• Pumpkin

BT:s nya regler annonsering m.m.

Tråkigt att så många reagerar negativt på regler som i stort sett har funnits hela tiden, men som förtydligats och byggts ut lite. Reklam har alltid varit förbjudet i forumet.

• Pumpkin

Förlåt, missade din fråga. Bildbeskrivningen är svaret, det duger gott.

Tajci78 skrev 2007-11-12 21:08:53 följande:
    En gång till ska jag skriva i Bildbeskrivningen eller ska jag klistra fast namnet på bilden
  • Pumpkin

Då har du varit medveten om dem hela tiden? Om du är här som privatperson utan något ekonomiskt intresse så har ju inte spelreglerna ändrats för dig överhuvudtaget. Tips får fortfarande ges, så länge som det inte kan härledas till egen verksamhet.

sparkling star skrev 2007-11-12 21:11:14 följande:
    Jag vet om att det finns många yrkesfolk som gör just och det är tydligen inte ok. DET tycker jag är tråkigt. För som lekman värdesätter jag de råden och tipsen. Man gör inte reklam för sig själv om man informera om priser, tyger, uppsättningr utifrån sitt perspektiv. Men härinne så är tydligen definitionen av reklam just så.Jag vill inte heller bråka men jag vill motivera mina åsikter.Pumpkin: jag är medveten om reglerna.
  • Pumpkin

Återigen - deltar du som privatperson i forumet så är det OK. Uppsåtet är det viktiga här som sagt.

sparkling star skrev 2007-11-12 21:16:28 följande:
    Det är en ren principsak. Jag har fått tillsägelser för att jag tipsat om en del saker samt gett råd inför fotograferingar. Då har det genast varit en del som skrikit REKLAM trots att jag inte har något intresse eller ekonomiskt vinstintresse.Är jag bagare, får jag inte då kommentera priser? Är jag fotograf får jag då inte ge konkreta råd och tips inför fototillfällen? Är jag sömmerska får jag då inte ge tips på tyger? För att det kan härledas till yrkeslivet? Det är bra med ett förtydligande för det verkar studom har varit svårt med definitionen samt hur man bedömer varningar/tillsägelser.
  • Pumpkin

Du har faktiskt gjort väldigt mycket reklam även om du själv kanske inte reflekterat över det. Det har däremot andra och då måste ju vi göra nånting åt det som du förstår.

lillSessan skrev 2007-11-12 21:21:20 följande:
    mmm...jag har också varit med om det det är svårt att veta,innan jag hade eget så fick jag inga varningar men så fort ryktet gick så blev jag anmäld flera ggr medans jag gjorde exakt samma sak innan det egna. Gav exakt samma råd osvsparkling star skrev 2007-11-12 21:16:28 följande:
  • Pumpkin

Toppen!

GME76 080802 skrev 2007-11-12 21:16:45 följande:
    Ok. Nu har jag skrivit i bildgalleriet på de 2 bilder som jag hittat på företagssidor som inspiration vart de kommer ifrån (vet ju inte fotografen). Är det så jag ska göra eller ta bort dem helt???
  • Pumpkin

Problemet här är ju att du gör (/gjorde) reklam på din sida och därmed gör du alltså indirekt reklam för dig själv när du svarar i fototrådar. Eller hur?

Frostvarg skrev 2007-11-12 21:30:51 följande:
    jag kan hålla med om det mesta i policyn men moderatorerna verkar vara väl nitiska i sin bedömning. jag har som fotograf vid flera tillfällen gett tips och råd utan att i mitt tycke göra reklam för min egen verksamhet. min verksamhet begränsar sig dessutom till hobbyverksamhet.exempelvis så svarade jag på inlägget om "hur länge man ska behöva vänta på sina bilder" jag svarade genom att ge exempel på min egen arbetsgång vid fotografering och förklarade vad som tar tid och hur länge. det inlägget plockades raskt bort och jag varnades och spärrades från att skriva inlägg ett tag.jag trodde att svar på frågor från de som verkligen vet svaren var bra. men tydligen har man inställningen att andrahandsinformation från de som tror att de vet är bättre. Jag vill kunna komma med nyttiga tips och jag vill kunna visa att jag som fotograf faktist vet vad jag snackar om. kan jag göra det? det verkar tyvär inte så.
  • Pumpkin

Japp, det reageras det på. Folk anmäler allt som är reklam, oavsett om det är proffs eller amatörer som gör reklam. Vi anmäler naturligtvis också i den mån vi hinner och hittar reklamen.

Om personen bekräftar saker om sin egen verksamhet - ja, då är det reklam.

sparkling star skrev 2007-11-12 21:28:49 följande:
    Kul att hör att man inte är ensam om det. Pumpkin: Det finns ju även en del amatörer här inne som gör reklam för sig själva och utför arbeten till kontakter som de har fått här inne. Reageras det på det? För ibland så verkar det som om yrkesfolket enbart får tillsägelser.Uppsåtet kan ju vara oerhört otydligt ibland, och jag som privatperson kanske är så nöjd att jag känner att jag vill sprida det vidare och tala väl. Om då den personen befinner sig privat härinne och svara på frågor samt bekräftar en del saker, definierar ni det då som reklam?
  • Pumpkin

Vilken hjälp försvinner? Tips får som sagt fortfarande lämnas, det är REKLAMEN som ska bort.

TessoJimmy skrev 2007-11-12 21:40:31 följande:
    Trist nu när man inte kan få den hjälpen man trodde att man skulle få här!!!Jaja det blir ju att alla drar till ett annat ställe alla vet om
  • Pumpkin

Grejen är (i alla fall i de trådar jag behandlat anmälningarna från) så har du pratat om "mig" och "mitt företag" och "min fabrik" - det är reklam.

lillSessan skrev 2007-11-12 21:28:35 följande:
    ja en om du ser på fl OCH i mina tidiga trådar från bla mars osv så är det samma länkar och samma råd,inge som helst reklam för mig själv. jag har aldrig postat ut min hemsida osv förutom på min sida då men det är ju borttaget. sen så har ju faktiskt folk frågat mig och dragit upp det inte jag som har sagt"vet du vad,anlita MIG" så att det beror på vad man tipsar om det stämmer inte alls för NU blir jag anmäld för sånt som jag aldrig blev innan. Och det vet ni,jag kan prata om mitt egna men jag säger aldrig mer...tvärtom,jag ger mer tips om vart folk kan fixa sitt utomlands och ställen i sverige.Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-12 21:23:33 följande:
Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.