• Bridetobe08

Bröstförstoring och träning

Om ca 2 mån ska jag förstora brösten - äntligen!! Har längtat efter detta i flera år, men väntade tills jag fick barn.

En fråga till er som gjort op redan: När kan man börja träna? Jag styrketränar flera gånger i veckan och vill komma igång så fort som möjligt.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Bröstförstoring och träning
  • Bridetobe08

Har hört att man har svinont i 1 vecka och att det sen helt går över, men frågan är om det går att börja träna direkt, alltså ändå rätt lugnt, eller om man måste hålla upp i flera veckor...

Någon annan som vet???

• annroger

Hejsan. Nu är det snart tre år sedan jag opererade mina bröst och man får vänta ett bra tag. Först har man SKIT ont i lite mer än två veckor kan variera. (enligt mina vänninor). Sedan måste man gå och vänta på att stygnen skall tas bort. Sedan kan man börja att styrketräna försiktigt, du känner din kropp bäst så du vet nog hur mycket du kan ta i. OBS! Något man inte bör träna enligt min DR är Bröst (annars blir det ett väldigt stort mellanrum mellan brösten.. Lycka till..

Jag kan tala om att jag har ont fortfarande i mina bröst lite då och då.

Annars har man som ilningar i bröstet (sticker till) ett tag efter operationen och när stygnen är borta..

• snuttungen

annroger

Nu blir jag fundersam. om man ska undvika att träna bröst...de hänger ju liksom med när man tränar många andra närliggande muskelgrupper oxå, ska man undvika dem med menar du? Vem har gett dig den informationen? Och det måste väl enbart gälla om man har implantaten under muskeln..

Skönt att höra från någon som haft sina nya tuttisar ett tag, mina är 5 månader snart. Hur lång tid tog det innan du fick tillbaka full känsel, om du hade något känselbortfall förstås. Hur mycket har du lagt in, över eller under muskeln, hur stor byst hade du innan och var op:ade du dig. Hoppas du vill svara.

Kram

• annroger

snuttungen
    Ja jag menar att man skall undvika att bara stenhårt träna bröst, så som vissa gör när det skall tävla, tydligen gäller det både inplantat under och över. Jag har inte haft några problem med känselbortfall, så jag hoppas att det fixar sig för dig.
    Jag har lagt in 450 och dom är dropp formade och ligger under muskeln (ser inte så stora ut då).
    Skulle haft mindre men blev inte så när jag komm dit.
    Hade 75b innann och har lyft bröstena också på grund av att jag har fött barn.
    Jag op:ade mig i Falköping på Kosmetisk kirurgi.

• snuttungen

annroger

okej, undvika att bara träna bröst, men övrig träning som t.ex. "gäddhänget" så hänger ju likson bröstmuskeln med utan att det är direkt den man tänkt träna. Ska man undvika såna övningar oxå? Och om man "hobbytränar" ett par ggr/vecka, är det lika illa?
    Har kirurgen sagt detta till dig?

Jag har 310cc anatomiska geléhallon under muskeln, gjorda på Victoriakiniken av Charles Randqvist.
    Själv hade jag 70AAAAA med ett minus efter ( ha ha ) sedan barnen ätit upp mina fina 70B som jag hade innan.

Kram kram

• annroger

Hejsan Snuttungen.
    En övning jag vet man skall undvika är om man kör övningen där man ligga på en bänken och har tunga fria vikter, och köra bröst övning. Eller hur jag skall förklar. Jag tränar då mitt "jäddhäng" ha ha och andra övningar för armar ben och rygg.
    Ja det där att barnen har en förmåga att äta upp tuttarna ;) verkar vara ett vanlit problem för oss mammor ha ha.

Kram kram

• *Lilla M*

Jag kan absolut inget om bröstförstoringar, men desto mer om muskler och träning. De som kallas bröstmuskerlna heter Pectoralis major och minor och tränas vanligast genom pushups, alltså vanliga armhävningar. Chestpress i maskin är ju typ samma rörelse, men man sitter och arbetar med tyngd när man för armarna framåt. Bänkpress är samma sak.

Jag skulle kunna tänka sig att man även måste vara försiktig med att träna övre delen av ryggen, speciellt musklerna mellan skulderbladen, eftersom det förutsätter att man spänner ut bröstet och därmed sträcker på bröstmusklerna och vävnaden runt omkring.

• snuttungen

Tack för svaren annroger och *Lilla M*. Tror jag ska dubbelkolla med kliniken också, det är ändå dags att boka in 6-månadersbesöket snart.

Kram på er

• gottfrid

Hejsan!

Jag opererade mej för tre år sedan,då jag är ett träninsfreak började jag tidigt att träna. Först spinning step-up mm efter ca 10 dagar.Men hoppade över armhävningar.
    Styrketräning efter ca tre v. Med mycket lite vikt vid bröstmuskelträningen.
    Min läkare sa att det finns inget man inte kan göra efter 2 mån.
    Tvärtom ska man göra saker för att vänja muskeln vid sitt nya läge.Man känner när det inte känns bra jag lovar haha. Och då får man ju sluta.
    Jag har lagt in under bröstmuskeln via armhålan.

• snuttungen

gottfrid

hur är det med dina tuttar då? Har de hamnat långt isär, eller...enligt min klinik, Victoriakliniken, så ska man ta det lugnt med direkta bröstmuskelövningar, som armhävningar, i 6 månader. Men efter vad jag förstod av info:n jag fått därifrån så ska det vara okej sedan.
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Kram

• gottfrid

snuttungen

Det är jättebra med mina "tuttar".De sitter inte långt isär.Jag vet inte om det är skillnad när man lägger in via armhålan som jag gjorde.Jag körde inte igång med värsta styrketräning utan tog det lungt. Armhävningar var svårt i början ,det gick bara inte, men små små från början.Jag var nog tillbaka till samma vikter efter 6 mån.
    Min läkare sa att använd musklerna stretcha o töj mycket så att musklerna blir längre annars om man inte gör det så kan musklerna bli för korta( du har ju ändå stoppat något mycket större bakom dem)tillföljd att man drar ihop sig framåt.Så sträck på er o stretcha.Och använd musklerna för att vänja dem vid sitt nya läge.
    Jag tyckte det lät logiskt så så har jag gjort. Med lite sunt förnuft.Men som jag skrev innan man känner om man gör något som inte är bra.
    Men har era läkare sagt annat så måste ni lyssna på dem.

Svar på tråden Bröstförstoring och träning