• flisaaa

Rätt eller fel?????

Min son fyller snart nio år och har bestämt att han vill bjuda 9 st. Vi ska ha kalaset här hemma. I morse satt sig min sambo på tvären och ifrågasatte om jag hade tänkt igenom det hela med att det blir 9 barn här 10 med min son. Han undrade hur alla ska få plats och om det egentligen funkar med så många barn här. Vi bor i hus. Ja hitta på lekar och äta tårta osv svarade jag. Han var nästan i taket och tyckte att det kommer nog inte att funka med så många barn?? Min son skrev fina inbjudningskort igår med mig och skulle ta med sig dom till skolan idag och bjuda in sina kompisar.

Så nu i morse så skulle då min sambo försöka förklara för honom att det förmodligen inte går att ha så många här. Dom får inte plats någonstans osv osv. Han står och talar till grabben som att han vore vuxen och ber honom tänka praktiskt. Hallå han är 9 år. Och säger till honom att det blir nog tråkigt om de är så många på kalaset då alla inte hinner spela osv om de ska spela x-box osv. Jag kontrar med att vi hittar ju på några lekar och så också såklart... Det är väl inte så farligt om de är några stycken här en gång per år! Det är ju hans FÖDELSEDAG! Det hela slutar med att jag blir ledsen för jag ser att min son är blir ledsen för att han inte kan bjuda alla.. Min sambo är väldigt duktig på att tänka praktiskt så att jag ibland blir galen. Vi bor i hus med stor trädgård. Lekar är det ju inte brist på kan jag säga.. Varför gör han såhär??

• Svar på tråden Rätt eller fel?????
  • flisaaa
    DetOrdnarSig skrev 2007-10-16 11:41:50 följande:
    Att vara praktiskt lagd tycker inte jag är att påtala problem där lösningen är pojken inte ska får det kalas ni två planerat. Att vara praktiskt lagd är ju att tänka ut lösningar så att det är genomförbart. Tycker jag.
    Det var bra skrivet.
  • DetOrdnarSig

Tack! Jag ser mig själv som en praktisk person och det är problemlösning hela vägen.

• scottishwife

flisaaa
    jag har en 2-åring så vi kommer ju oxå at så småningom att ha kalas. 10 barn är väl inte så mycket och om det nu är så kan väl några fler föräldrar följa med och ställa upp.

finns väl massor av roligt att hitta på till ett gäng nioåringar. be ungarna ta med sig regnkläder om vädret är dåligt och skicka ut dem på en rolig skattjakt i trädgården.

kanske små stationer med lite fångarna på fortet utmaningar, det behöver inte vara så avancerat.

din sambo får nog ta och skärpa till sig

• snö vit

Hälsa att vi var 12 ungar + föräldrar i vår trea & det funkade aldeses utmärkt, trångt? Ja visst emn barnen anpassar sig kanonbra så det är verkligen inga problem.

Hoppas kalaset blir till det bästa för din son & ge din karl en spark i baken =O)

Nu bor vi i hus & det grå ännu bättre!

//Veronic@

• tattar-Emma

Tio är inte mycket, inte ens runt ett tv-spel. Jag var på såna kalas när jag var liten (och är det fortfarande ) och det var/är lika roligt att titta på och äta godis.

• Shanti

Hur din sambo kan bete sig så inför ditt barn är inte bara obegripligt, det är elakt, antingen det är medvetet eller ej. Han tar ju bort en stor del av glädjen från pojken redan ifrån början. Vad tror du ligger bakom detta? Ren bekvämlighet eller svartsjuka eller vad är det frågan om?

• Shanti

Om du verkligen tycker att han är elak ibland borde du kanske ifrågasätta relationen. Jag tycker det låter otäckt, oavsett hur många år ni har haft ihop.

flisaaa skrev 2007-10-16 09:11:49 följande:
    Jag sa faktiskt åt honom att han inte behöver vara hemma. Jag tror också att han tycker det är drygt med så många barn här. Usch jag tycker han är så elak ibland.
  • flisaaa
    Shanti skrev 2007-10-16 13:32:55 följande:
    Om du verkligen tycker att han är elak ibland borde du kanske ifrågasätta relationen. Jag tycker det låter otäckt, oavsett hur många år ni har haft ihop.
    Hur menar du otäckt?

Efter att vi hade diskuterat detta imorse så sa han till mig " att ja nu blir jag den elaka igen" Ja men vadå lixom??? Det var ju han som ville diskutera detta.. Såklart om han började så är det ju han som är elak eller hur?

Vi har många sådana här dispyter om allt möjligt. Ibland vänder jag helt ut och in på mig själv.. Men jag kan ju inte alltid ha fel.. Idag var jag tvungen att skriva här för att se vad för reaktioner jag får på detta.. För jag tänkte att jag kanske hade fel igen..

Och ja det måste ju vara av bekvämlighet han gör detta.. Kan inte tänka mig något annat.
  • Shanti

Jag menar att det låter otäckt om du verkligen tycker att han är elak mot dig eller pojken. Men vi kanske lägger olika värderingar i ordet? För mig är det ett ganska starkt laddat ord, särskilt om det används om en vuxen människa.

• flisaaa
    Shanti skrev 2007-10-16 14:47:02 följande:
    Jag menar att det låter otäckt om du verkligen tycker att han är elak mot dig eller pojken. Men vi kanske lägger olika värderingar i ordet? För mig är det ett ganska starkt laddat ord, särskilt om det används om en vuxen människa.
    Ja vi kanske har olika värderingar.. Men i morse så tyckte jag han var elak.

Det är i alla fall skönt att få andras perspektiv på saken. Han har ju alltid rätt (enligt honom).. No matter what. Skulle han ha fel så skulle han aldrig erkänna det eller be om ursäkt heller.
  • DetOrdnarSig

Jag tycker att din sambo gör otroligt fel när han blandar in sonen i diskussionen. Din son har blivit lovad ett födelsedagskalas med 9 gäster och inbjudningskorten är klara. Då är det för sent att ändra sig (om inte väldigt stora komplikationer uppstår, typ huset brinner, mormor hamnar på sjukhus etc.). Om din sambo har problem med detta ska han ta en diskussion med dig om att du lovar sonen saker utan att prata med honom först eller vad nu som varit problemet. 9-åringen har inget med den diskussionen att göra. Hoppas han inte känner att han inte vågar dela ut alla inbjudningarna eller så nu.

Sen tycker jag i och för sig din sambo har fel i sakfrågan också. Lever man med barn måste man ju stå ut med att andra barn är där på kalas en gång om året!

• flisaaa

Sonen hade lämnat ALLA inbjudningskorten idag ...

Så nu återstår bara vad vi ska hitta på, på kalaset. Nå tips..

Jag tänkte först lite korvgrillning ute och någon aktivitet..

Senare inne med tårta och något kul

• DetOrdnarSig

Va bra att han delade ut alla!

Jag tyckte stationer med utmaningar var en jättebra idé. Gärna lite varierade, både fysiska och för hjärnan.

• Lilla My
    flisaaa skrev 2007-10-16 14:43:17 följande:
    Hur menar du otäckt? Efter att vi hade diskuterat detta imorse så sa han till mig " att ja nu blir jag den elaka igen"
    Jag tänker mig att han menar att du låter honom ge pojken alla negativa besked. Fast det är ju helt feltänkt, det är ju bara sambon som tycker det är jobbigt med kalas och vill övertyga er båda om att det är så.
  • Marsaphir Marlean

Finns det hjärterum finns det stjärterum, enough said. Låt honom ha sitt kalas! Man behöver bara bjuda på snacks och lite saft, det är inte dyrt.

• flisaaa

När sambon kom hem efter jobbet var han såå gullig emot min son. Undrar om han ångrar sitt beteende? Kan så vara. Men vi har inte pratat om kalaset något mer idag. Men det blir ett i alla fall och det är något som är säkert

• Noonqa

Finns massor av lekar som ungar i den åldern reder bra och som passar på kalas.

Om ni nu ska vara ute så dela in i två lag och ha en liten poängjakt.
    Hitta på ett pris till vinnarna.

Förslag på lekar:

* tipsfrågor
    * hela havet stormar
    * hålla bollen i luften så länge som möjligt inom laget (med armar, ben huvud och ja så länge den inte nuddar marken så.

lycka till och ha det så kul

Noonqa

• gottfrid

Känns som han har problem med något annat.Han behöver väl inte ens vara där eller?
    Vi hade hela min sons klass hemma.De skulle ha poolparty.Vi har ingen jättepool, vi vuxna planerade de får bada i lag ,de kan inte dyka osv. Så kom festen barnen ordnade själv en dykhörna och gjorde upp regler för att inte hoppa på varandra tex.Och alla badade på en gång utan probem.
    Där stod vi "kloka" vuxna med lång näsa.
    Vad jag ville säga är att det är inget problem för barnen det är bara vi vuxna som gör problem av sånt här.
    Lycka till

• tågjäntan

När ska kalaset vara? Det finns en bok som heter Kulsprutan. Där finns det en massa tips på roliga lekar .

• susi2

det är klart att alla barn får plats, även fast de vore 15! konstig kommentar av pappan. men det kan ju inte bara vara det som spelar in, eller?

Svar på tråden Rätt eller fel?????