• bumblebee jonis

BT´s Undersökning???

Vill Du vara med och tycka till om Bröllopstorget.se står det till vänster. Ja, varför inte tänkte jag. Kan väl alltid vara kul att få vara med och tycka till!

Men undrar ju nu... Vad gick undersökningen ut på egentligen???
    Trodde att det skulle handla om BT och inte vara frågor om hur många barn och bilar jag har och om jag bor i lägenhet eller villa...!
    Så nu till min fråga? Hur ska detta vara till nytta för BT???

• Svar på tråden BT´s Undersökning???
  • DetOrdnarSig

SSM skrev 2007-11-22 10:22:59 följande:

Håller med Ickaflicka.... Om ni har så många synpunkter så kunde ni ju faktiskt utnyttjat rutan med vad som kunde förbättras. Och om man nu tycker att det var så farligt att svara på om man tänkte köpa bil eller vilken årsinkomst man har så kunde man ju, som någon annan sa, bara avbryta.
    Vad är det som säger att vi inte utnyttjade rutan till att skriva våra synpunkter? Eller niar du bumblebee? Jag skrev ganska mycket synpunkter, men den rutan kommer ju upp innan de andra frågorna som vi har invändningar emot. Min invändning mot undersökningen är att man "säljer in" den som att man ska tycka till om hur BT kan förbättras, sedan kommer en massa personliga frågor och om man avbryter då är ens synpunkter på BT sannolikt försvunna. Min reaktion på frågorna som inte var BT-relaterade var att hitta på lite svar på dessa frågor, då BT inte har att göra med vad jag tjänar eller om jag ska byta boende.
  • viktualia

DetOrdnarSig - "då BT inte har att göra med vad jag tjänar eller om jag ska byta boende."

Näe det kan man ju tycka, men som sagt handlar det om vilka vi är, vi som hänger här. BT är ju gratis för oss användare, men inte för dem som driver BT och därför vill de kartlägga oss för att kunna visa annonsörerna vilka grupper som annonsörerna når via BT. Med grupper menar jag inkomstgrupper, åldrar och liknande bakgrundsfakta.

• Sosofofia

Undersökningen är ju frivillig?!?

• TigerLinn

varför kan ingen ansvrig på BT konentera detta??

• DetOrdnarSig

viktualia skrev 2007-11-22 10:47:53 följande:

DetOrdnarSig - "då BT inte har att göra med vad jag tjänar eller om jag ska byta boende." Näe det kan man ju tycka, men som sagt handlar det om vilka vi är, vi som hänger här. BT är ju gratis för oss användare, men inte för dem som driver BT och därför vill de kartlägga oss för att kunna visa annonsörerna vilka grupper som annonsörerna når via BT. Med grupper menar jag inkomstgrupper, åldrar och liknande bakgrundsfakta.
    Hade de skrivit att det var det undersökningen gick ut på hade jag antingen valt att inte delta eller att svara sanningsenligt. Jag kände mig manipulerad när jag kommit igenom halva undersökningen och lagt tid på att formulera mina tips, idéer och upplevda problem till BT och får dessa frågor som jag inte tyckte hörde hemma inom ramen för vad jag fått för bild av undersökningen.
  • viktualia

DetOrdnarSig - jag förstår att du och andra känner sig lurade. Själv förstår jag hur BT tänker - när man ändå gör en undersökning om vad folk tycker om BT passar man på att samla in annan information samtidigt. Något som är väldigt vanligt i undersökningssammanhang.

Jag håller dock med om att BT kunde ha skrivit informationstexten som man får läsa innan undersökningen startar på ett annat sätt och med mer tydlig info om syftet med undersökningen.

• Ickaflicka

Sådär ser ju alla undersökningar ut, klart att bt måste få veta mer om oss, annars kan de inte utforma sidan så att den passar oss.

Och visst kan det kännas som om den var mest för annonsörerna, men betänk: om inte bt kan locka rätt annonsörer och många annonsörer, så kan inte bt överleva alternativt måste ta betalt av oss för tjänsten... så lugna ned er...

• Sosofofia

Bra sagt!

Ickaflicka skrev 2007-11-22 10:56:47 följande:
    Och visst kan det kännas som om den var mest för annonsörerna, men betänk: om inte bt kan locka rätt annonsörer och många annonsörer, så kan inte bt överleva alternativt måste ta betalt av oss för tjänsten... så lugna ned er...
  • DetOrdnarSig

Jag förstår ju att man så klart vill samla in all info man kan om användarna, det betyder inte att de "måste få det". På vilket sätt ska BT utforma sidan bättre för mig om jag har 2 eller 4 bilar eller tänker byta inom ett år? Genom mer reklam för bilar?

Jag tar inte detta så allvarligt om det låter så. Men att utforma en undersökning och få in bra svar är en konst och där har BT misslyckats anser jag, eftersom jag själv inte svarade sanningsenligt på frågorna. Det är ju det enda jag kan göra när jag vill få in mina åsikter om BT samtidigt som jag inte känner för att dela med mig av den andra informationen. Hade det funnits alternativet att inte svara på vissa frågor hade jag valt det. Nu fanns inte det och då skickar jag in skräp i deras statistik. Som sagt, hade de framgått att det var det undersökningen gick ut på hade jag resonerat annorlunda.

• charmed

mmm...det var ju en mycket mysko undersökning

vi får väl se vad det blir för ändringar då

• viktualia

DetOrdnarSig - tjaaa din senaste frågeställning vore intressant att se BTs eget svar på. Hur jag, som jobbar med sånt här resonerar, är ju rätt ointressant i just det här fallet. För jag ser inte som min uppgift att försvara BT, ville bara bidra med min kunskap om hur tänket kring enkäter ser ut. Så jag är lika nyfiken som du, om svar på din senaste fråga!

• Lina_K

Även jag klickade på det lilla krysset efter ett tag...

• Communityansvarig

Ickaflicka skrev 2007-11-22 10:56:47 följande:
    Sådär ser ju alla undersökningar ut, klart att bt måste få veta mer om oss, annars kan de inte utforma sidan så att den passar oss. Och visst kan det kännas som om den var mest för annonsörerna, men betänk: om inte bt kan locka rätt annonsörer och många annonsörer, så kan inte bt överleva alternativt måste ta betalt av oss för tjänsten... så lugna ned er...
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Det är en högst frivillig undersökning med varierande frågor för att vi ska få klart för oss era önskningar och behov, men också som Ickaflicka så riktigt påpekar frågor som rör er konsumtion och köpvilja i olika sammanhang. Bröllopstorget är en annonsfinansierad mötesplats, ju bättre det går ju lättare är det också att lägga resurser på att utveckla och förbättra sajten vilket kommer er alla till del.

Det är som sagt en högst frivillig undersökning, känner man sig provocerad är det inget som hindrar att man avstår från att delta. Vi tar del av resultaten och tar de goda ideerna vidare i vår utveckling av Bröllopstorget.
  • bumblebee jonis

Tack alla ni som svarat på mitt inlägg.
    Efter att ha läst några inlägg från igår så förstår jag att några av mina inlägg kunde missuppfattas. Har bara en förklaring- Jag var trött!

Vill förtydliga några saker...

JAG tycker att undersökningen handlade om en hel del annat än vad FRÅGAN antydde.
    JAG missade att undersökningen öppnades i ett nytt fönster och hade ett litet kryss i hörnet. (Ursäkt? Jag var trött)
    JAG tycker att man när man vill göra en undersökning ska skriva vad det hela handlar om. BT kunde formulerat frågan annorlunda tycker JAG. Tex Vill du vara med och hjälpa till för att förbättra BT? Då öppnar det genast upp för att ha fler inriktningar på frågorna i undersökningen.
    JAG har fått svar på den del i min startfråga som gällde vad BT har ut av min livsstandard m,m. genom att slänga ut frågan och det var det som var meningen!
    JAG tycker att det var två olika delar i undersökningen som man gott kunde delat upp på ett bättre sätt.

JAG ser ingen annledning till att någon måste lugna sig! Vi vill ju bara snacka igenom vad vi tyckte om undersökningen.

Jag är inte emot kartläggning av olika slag men jag tycker att BT gjorde det på ett lustigt sätt. Förstår att man vill ha rätt inriktning på de som köper reklamplatser. Denna sida är ju för oss som utnyttjar sajten. Men var bara lite tydligare nästa gång.

Tack viktualia och detordnarsig för era inte påhoppande svar (och några andra;.) )

• bumblebee jonis
    Communityansvarig skrev 2007-11-22 11:41:40 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv.Det är en högst frivillig undersökning med varierande frågor för att vi ska få klart för oss era önskningar och behov, men också som Ickaflicka så riktigt påpekar frågor som rör er konsumtion och köpvilja i olika sammanhang. Bröllopstorget är en annonsfinansierad mötesplats, ju bättre det går ju lättare är det också att lägga resurser på att utveckla och förbättra sajten vilket kommer er alla till del.Det är som sagt en högst frivillig undersökning, känner man sig provocerad är det inget som hindrar att man avstår från att delta. Vi tar del av resultaten och tar de goda ideerna vidare i vår utveckling av Bröllopstorget.
    Förstår nu vad ni ville ha ut av undersökningen. Som jag skrev i mitt sista inlägg så var det därför jag startade tråden.

Ett litet önskemål bara... Om det blir fler undersökningar på BT, kan ni då försöka att formulera frågan lite tydligare? Tror att fler skulle välja att fullfölja undersökningen om man vet varför vissa frågor finns med. (tror att det var det de flesta av oss reagerade över, ialla fall jag) Personligen hjälper jag förövrigt gärna till för att hålla denna sida igång.
  • Communityansvarig

Bra ide, tack för tipset

Svar på tråden BT´s Undersökning???