• Akvavit

Dalabröllop 2008

Känns som det vore dags att starta en tråd för oss som ska gifta oss i Dalarna under nästa år.

Jag vet ju att ni finns där ute - ska bli kul att höra om er planering!

• Svar på tråden Dalabröllop 2008
  • Akvavit

Jo, så har jag köpt stövlar också! Eftersom jag gifter mig på vintern så behöver jag ju något bättre och varmare än de högklackade inneskorna utomhus, vi vill ju fota oss ute också. Jag hade en ganska bra föreställning om vad jag ville ha, men har inte sett nåt i nån butik, men så hittade jag dessa på e-bay och var tvungen att slå till! Så nu väntar jag spänt på att de ska komma, hoppas storleken är bra också...
    home.gamman.se/akvavit/galleri/%7B2EAAF7E8-3AE9-213D-4D37-BC84488527C2%7D.jpg

• asaonthehill

Jo, nu hittade jag den, jättefin!
    Vi ska gifta oss på Furudals Bruk, och de betonade att de helst ville ha en viss cateringfirma som de brukade samarbeta med, så jag bokade helt enkelt dem. Men jag förstår vad du menar angående maten, och vi vill hellre ha god och rolig mat, än dyrt och fancy bara för att det "ska vara så på ett bröllop". Vi har fått prisuppgift på 450:- per kuvert, men då ingår allt från dukning, städning och serveringspersonal. Då tar de hand om allt. ( dock är ju inte dricka inräknat- det ordnar vi billigast själva, men man måste ju ändå +:a på även den kostnaden på priset...)Men för det första gillar vi inte den föreslagna trerättersmenyn (allt från renfilé till oxfilé= dyra råvaror!),och för det andra vill vi ha buffé, för att folk ska få mer rätter att välja på. Men kruxet med buffén är att vi har 100 gäster och innan de sista fått tagit mat, så har de första redan ätit upp... Men frågan är om det inte är en smäll man får ta... Jag har redan gjort ett bufféförslag med goda röror, sallader och kött och fiskspett m.m, och tänker be om ett "tak" på max 300-350. Finner de detta omöjligt så tänker jag vända mig till Bruket och förklara att vi måste få anlita en annan Cateringfirma.

• Fröken Figo

asaonthehill:

Vi gifter oss också på Bruket och har också fått offert från Ulla Hamlin. Det är samma för er va?

Jag tyckte också priset var ganska högt men eftersom servering, dekoration och allt ingår tyckte jag det var rätt bra ändå. Men när jag pratade med Ulla på telefon lät hon riktigt flexibel, hon skickade med en lapp där hon skrev "kom med andra förslag om ni vill". Jag tror säkert ni kan sätta ett pristak för henne att arbeta inom. Om ni tar billigare råvaror förlorar ju inte hon på det... Billigare för henne att köpa in.

Buffé-alternativet kostar 70 SEK mindre per person. Så det blir i så fall 380 (står längst ner i offerten att serveringsavgiften läggs på med 70 per person)

Ni kanske kan lösa problemet med att ta mat om ni har flera bord där folk kan ta ifrån samtidigt. Då kan behöver det inte bli så långa köer. Det kanske vore nåt?

• asaonthehill

Allt det du skriver stämmer. Och det där med flera buffébord lät ju mycket smart!

• Fröken Figo

Har ni ordnat nån snygg bil att transporteras i? Först tänkte jag skippa det men sen tänkte jag att det kunde vara kul.

Vi kommer åka från kyrkan i den, ut på en sväng med fotografen och sen till festen.

Var kan man hyra lyxiga bilar i Dalarna? Nån som vet? Helst Orsa, Mora?

• Hannafia

Hallå brudar!
    Jag behöver lite hjälp, i mitt galleri ligger det tre bilder på inbjudningskort, det som skiljer dem åt är färgen på bakgrunden. Kan ni hjälpa mig och säga vilken ni tycker är finast?
    Det enda vi bestämt i färgtema väg är lila sen lutar det åt grått/silver eller beiget.....

• Fröken Figo

den längst till vänster är finast. Alltså inte den som har helt vit bakgrund utan lite beigare.

jag tyckte inte så jättemkt om den med mörkast bakgrund. då är antingen vita eller beiga den bästa.

min favorit: beige!!

de är snygga!!

• SanSa

Akvavit: Ja vi har bestämmt var vi ska gifta oss...vill dock inte skriva det då jag vet att många som känner oss skrotar runt här på bröllopstorget. Vi vill att det ska bli en överraskning för våra vänner när de får hem inbjudningskortet...

Har precis beställt lite varor från efavormart.com och personliga m&m's. Längtar tills de kommer hem...

har dock inte hittat någon klänningn ännu. Har iofs inte letat så himla mkt heller men funderat på några nixa klänningar. Vad jag har förstått är de lite billigare och jag gillar att de känns "lite enkla". Vill att vårt bröllop ska spegla oss som personer....

• cesse

Hej!

Jag ska också gifta mig i sommar och jag är jättegärna med i ert forum.
    Vi har ännu inte bestämt datum men det blir första helgen juli eller den sista i juni.
    Vi ska ha vigseln i Falun, förmodligen vid Gruvan. Lokal efter har vi ännu inte bestämt.

Jag behöver mer tips om det mesta, är precis i uppstartsfasen.
    Har ni någon sida att rekomendera i fråga om inbjudningar?

• SusanneLee

Typiskt!
    När man har sett ut ett helt underbart och passande datum, bokat festlokal och vigselförrättare, save-the-date-korten är gjorde och på väg att skickas så upptäcker vi att vartenda boende i hela Leksand är bokat just den helg vi hade tänkt att gifta oss!!! Det är en GO-kongress, typ 5000 personer som komemr till Leksand... *suckar* Vi var tvungna att byta datum och boka om allt vi redan bokat. Nu gifter vi oss två veckor tidigare, nämligen den 12 juli. Det kommer att bli kanon-bra ändå!

Svar på tråden Dalabröllop 2008