Jag tror att det till mångt och mycket beror på vilka personer man är. Hur lyhörda man är för varandra och vilka liv man lever.
Eftersom man inte är "färdigformad" (vilket man väl i och för sig aldrig blir) vid 16 års ålder lär risken vara större att man växer ifrån varandra om man träffats så tidigt i livet. Träffas man senare är chansen större att man gjort sina ställningstaganden och har börjat sin yrkesbana osv, vilket gör att det blir lättare att "planera".
Men min gammelmormor (som fortfarande lever) träffade sin man (min gammelmorfar, som dog innan jag föddes) som 12-åring. Han var 13. De höll ihop till min gammelmorfar dog. Trots att de genomlevde flera krig och var tvungna att skiljas åt. Men jag tror att deras flykt under andra världskriget sammansvetsade dem. Och kanske är det svårt att jämföra med människor som idag är närmare 100 år, för liven har sett helt annorlunda ut.
Min mormor och morfar träffades tidigt (mormor fick min moster när hon var 17), de skilde sig när min yngsta moster fortfarande var ett litet barn.
Farmor och farfar träffades tidigt, och skilde sig...
Mamma var 16 när hon träffade pappa. När jag var barn separerade de två gånger, och nu när jag är "vuxen" (?) har de skilt sig.
Så om man ser statistiken för unga förhållanden i min släkt har den inte sett bra ut...
Jag träffade min första stora kärlek när jag var 16. Det höll i fyra år... Det som skilde oss åt var brist på lyhördhet, och skilda framtidsvisioner. Han ville plugga/jobba i Schweiz, men berättade det inte för mig förrän alla papper var klara. Jag fick alltså inte ens vara med och ta beslutet eller hinna ställa in mig på det. Och så var det bl.a. med flytt till ny bostad också - när jag trodde och pratade om att vi skulle flytta ihop.
Men med lyhördhet, trohet och tillit tror jag på något sätt att mycket går. Min nuvarande pojkvän träffade jag i april i år, och jag har aldrig mått så bra som med honom, och det känns lovande.