bara ätit pulver och jag dofthallucinerade nyss. Det är lustigt, har inte varit särskilt sugen på något specifikt under veckan, men så fort jag börjar pulvra igen så får man griller i huvudet. :D

Men, det går över och jag behöver avgiftas från de där tankebanorna som ju är en avgörande orsak till mitt egentliga problem.

Det går verkligen mycket snabbare att komma in i ketos och tappa vattenvikten nu när jag gjort det några gånger. Det är himla skönt, faktiskt.

• Buslinna

Nu är jag tillbaka i ketosen igen ... Tror inte att jag kan hålla mig till rent i veckan, även om det är mycket, mycket frestande.

Hur märker ni att ni är i ketos? Vad är annorlunda? Jag märker att jag är lite speedad, glad, ömsom har jag svårt att somna, vaknar tidigt och kan inte somna om, ömsom sover jag som en stock hur länge som helst (om jag kan) och så kan jag i början känna mig lite darrig och matt innan jag fått i mig frukosten.

bambi1,
    Härligt att se sådana resultat! På vilken nivå ska kroppsfettet ligga?

• Buslinna

Förresten, angående ketostecken - jag blir jättevarm också. Har hört att andra fryser, men jag svettas ...

Sedan det här med lightläsk. Jag dricker själv sprite zero som innehåller i princip noll kalorier. Jag känner heller ingen som har fallit ur ketosen pga lightläsk så jag börjar undra om detta är en myt. Jag kan inte riktigt se sambandet - hur kan något som inte innehåller kolhydrater/kalorier rubba ketosen? Jag kan möjligen köpa att sötman kan göra att man blir mer sugen på mat, vilket försvårar att låta bli. Vad tror ni?

• Buslinna

PijtPalt,
    Jag tvivlar inte på att jag är i ketos, är däremot nyfiken på hur andra upplever ketos. Jag tycker att det är intressant exempelvis att jag blir varm medan andra jag känner blivit frusna.

Jag har för övrigt hört att kolsyra över huvud taget ska vara dåligt - det har varit ett argument för varför man inte ska dricka lightläsk och mineralvatten. Men jag ser inte logiken i det, heller.

Bambi1,
    Vad kul - då är du ju hemma på den fronten! :) Grattis!!

• Buslinna

De flesta som jag har pratat med och som enligt egen utsago ska veta vad de pratar om säger "du kan ju prova, det är olika". Men jag har som sagt inte träffat någon som halkat ur ketosen på grund av att de druckit lightläsk.

Angående andra rekommendationer:
    Jag har till och med fått mycket, mycket bättre resultat under den första veckan när jag har tillfört lite fett genom att till exempel mumsa på lite ost. Då fullkomligt rasar jag, under den första veckan. Jag har däremot inte kunnat avgöra effekten på följande veckor eftersom jag inte har velat chansa. :)

• Buslinna

matsod,
    Varför skulle man inte må bra av de salter som finns i mineralvatten? Gav konsulenten något skäl till det?

neer,
    Välkommen! :)

En brasklapp: Det är inte bra för kroppen att träna intensivt eftersom den inte kan bryta ner fett tillräckligt snabbt - den bryter i stället ner muskler.

Men det sagt så håller jag mig till promenader. :)

• Buslinna

neer,
    Kroppen börjar bryta ner muskler eftersom den inte kan omvandla fett till energi i tillräckligt snabb takt för att kompensera under intensivare träning. Det gäller vid allt som är mer ansträngande än promenader för muskler och lungor, så styrketräning är ingen bra idé.

Eftersom glykogendepåerna är tömda när man är i ketos och man heller inte kan fylla på med kolhydrater efter träning kan heller inte kroppen återhämta sig på ett bra sätt efter träning. Det är väl lite som att träna när man är sjuk - inte bra, helt enkelt. :)

• Buslinna

sofia.b,
    Välkommen!! Hur länge sen är det du pulvrade och hur gick det?

Sillbritt,
    Välkommen även du!

Jag har gått ner drygt 12 kilo, gått upp några och är nu återigen nere och nosar på "nya rekord". :) Nu äter jag både pulver och ett mål mat, så det går inte lika fort, men det funkar bra för mig! Att jag gick upp lite förut berodde på att jag först åkte utomlands och hade bestämt mig för att njuta av den grekiska maten och när jag sedan kom hem blev det jättestressigt och jag lyckades inte ändra några vanor då ... Nu försöker jag planera hur jag ska leva när jag är färdigpulvrad och tänker inte gå upp igen ...

Allt handlar ju självklart om att cementera nya vanor. Jag har bekanta som har gått ner mycket med VLCD och hållt vikten i flera år - genom att äta bättre och/eller börja träna regelbundet.

• Buslinna

Dree,
    Välkommen och oj, vad mycket du redan har gått ner!! Suveränt jobbat!! Hur har du gjort den imponerande biten?

• Buslinna

Dree,
    Jättestarkt jobbat av dig!!

• Buslinna

Jag har precis provat lite nya kläder inför hösten. De gamla är ju för stora, men samtidigt vill jag inte köpa för mycket heller - det är ju mer som är på väg bort. :) Och jag kan nu ha två storlekar mindre än jag kunde i vintras! Tjohoo! :D

Dree,
    Du är ju "gammal i gemet", men jag säger det ändå, uti fall att: tänk på att soppan inte får koka om du värmer den färdigblandad! Det brukar rekommenderas att inte värma den så. :)

Skönt att det går snabbt för dig så här i början! Alltid peppande. :)

Sillbritt,
    Det var så lite så. :)

lillamejj,
    Försök att hitta på något annat när du blir hungrig. Ta en kopp te om du gillar te, ett bad, en promenad, titta på en film, spela något spel på datorn, ring en kompis, läs en bra bok eller vad som nbu krävs för att du ska tänka på något annat! Drick också mer. :)

Om du bara måste ha något så finns det alternativ till brödet, som inte försenar ketosen på samma sätt som kolhydratsstinnt bröd. :) Prova några räkor, lite hårdost, en bit skinka eller något liknande (tänk bara på att det inte ska innehålla socker, vilket en del korv kan göra). På det sättet kan du få i dig något litet utan att förlänga "plågan" för dig. :)

Kom också ihåg att det jobbiga kommer att gå över mycket snabbare än du tror! Var bara maniskt noggrann med att dricka ALLT vatten så löser det sig inom kort. :)

• Buslinna

lillamejj,
    Första gången som jag började pulvra mådde jag riktigt illa, var matt, kände mig febrig etc - under en förmiddag! Det gick över otroligt fort och det enda jag gjorde var att dricka mycket, mycket vatten (tror att jag dunkade ner fyra STORA glas iskallt vatten på en halvtimme) och ligga ner när det var jobbigt. Sedan släppte det och jag mådde hur bra som helst.

Framför allt alltså:
    * Drick mycket mer vatten än du tror att du behöver! Det kan inte blir för mycket när kroppen håller på att ställa om. Spring hellre på toa ofta.
    * Ligg ner och vila när det är sådär så att kroppen får en rejäl chans att hämta sig. Försök sova en stund om du kan - men tanka rejält med vatten först.
    * Ät inget - det gör bara att du får börja om igen. Håll ut och kom ihåg att det kommer att gå över - troligtvis inom loppet av några timmar. Om du måste äta något, så ta som sagt något av det kolhydratssnåla som jag listade förut.

Om du har svårt med illamående och hunger i början finns det några fler knep att ta till:
    * Dela upp portionerna på två och ät med andra ord oftare. Då slipper du blir tokhungrig mellan varven.
    * Se till att alltid dricka ett glas vatten före och ett efter varje mål mat. Mineralerna och vitaminerna i pulvret kan göra att man mår illa, så se till att magen får lite vatten i botten, så att säga, och späd ut pulvret genom att drick även efter.

Svar på tråden Cambridgekuren - tråd nr 7