Hej tjejer, GRATTIS till alla som gått ner!!
Ni är otroligt duktiga!! Vilken stark tråd, här ska jag hänga
Jag har gått ner 10 kg på 1 år och har som sagt 8,7 kg kvar.
Hur jag la om mina vanor är så här:
Träning: på gym, fast mest "cardio" = jag springer eller går snabbt på löpband. Jag styrketränar bara mage & rygg. Men jag bör börja träna armarna snart för där finns det mkt gäddhäng kvar
Många långpromenader med m2b på helger.
Mat: matvanorna är omlagda, men jag försöker undvika att banta, det funkar ändå aldrig i längden för mig. Jag undviker kolhydrater men inte hysteriskt. Några små principer jag lever med nuförtiden:
- köper aldrig bröd. Ist äter jag frukt, gröt, lagar rejäla måltider, inget småätande emellan
- går mer sällan ut och äter. Jag försöker laga gott o smalt hemma.
- såser baseras på krossade tomater. Färre gräddiga såser.
- ett vanligt mål består av kött och grönsaker. Inga kolhydrater med.
- rejäl frukost, oftast havregrynsgröt med frukt o mjölk
- alltid äta nåt rått med maten. då går matsmältningen lättare och jag slipper sötsug.
Sen tillåter jag mig att göra undantag ganska regelbundet. Tex lagar jag pankakor på grovt mjöl på helgerna. Jag älskar att baka och unnar mig att baka bullar och kakor ibland. Runt PMS äter jag choklad om jag MÅSTE. Utan att ha dåligt samvete.
Och det bästa är nog att jag lysnar mer på kroppen. Om jag inte är hungrig så skippar jag ett mål. M2b och jag har inga barn så det funkar bra, har inte så inbundna rutier hemma. Om jag är vrålhungrig så äter jag, även om det är 1 timme efter ett mål = kroppen styr. Jag äter mindre portioner än förr eftersom jag försöker sluta när jag är mätt.
Och så låter jag viktnedgången ta lång tid. Fast nu börjar jag bli lite rastlös... Vill beställa klänningen snart och måste få bort 8.7 kg... Jaja, ska försöka träna ännu mer. Normalt tränar jag 2-3 gånger i veckan. Det kan jag trappa upp...
Berätta gärna hur ni andra går ner i vikt! Kul att få idéer från andra...