För att återgå till trådens ursprungliga ämne och inte gå till personangrepp mot någon:
Vårt bröllop har vi uppdelat i två poster, en för festen och en för "våra kostnader". Vi har sån tur att mina föräldrar (och kanske m2bs) vill hjälpa oss att betala det mesta för festen.
Festen kommer att kosta ca 20.000:- för 60 pers. Och då är den precis som vi vill ha den, med en lokal som passar oss, mat som "symboliserar" oss (den är catrad därför blir det lite dyrare än vi tänkt från början, föräldrarna betalade hellre än lagade... =) ), musik, osv. Jag skulle gärna fått det billigare, för jag tycker att det är skamligt att en dag ska få kosta så mycket, när vi kan leva på de pengarna i två månader i vanliga fall. Men ska ju bara gifta mig en gång och mina föräldrar har råd att hjälpa till, så...
Våra kostnader går på ca: 10600:-
Min klänning kostar kring 1600:- i materialkostnad, sen är det ju mammas och min arbetskostnad då.. gratis =) Underkläder för 800:-
En sjal som jag stickat för ca 400:-, aningens dyrt material, men fint och kommer att kunna använda den mer i framtiden.
Hår för ca 300-400:-. Frisören ringde och sa efter sådär 1½ månads bokning att hon inte kunde fixa det, för hon skulle ha semester då...(grr) så min syrra fixar det istället, men vill ändå köpa lite blommor och annat pynt, får köpa lite bra hårprodukter, men de finns ju kvar sen också, så kanske bara ska räkna 200:- då. Blommorna tycker jag är dyra, antagligen kommer de hamna på ca 1000-1500:- Skulle inte vilja betala mer än 300-400:- egentligen.
Skor kommer jag använda ett par som jag redan har, som jag inte får skoskav av, inte ont i fötterna av, men får fin hållning och som är ljusa och söta.
Karln hyr en frack för 1200:- och ska ha en crosage för 75:-.
Ringen kostar 4800:-, dyrt Ja! men den ska ju användas resten av livet, vad ska man gissa, förhoppningsvis minst 50 år till á 365 dagar = 18250 dagar vilket ger ett dagspris på 25 öre, tycker jag är ok =)
tärnbukett och bestmans crosage blir ca 300:-
Utöver det ligger kostnader på inbjudningar och tackkort och fotografier (fota oss kommer m2bs bror att göra = gratis förutom utskrifts kostnaden då) men sånna kostnader sprid ut, så de har jag faktiskt inte räknat så mycket på =)
Det är vårt bröllop, vi har långväga gäster och ser fram emot (med stor mängd nervositet spec från karlns sida *ler*) att dela vår dag med våra nära och kära som kommer att bli ett minne för livet.