• eubrud

vad är rimlig kuvertkostnad på restaurang

Jag har pratat med en restaurang på Höga Kusten som kan hålla middagen och fest efteråt.

Den ansvariga vill inte ge prisförslag utan vill att vi själva ska presentera en budget så kan han ge förslag utifrån det. Smart av honom!!

Jag har ingen klar budget med frågar alla er erfarna tjejer vad som kan vara en rimlig kostnad för (typ):

- brudskål (vi har själva tilltugg)
    - förrätt redan serverad när vi anläder
    - huvudrätt (kanske ett alt mellan fisk o kött, inget super exclusivt)
    - kaffe och tårta

vickning tänkte vi själva ha när vi drar vidare från restaurangen vid 12-01 till "efterfesten"

som ni ser är det inte en omfattande super lyxig middag så jag tänkte att det inte borde vara såå dyrt..

sen kanske ett glas vin till förrätt, två till huvudrätt och kanske en avec till kaffet?

vad tror ni är rimligt?

tack för all hjälp! =)

(det är alltså inte en fråga om vad jag ska ta för KUVERTAVGIFT av GÄSTERNA utan vad jag ska föreslå till restaurangen)

• Svar på tråden vad är rimlig kuvertkostnad på restaurang
  • Lena+Mattias=sant

Där vi hade vigsellunch kostade tvårätters med vin resp kaffe 300kr/kuvert.

Har kollat på ett ställe som ville ha typ 900kr/kuvet för.
    skål, trerätters med vin, kaffe+tårta+ avec

• eubrud

ok tack, hmm stor spridning alltså.

kan tillägga att det efter middag och kaffe kommer vara betalbar som restaurangen står för med extrapris på kvällensöl och vin. kanske också någon drink.. (m2b har jobbat som bartender så sånt är viktigt för honom..)

• Lena+Mattias=sant

Mycket spridning men även stor skillnad i vad som ingick. Mycket mer alkohol och mat på ställe två.

• Karis Annelie

men fyyy vad är det för konstig resturang?? de vet väl vad de brukar ta?? konstigt tycker jag!

Kan du inte gå dit ngn vanlig dag/eller söka på nätet efter hmsida och se vad de har för priser normalt? Kolla vad varmrätter i den lite finare klassen kostar, förrätter, efterrätter, sen lägger du på för alkohol o sånt.... Men jag tycker iaf de e jobbiga som gör sådär...

• Mi_24

Oj, ja pris per person är ju inte lätt att säga generellt. Är det inte lättare om ni själva räknar ut hur mycket ni har råd/vill lägga på maten och sedan återkommer till resturangen. Tyckte att det lät som ett kanonbra förslag från resturangens sida. Mat kan ju kosta så olika mycket beroende på vad som serveras. Säger ni 300:-/pp blir huvudrätts-alternativet kanske kycklinfilé medans ni för 800:-/pp, får oxfilé. Då de säkerligen kommer att fixa upplägg/dekoration på samma sätt så kanske det billigare alternativet inte är sämre ändå, om du förstår vad jag menar.
    Ge dem ett pris och låt dem komma med lockande och kreativa förslag! :)

• Lilla Li

Vi får:
    - Mousserande fördrink (+ 1 påfyllning)
    - Förrätt med vitt vin
    - Varmrätt med rött vin (+2 påfyllningar)
    - Kaffe (+ påfyllning) med avec

Vi har inte fått ett paketpris för det utan betalar separat för dryck t.ex. Men om gästen tar det dyraste alternativet av allt (vin istället för öl, cognac istället för baileys) så blir det ca 630 kr/pers. Om gästen istället tar det billigaste alternativet av allt så blir det ca 475 kr/pers.

Efterrätt köper vi in separat och efter festen har vi betalbar.

• september22

Tycker nog att det var bra av restaurangen. De sätter ju ihop menyn utifrån budgeten. Det blir ju inte samma mat för 200kr som för 600kr.

eubrud-
    frågan är ju egentligen vad är ni villiga att betala? Ni kan ju börja med typ 500 och se vad de kan göra för den summan. Ser förslagen tråkiga ut så kan ni ju lägga på nån hundring eller så. Är det duktiga kockar kan de ju laga bra mat även på billiga råvaror;) Det som kostar är ju egentligen alkoholen.

• Peter

Det är väl hans uppgift att lämna en offert på det du skrev att du ville ha.
    Sen från den kan ni väl plussa på eller minska för att göra förändringar i offerten.

MVH Peter

• eubrud

tack för bra råd..

vi kanske får sätta oss ned och bestämma oss för vad det får kosta helt enkelt.

men det är bra att få en indikation på vad andra har betalat..

• J_J

Ja, jag tyckte också det var en smart grej av restaurangen, antagligen ett resultat av väldigt varierande budgetar så det har nog sitt syfte.

De ska alltså även stå för bröllopstårta?
    Du bör nog räkna med 300:-/person för mat och alkohol, utan tårtan.
    En tårta går väl lös på en 4000:- spänn för en 70-bitars + serveringskostnaden/personal...

Så det beror väl mycket på hur många ni är och hur mycket för- och efterarbete som det krävs av restaurangen.
    Har ni gjort upp någon slags budget för vad allt ät- och drickbart får kosta? Lägg fram den summan isf och låt honom erbjuda det han kan för det, och utgå sen från hans svar.

• Kalar

Ge restaurangen 2 olika budgetförslag, er max budget och en lite lägre budget. På så sätt får ni 2 olika menyer att välja mellan och kan sen kombinera ihop en egen som passar er.

• eubrud

J_J: han frågade hur vi hade tänkt med tårta, för oss är det inte jätte viktigt att ha tårta men vi tänkte att den kan passa som alt. till efterätt. han visste inte om de själva gjorde tårtan (det beror på vilka kockar han har nästa säsong) men annars kunde man köpa det från ett bageri i närheten.

kan man göra egen tårta och ta med? (kanske eg en ny tråd..)

Kalar: super bra förslag, det ska vi absolut göra, då kan man säkert slutligen plocka lite mellan menyerna och få ihop ett bra pris..

-vad räknar man med att ett glas vin kostar på en middag på restaurang? är det samma pris som man skulle betala annars om man var där eller är det ett annat pris om det ingår i större middag?

• Karis Annelie

50 kr per glas vin får du nog räkna med... om du inte ska ha nåt finare o dyrare förstås. men det är väl ungegfär normalpris med 50... kanske 40 på vissa ställen. Det brukar vara samm priser oavsett om det är stort sällskap med middag eller om man är där ensam... Vinet är ju ganska dyrt o köpa in.

• eubrud

ok, tack för informationen =)

• jojo matte

eubrud:

jag har kollat runt lite med priser och vad som ingår och tyckte att Hågelbyhus i Tumba hade bra priser

www.hagelbyhus.se

vart ska du gifta dej?

där tar dom iaf 710:-/kuvert som minst sen har dom flera menyer att välja på som har lite exklusivare mat och annat som därför kostar mer. Vi tänkte göra ett litet ihopplock av några menyer och se vad det skulle hamna på.

sedan vill vi gärna bjuda på avec till maten och dom tar 14:-/cl.

jag har mejlat olika ställen och kollat vad dom tar, gett förslag på vad jag vill ha så har dom fått ge mej prisuppgifter och Hågelbyhus har varit billigast i längden och passat mej mest i smaken när det gäller maten och deras bemötande.

• jojo matte

just det.. det ingår lite annat i priset som du kan se på deras hemsida.. bla har dom skrivit blommor - och det är då röda rosor som ingår..

vilket inte passar i mitt tema, men det är nog inga problem att ändra.. kanske kommer en lite tillkostnad på det eftersom att röda rosor ibland kan vara billigare..

sen tänkte jag göra blomarrangemangen själv :)

• eubrud

jo_jo: tack så mycket för tipset och länken.

jag ska gifta mig i norrland, högakusten så Tumba ligger lite off =)

har eg två olika ställen jag funderar på, kasnke ska maila dem och höra helt enkelt nu när jag fått lite känsla för hur det kan variera..

tack!

• jojo matte

d e bara kul att man kan hjälpas åt :D

ja, mejla absolut, då lär du märka vilka som svarar rakast på dina frågor och som inte verkar "dölja något" vissa ställen jag mejlat har det känts som att dom försökt slingra sej ur vissa frågor. Du kan även boka möte med den person som ansvarar på stället för speciella evenemang (säkert amma som besvarar mejlen) och därefter kan ni tillsammans gå igenom lite mer detaljerat.

Jag och min m2b ska träffa tjejen jag haftkontakt med, nästa helg och gå över lite fler frågor som dykt upp samt annat som rör sej kring festen och titta på lokalerna.

• Phea

Mitt bästa tips är att be dem lägga fram tre menyförslag (underförstått i olika prisklasser) och som någon innan sagt senare titta på dem och utifrån detta slå fast en meny som passar både budget och gom.

Detta har fungerat väl för andra sittningar med ett par hundra personer och någorlunda fast budget i slutändan.

Svar på tråden vad är rimlig kuvertkostnad på restaurang