• Melis

några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??

Tänkte att vi från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där kan utbyta prata lite om bröllop och traditioner och allt annat också.....

• Svar på tråden några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??
  • MissLovely

hehehe sant! Det var länge sen det var full fart häär

• GBG Brud 08

En fråga om efternamn....

Vet inte om jag skall behålla mitt svenska efternamn och lägga till hans kroatiska. Eller om jag skall byta helt till hans.

Känns konstigt att byta helt till hans, eftersom det är svårt för svenskar att uttala.

Alla mina svenska vänner tycker jag skall behålla mitt svenska efternamn och lägga till hans och alla mina kroatiska vänner tycker jag skall byta till det kroatiska.

Är lite förvirrad. Några tips?

• Melis

Jag vet inte...jag kanske är partisk, men om den enda anledningen till att du inte vill byta till hans är på grund av uttalet så känns det lite löjligt(ta inte illa upp), det kan vara fräckt att ha ett efternamn som inte så många har och tänk sen när ni får barn...de kommer ju få hans efetrnamn så du kommer ändå behöva behöva uttala det för eller senare......

Jag kommer att byta men sen har jag ju redan ett bosniskt efternamn så det kvittar...

• GBG Brud 08

Ha ha ha.....ja jag vet att det låter dumt. Men tänker även på när man söker jobb och såvidare. Det är faktiskt svårare om man har utländskt efternamn. Men den största anledning är att det känns som man förlorar ens identitet. Har ju alltid haft mitt efternamn och nu skall man byta till något konstigt som alla uttalar helt fel. (jag kan uttala det). Och jag har ett efternamn idag som redan är lite ovanligt och vill inte bli av med det. (Har inget svensson efternamn).

Men jag tänker fortfarande på hur jag skall göra:)

Tack för din kommentar!

• MissLovely

GBG Brud 08 skrev 2007-11-28 13:58:31 följande:

Ha ha ha.....ja jag vet att det låter dumt. Men tänker även på när man söker jobb och såvidare. Det är faktiskt svårare om man har utländskt efternamn. Men den största anledning är att det känns som man förlorar ens identitet. Har ju alltid haft mitt efternamn och nu skall man byta till något konstigt som alla uttalar helt fel. (jag kan uttala det). Och jag har ett efternamn idag som redan är lite ovanligt och vill inte bli av med det. (Har inget svensson efternamn).Men jag tänker fortfarande på hur jag skall göra:)Tack för din kommentar!
    Hmm bra fråga där med efternamnen. Är det bara tal om att byta till hans efternam?? Om jag vore i din situation hade jag nog pratat med honom om att byta till ditt efternamn. Tyvärr så håller jag med dej att det är svårare att få jobb, lägenhet m.m. med utländskt namn. Jag personligen skäms inte för mitt efternamn men i er situation tror jag det hade varit bättre och då får barnen samma efternamn som er båda.

Men om det är så att ni har bestämt att du ska byta till hans så skulle jag nog bytt helt och hållet. Själv tycker jag att det bli konstigt om man har två heeeeelt olika efternamn vilket bara gör det ännu svårare hehe

Lycka till med efternamnen
  • soon 2 b mrs T

krångligt det där med namn och vad ska barnen heta och traditioner. Man tar ju hårdare på det där med efternamn där nere än här med.

Jag ska ta hans namn som mellannamn då jag helt enkelt inte kan slita mig från mitt egna efternamn.

barnen i sin tur kommer få mitt namn som mellannamn och hans namn som efternamn.

hur går det annars tjejer?

Ska alla ni gifta er till sommaren?

• GBG Brud 08

Hej!
    Tack för alla kommentarer. Jag får tänka lite till innan jag bestämmer mig med vilket efternamn det blir. Han vill ju absolut inte byta till mitt och det accepterar jag.

Vi gifter oss också till sommaren.

• MissLovely

Nej 2009

Vi har också ett problem med efternamnen. Hans är väldigt lååångt och svårt att uttala och mitt är inte sååå fint. Kan tyvärr inte säga vilka de är, men vad tycker ni om att man tar hans eller min mammas flicknamn??

Känns nästan lite pinsamt i vår kultur då alla antar att man tar killens eller?

• Melis

hm jag kommer ju ta hans för att hans är helt okej inte långt och lätt att uttala men hade lika väl kunna behålla mitt då jag tycker om det lika mkt...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att ta mammas flicknamn...tycker inte att det är riktigt okej men alla är ju olika...

Svar på tråden några brudar från Balkan eller som ska ha sitt bröllop där??