För mycket är aldrig tillräckligt.
Margaux, var i England bor din syster? Lyxigt med släktingar där... vill också ha.
Margaux, var i England bor din syster? Lyxigt med släktingar där... vill också ha.
Hej tjejer! Otroligt kul att läsa om era mysiga julhelger. Förhoppningsis, det lät helt sagolikt, har aldrig varit i Åre men bara maten låter ju som ett starkt argument att åka dit. Grattis på sexårsdagen och, ahem, grattis till att magsjukan förhoppningsvis är över... låter riktigt eländigt, i synnerhet kombinationen med resan.
Lapinette, jag är helt enig med dig när det gäller julklappar. Själva ritualen runtomkring är väl så viktig som innehållet, det blir ju på nåt vis en ökad konsumtionsvinkel om man bara öppnar. Vi brukar (och gör fortfarande!) rimma hela eftermiddagen, gärna så dåligt och krystat som möjligt! Sen börjar vi alltid rätt sent men när man var liten höll man sig minsann vaken ändå. Då brukade vi tre barn vara utklädda till tomtar alla tre, sen fick vi varsin jutesäck med paket och så gick vi ut genom ena ytterdörren och in genom den andra, och där stod mamma med hembakta mandelpepparkakor och gjorde stor affär av oss. Sen turades vi om att läsa rim och packa upp paket, ett i taget, med allas ögon på processen. Sådär tänker vi nog alltid ha det, tja, så att man får lite underhållning också för de 2000 kronor man pungar ut (svenskt genomsnitt per barn).
Är helt slut efter en halv dag på carrefour. Varje grej vi skulle köpa var ett helt projekt, blöjor, luftrenare, termometer... omöjligt att hitta saker eller få kläm på vad de innehåller eftersom personalen i allmänhet bara sveper halvhjärtat med armen i ett slumpvis utvalt väderstreck, i bästa fall får de provision på att rekommendera en viss vara men saknar argument eller insikt i egenskaperna... och på förpackningen står bara beskrivning på kinesiska. Lyckades i alla fall utröna att vi har två alternativ när det gäller blöjor: Antingen köpa pampers elelr huggies som bägge har någon gåtful "lotion" i linningen (jättefräscht för lilla bebisen), alternativt importerade blöjor för cirka 300 kr förpackningen... i det här fallet var vi faktiskt snåla och valde lotion-eländet, min kinesiska väninna använder den utan problem plus att vi kommer att vara jätteekologiska i alla andra avseenden. Kontentan blev att vi åt glass till lunch och sen nån sorts riktig lunch vid halv fyra... sitter just nu och njuter av våra fantastiskt goda lussekatter, cappuccino och kola... mmmm. Egentligen skulle vi åkt till tygmarknaden i eftermiddag och hämtat madrassfodret men det orkar jag inte. Hade värsta maratondagen igår, simning följt av en timmes promenad, sedan middag fram till klockan 11 på kvällen med mannens jobb. Det var helt ok, fick åka in med mannens chefs chaufför och hans (chefens) flickvän som är en jättetrevlig fransyska. Restaurangen bestod av en massa små rum där effekten blev som en rökkammare utan luftgenomströmning; lyckligtvis var alla i vårt sällskap ovanligt omtänksamma och gick en bit från bordet när de rökte (vilket de aldrig brukar göra annars). Jag pratade också med en del trevliga fruar och flickvänner samt den av kineserna som skrävlade och söp minst. Tror kanske att faktumet att han har en dotter har med saken att göra, det finns inget som är så undergörande för de kinesiska männens mognad som att få just en liten flicka. Ja, i alla fall efter att de kommit över den oerhörda besvikelsen.
Sen skålades det åt höger och vänster, mest för chefen men också för jordnöten, och faktumet att "han" absolut måste döpas efter chefen (fjäsk fjäsk).
Igår fick kanadensiska väninnan som sagt en son, och tyska väninnan likaså. Så nu är det bara jag och manhattantjejen kvar... känns lite ödsligt. Men jag misstänkte ju att jordnötten skulle ta ganska god tid på sig. Vilket är bra för vi har fortfarande en del läsning framför oss. Tror kanske att den känner på sig att jag inte är riktigt, riktigt redo än... men om en vecka blir perfekt.
Lapinette: Angående att du inte skulle bli gravid för att du inte är särskilt barnkär - eeeeehmmm... hmmmmmm.
Kramar, G.
Amelle: Din meny får mig att allvarligt fundera över att weddingcrasha ditt bröllop... eller typ gömma mig i tårtan eller nåt. Blir den hög och stor?
Förhoppningsis: just nu funkar inte facebook men så fort den gör det så ska du få länken.
Naturligtvis åkte vi till tygmarknaden ändå... bara för att inse att de sytt eländet för litet. Så jag får åka tillbaka på måndag igen, bli antastad av tiggare och sitta en timme i taxi. Lyx med en stor fet baksida. Nu har jag gjort klart vår birthplan som sjukhuset vill att vi skickar in (detaljerade önskemål kring förlossning och eftervård), BB-listan är färdigskriven och i morgon ska vi packa väskan, vi gillar att vara sent ute.
Ikväll åt vi anka. Det var delikat! I morgon blir det lamm. Vi ska också göra en gigagryta med 2,5kg lamm och färsk rosmarin att frysa in... perfekt överlevnadsmat under de två första veckorna i krigszonen. Resten kan vi beställa hem, gratis. Det är onekligen praktiskt att bo här ibland.
Morgon och sol! Vi har fått våra luftrenare och jag har fått världens bästa och längsta mail från min fotografväninna, aka tvåbarnsmor. Så nu känner man plötsligt att man kommer att greja det här... till skillnad från vad de där nazimetod-böckerna gör.
Lapinette, du kan ge tårtan till mig! Bra tips va? Annars tycker jag att flamberade grejer är gott och festligt. Typ mannen gjorde en gång flamberad annanas med glass som var som en kokosnöt med skal av mörk choklad och innandöme av kokosmjölk, vit choklad, rom och citrongräs. Men man kan ju skippa kokosen och bara köra chokladparfait. Det var hur som helst en väldigt pysslig dessert, han höll på halva natten, men man kan säkert förenkla och köra färdig glass.
Crème brülée eller crème caramel då? Eller nån pannacotta (även om jag inte själv är så förtjust)?
Lapinette, alla filmerna ni köpte är superbra! Har du sett Stranger than fiction? Också kalas.
Idag skiner solen och himlen är blå (om än med en gulbrun hinna). Eftersom vi var så effektiva igår kan vi läsa mycket idag, efter träning på gymmet och lite matinköp. Jag ska också knalla bort till Hermes och göra fler hål i min födelsedagsklocka. Den är så söt! Just nu ligger vi i sängen och bråkar om olika amningsrutiner (Anna W kontra Gina Ford kontra Tracy Hogg) och om bebisen ska vara lindad när den sover eller ej (de flesta av "experterna" är eniga - "ja". Jag säger som Tracy Hogg - det beror på bebisens personlighet). De kom också precis från Carrefour och levererade två luftrenare, en till sovrummet och en till vardagsrummet.
Amelle, kul att du gillade reportaget. Jag tyckte själv att det höll fin nivå och bilderna var urkul. Jag upplever såklart inte den där hyperkapitalismen eftersom vi mest hänger här i French Concession där livet lunkar på, bland kaféer och träd. Det är ett jättestort område och det där kaoset på Nanjing Lu känns som om det handlade om en helt annan stad. Jag gillar att det finns så många olika extremer här!
Idag åkte vi till DHL och skickade de två skräddarsydda, monogrammerade skjortor som min bror ska få i fyrtioårspresent. Vi använder stadens bästa skräddare och MED frakt gick alltihop på sammanlagt en dryg tusenlapp. Helt lagom! Efter det tränade vi, för mig var det sista gången på det fina gymmet vid Tiffany's eftersom mitt kort går ut i morgon. Det känns f.ö. lite onödigt att ha två gymkort när det andra ligger på andra sidan gatan. Det är stort, tomt, vulgärlyxigt och det är aldrig en kotte där förutom jag. Sen har de ju simhallen och tennisbanorna också, plus finfina löparband.
I kväll ska vi göra en jättelammgryta och frysa in. Visserligen kan vi ju beställa hem mat men det känns nog lite hemtrevligare att ha nåt som väntar när vi kommer hem från sjukhuset. Undrar bara när det blir... Nu ska jag skicka iväg mannen att köpa sandpapper, sen blir det glögg och lussekatter när han kommer tillbaka. Kram, G
Viktig grej: Vi ska skruva upp en SVENSK brandvarnare också. Präktigt va?
Hej alla! Gnistersol och nästan nollgradigt, kondens på rutorna och de små elementen arbetar för fullt. Jag ligger i sängen och dricker cappuccino, äter papaya och nylevererad yoghurt samt vårt eget lingonbröd med keso. Livet är oooofrörskämt behagligt. Vi var i vanlig ordning väldigt effektiva igår, ni vet, träning, handling, storkok, skruva upp brandvarnare, öva profylaxmassage, telefonsamtal med föräldrar... idag tar jag det lugnare. Håller på att plöja högen med böcker, känns som om jag börjar få lite mer koll på saker och ting nu, exempelvis kommer jag inte att vifta med skallran efter två veckor eftersom de ändå inte kan gripa eller uppskatta sådant förrän flera månader senare. Tydligen är ett papper med svarta och vita ränder den bästa aktiviteten för en nyfödd, förutom mamma och pappa... där ser man. Fick också äntligen iväg vår Birth Plan på två A4-sidor, med noggrann redogörelse för vad vi vill och inte vill under förlossning och de tre efterföljande dygnen (jacuzzi: ja! medicinsk smärtlindring: nej!). Ja, sen får man ju se hur man upplever det hela när det är "på riktigt". Folk har ju väldigt olika uppfattningar och det känns tryggt att man kan ångra sig när som helst. På onsdag ska vi kolla jordnöten med ultraljud och säger de att den brås på mannens familj och väger typ 4,5 kg då ska jag absolut överväga snitt. Fast det mesta tyder på att det blir en lagom jordnöt, närmare 3,5.
Ska också till tygmarknaden i eftermiddag och sedan har vi nyårsmiddagen hos våra vänner ikväll. De bor på andra sidan floden, i skyskrapedistriktet Pudong, med vidunderlig utsikt över floden och The Bund, där man brukar smälla med en hel del fyrverkerier också på vår västerländska nyårsafton. För övrigt hör man hela tiden folk som önskar varandra "xi nian kuai le" (gott nytt år), och det beror troligtvis inte på att det är kinesiskt nyår om en månad...
Vi har fått ansvar för desserten ikväll, det blir åter Lapinettes chokladdessert, med färska jordgubbar. Det vimlar av jordgubbar här nu, antar att det är säsong i någon avlägsen provins. Sen tar vi med vår hemgjorda smörvaniljkola och en vacker ask Lindor-kulor med kanel-korianderkryddning.
Margaux: Så underbart att ha så mycket inspiration när det gäller mat. För mig går det där i perioder, för mannen likaså. Han försökte sig på timjanrökta rödbetor igår men timjanen var inte tillräckligt torr så det blir ett nytt experiment i morgon. För närvarande inriktar jag mig på snabb, näringsrik mat som inte kostar så mycket. Man lär ju bli tvingad till den ultimata formen av kreativitet under lång tid framöver: Fixa schyssta måltider på ingen tid, med få ingredienser och nästan gratis...
Förhoppningsis: Suveränt med hemleverans! Kan man fixa allt via nätet? Kostar själva leveransen nåt? Om det är gratis eller nästan gratis lär vi använda det JÄMT när vi kommer hem. Och - mina väninnor säger som du. Man kan inte lita på att böckerna stämmer och man får känna sig fram. Sånt gillar vi! Läser ändå som besatta, tror att kunskap bara är positivt, men att det är viktigt att hämta sin info från så många håll som möjligt och hitta sin egen metod.
Det kan f.ö. vara lite vanskligt att lyssna på andra också... enligt många så äter bebisarna spontant när de är hungriga, helst ska man ha dem i sängen så att de kan käka när de vill. Men nu råkar det vara så att jag aldrig har längtat efter ett litet barn som styr mitt liv och hänger på mitt bröst 24 h per dygn. Och alla kommentarer som "du kan glömma träning i ett halvår" och "din kropp ser ut som ett ras och du hinner aldrig duscha", det kanske gäller för en del men för mig är det inget alternativ. Jag ämnar fortsätta tycka om mitt liv, även efter födseln. Med andra ord ska vi försöka införa rutiner redan från början för efter tre månader lär det bli betydligt svårare att ha nån sorts dygnsrytm. Det är så roligt, alla dessa ödesmättade framtidsvisioner, det var likadant när man blev gravid. "Vänta bara tills du går in i tredje trimestern. Du kommer att känna dig så STOR och så TRÖTT. Och du kommer inte att hitta kläder eller en bekväm sovställning på nätterna och fötterna svullnar." Och sen: "Amen du har ju en LÄTT graviditet. Amen ni bor ju i KINA, ni är ju privilegerade. Amen du har ju inte gått upp nåt (nänä, bara 20%). Amen din mage är ju så LITEN (absolut inte sant). Amen du jobbar ju HEMIFRÅN. Amen det är ju ditt FÖRSTA barn, då är man ju alltid på små rosa moln, vänta bara tills ni får nummer två, då blir det inte lika roligt." Fast egentligen borde man vara tacksam mot dem, det blir ju nästan så att man njuter lite extra av livet, på pin kiv.
Izunia, hur går det med allt? Tror att du kommer att glida igenom graviditeten som en liten isprinsessa, och gör du inte det finns det lösningar på ALLA problem.
Margaux: Känslomässigt har jag varit mamma i nio månader (det börjar redan med ett dåligt samvete över att man druckit två glas champagne, innan man visste att man var gravid) men oj vilken skillnad det blir när den materialiseras. Vet bara inte hur, än. Apropå en negativ vinkel på champagne - guess what vi ska skåla med inatt? Halvtorr... Freixenet. Yes, det var det enda som fanns på halvflaska på Carrefour och eftersom jag bara lär ha en symbolisk sipp (för att inte dö av halsbränna snarare än överdriven alkoholskräck) så tänkte jag... inte kasta dollar för svinen. Mannen grymtade ogillande men blev snabbt glad när jag påpekade att han gärna fick punga ut med många hundralappar för en St. Emilion istället, som bara är hans. Ska ni ha tolv gäster hemma hos er? Är säker på att de kommer att tro att de dött och kommit till himlen, varenda en.
Kram, G
förhoppningsis: Är det debatt i Sverige om lindning av barn? Här, eller rättare sagt i vårt amerikansk-internationella krets, är det ingen debatt, bara nyfikenhet och... "it's worth a try. Sounds reasonable that they feel safer in a confined space, after spending nine months in a womb... then again all babies are different".
Om det är debatt om det i Sverige så är jag övertygad om att det handlar om att man själv tänker sig in i situationen = förnedring och tokklaustrofobi. Tror att man ska akta sig för att föra över sina vuxenkänslor på någon som i princip fortfarande är ett embryo, van vid 24h skakningar, ljudnivå som en motorväg och trängsel...
Fast när det gäller dammsugare och white noise-maskiner så har vi numera ett fullgott alternativ: Den italienska (dyra) luftrenaren. I sovrummet använder vi den tysta kinesiska...