För mycket är aldrig tillräckligt.
Lapinette, varför blir jag inte förvånad över du är isprinsessa - också? Jag var liten och tunn med långa flätor och frös och längtade hem till mina böcker och ritblock. Inte särskilt coolt... tar igen det i vuxen ålder med att vara en smula mer aktiv... dock inte idag.
Sov oroligt (tjat tjat tjat), självklart terroriserades jag av en mygga också. Idag blev det lat frukost i sängen med mannen - vi får ju värsta långlovet tillsammans, fyra dagar! Känns magiskt och underbart. Fick också bilder på en väninnas nyfödda bebis tillsammans med en dikt som hennes mamma skrivit till barnet, det var så otroligt gulligt att vi började gråta båda två. Tog sedan mod till oss och åkte till tygmarknaden, men först promenerade vi bort till finskräddaren som har sytt upp två skjortor, en grafitgrå matt och en grågrön med lite grövre väv, skitsnygga, monogrammerade på ärmen. Han ska få dem i fyrtioårspresent, vi fedexar över dem och han lär bli jätteglad. Det är så coolt att de sparar alla mått i sina kartotek så att man kan efterbeställa skräddarsytt åt någon som åkt hem.
Tog sedan taxi genom regnet till tygmarknaden med innehållet till bebisens vagga, skumplast för foder och en dummy av madrassen. Tack och lov kunde det göra fodret hos den bästa skjortskräddaren, så då lär vi inte behöva oroa oss för dålig kvalité. Priset känns också helt OK - knappt hundra kronor. Efter tygmarknaden gick jag och handlade mat (färsk lax till i kväll och rödkål som ska bli tillbehör till köttbullarna i morgon) medan mannen gav sig ut på jakt efter en DVD-spelare som klarar europeiskt format. Han passade även på att köpa en liten kamera till datorn. Efter lunch dukade vi fram med lussekatter (förödande goda!), pepparkakor, tryffel, klementiner och hemgjord äppel-rom-kanelglögg. Sen tände vi ljus (bland annat Voluspas juldoft clove, pomander, vanilla - heavenly!), lyssnade på julmusigk och spelade årets nyinköpta julsällskapsspel som mannen hade med sig från frankrike. Det är riktigt schysst faktiskt, gjort i samarbete med tidningen GEO, om en journalist som ger sig ut i världen och ska göra reportage. Fast vi hann spela hela två omgångar innan jag fattade att jag gjort helt fel, bägge gånger. Är urusel på att fatta regler.
Just nu gör jag gräddsmörvaniljkola medan mannen snickrar klart skötbordet. Fast jag känner att det börjar bli dags för nån sorts nap - är TRÖTT. Vad ska ni hitta på idag?
Kram, G