• @nn@1

jag är så bäst/snål haha

jisses.. ska ju ha ett litet bröllop bara vi och vittnen och så prästen då så klart.. nu har jag fixat en klänning..(ganska maffig sådan med långt släp och broderier på osv kanske lite för mycket för ett minibröllop men men)jag har bokat tid för hår/smink hjälp med klänningen och finkläder+skor till mig och min son (gubben får fixa sitt själv faktiskt) dessutom har jkag fixat bukett .. jag har fixat allt utom ring och gubbens kläder och allt detta till en nätt summa på 4250!!! då är även sommerskan betald för ändringar a klänningen.. SHIT va jag är bra påå det här med att spara in.. =)

nä men seriöst.. nån mer som är lite halv snål som jag? vad kommer erat lilla bröllop kosta?

• Svar på tråden jag är så bäst/snål haha
  • Wicks

pris reflekterar itne alltid kvalite, det är summan av väldigt mpnga ting, däribland kontakter, tidpunkt, tur, efterfrågan osv.

• @nn@1

ja det är väl det bästa att hålla vad man har råd till, men det är egentligen inte det som är problemet.. jag tycker bara att sånna där onödiga kommentarer som att mitt bröllop skulle vara mindre värt att gå på bara för att jag inte lägger ner en förmögenhet på det.. seriöst.. jag tycker att första bröllopet man går på i en umgängeskretsär helt ok och lagom, nästa blir större och pråligare å så håller det på tlls alla har gift sig.. alla ska slå varandra i finaste klänning, dyraste ring bästa maten etc.. jag tycker det är så jäkla löjligt.. man glömmer ju bort varför man gifter sig.. just därför har jag gjort tvärt emot alla bröllop jag har varit på .. enklaste möjligt utan att det ska vara en borgelig vigsel.. för hur kul är det EGENTLIGEN att först sitta i kyrkan 1½ timme för att sen gå ut och ta sig till lokalen och vänta där i en timme till för att brudparet ska anlända och sedan vänta ytterligare en timme på att förrätten ska komma in.. vänta och vänta och vänta och tillsist öppnar baren och först DÅ verkar folk uppskatta ens ansträngningar och hellst ska barnen va fri eller max en femma/grogg.. hmm näe
    bättre att ha en kanon fest för sina kompisar efter bröllopet när man är i form och inte helt sönder stressad efter den stora dagen.. tycker JAG men alla behöver inte tycka som jag men det finns säkert nån som är villig att hålla med en smula...

• Mrs 2007

Jag håller med dig......bra skrivet!

• @nn@1

så bra att man itne är ensam om att tycka så..

• lightfish

Det är ju så lätt att diskutera med dig när du inte tar in andra vinklar och åsikter än dina egna :D *ironin flödar*

• lightfish

2007-07-10 08:47 @nn@1

"... hmm det är sånna som du som gör att barn får skev uppfattnng om pengars värde"

I rest my case.... Tydligen är det här en öm punkt eftersom du bara maler om saker du inte har en ANING om :D

• @nn@1

vad är det jag inte har en aning om då? *undrar*

• Älin

För att återgå till trådens ursprungliga ämne och inte gå till personangrepp mot någon:

Vårt bröllop har vi uppdelat i två poster, en för festen och en för "våra kostnader". Vi har sån tur att mina föräldrar (och kanske m2bs) vill hjälpa oss att betala det mesta för festen.

Festen kommer att kosta ca 20.000:- för 60 pers. Och då är den precis som vi vill ha den, med en lokal som passar oss, mat som "symboliserar" oss (den är catrad därför blir det lite dyrare än vi tänkt från början, föräldrarna betalade hellre än lagade... =) ), musik, osv. Jag skulle gärna fått det billigare, för jag tycker att det är skamligt att en dag ska få kosta så mycket, när vi kan leva på de pengarna i två månader i vanliga fall. Men ska ju bara gifta mig en gång och mina föräldrar har råd att hjälpa till, så...

Våra kostnader går på ca: 10600:-
    Min klänning kostar kring 1600:- i materialkostnad, sen är det ju mammas och min arbetskostnad då.. gratis =) Underkläder för 800:-
    En sjal som jag stickat för ca 400:-, aningens dyrt material, men fint och kommer att kunna använda den mer i framtiden.
    Hår för ca 300-400:-. Frisören ringde och sa efter sådär 1½ månads bokning att hon inte kunde fixa det, för hon skulle ha semester då...(grr) så min syrra fixar det istället, men vill ändå köpa lite blommor och annat pynt, får köpa lite bra hårprodukter, men de finns ju kvar sen också, så kanske bara ska räkna 200:- då. Blommorna tycker jag är dyra, antagligen kommer de hamna på ca 1000-1500:- Skulle inte vilja betala mer än 300-400:- egentligen.
    Skor kommer jag använda ett par som jag redan har, som jag inte får skoskav av, inte ont i fötterna av, men får fin hållning och som är ljusa och söta.
    Karln hyr en frack för 1200:- och ska ha en crosage för 75:-.
    Ringen kostar 4800:-, dyrt Ja! men den ska ju användas resten av livet, vad ska man gissa, förhoppningsvis minst 50 år till á 365 dagar = 18250 dagar vilket ger ett dagspris på 25 öre, tycker jag är ok =)
    tärnbukett och bestmans crosage blir ca 300:-

Utöver det ligger kostnader på inbjudningar och tackkort och fotografier (fota oss kommer m2bs bror att göra = gratis förutom utskrifts kostnaden då) men sånna kostnader sprid ut, så de har jag faktiskt inte räknat så mycket på =)

Det är vårt bröllop, vi har långväga gäster och ser fram emot (med stor mängd nervositet spec från karlns sida *ler*) att dela vår dag med våra nära och kära som kommer att bli ett minne för livet.

• Älin

Och för övrigt vill jag ha ett lite annorlunda bröllop, inte något stereotypt. Inte för att det är något fel på det, har varit på några sådana och de har passat brudparen jättebra. Men nu är det mitt och min karls bröllop, så nu ska det passa oss, som inte är de där stereotyperna... =)

• DeeDee

Lite av ett högriskprojekt att gå in i denna diskussionen.
    Vill bara påpeka att vad som driver kostnader upp och ner är faktiskt också tid och engagemang. Vi kommer ha ett bröllop på ca 70' för drygt 40 pers. Vi är på en restaurang/lokal. Jag är medveten att vi kunde faktiskt fått exakt samma bröllop för mindre pengar, eller för mer pengar för den delen. Gästerna skulle aldrig märkt ngn skillnad. För mig finns det dock gränser hur mkt jag orkar engagera mig och ja jag köper en del sinnesro. Sedan tycker jag det ändå är tusen saker som måste fixas - det är inte som att vi inte gör ngt. Ngn annan gör en annan värdering av sin tid och sina pengar eller värdet att känna att man åstakommit just det-och-det själv.

• Älin

DeeDee:

Kunde inte sagt det bättre själv =)

Jag är en människa som verkligen gillar att planera, vad jag än ska göra så omedvetet planerar jag, får jag inte planera, få strukturera upp och få en klar bild över vad som ska hände, kanske hur och så vidare blir jag lätt sur. Dock tycker jag det är svårt att alltid/ofta få med karln i planeringen. Lyckas jag har han oftast ändå glömt det till veckan efter, då är det ju tur att jag har ett gott minne =)

För vår del har kostnaden styrts mycket av att vi studerar och är vana att snåla, då känns det konstigt att lägga ut mycket pengar. Kunde säkert blivit annorlunda om vi väntat tills vi fått jobb. Men nu är det som det är, vi vill inte vänta utan gifta oss nu. Få verkligen visa att det är vi två och så vidare =)

Svar på tråden jag är så bäst/snål haha