Inlägg från: förhoppningsis |Visa alla inlägg
  • förhoppningsis

För mycket är aldrig tillräckligt.

Så han ska lära sig franska, vad kul! Det kan han nog behöva om han ska vara i Paris. 30 % låter inte farligt alls, det är ju bara någon dag i veckan.

Med Rysslandsplanerna går det frammåt. Mannens jobb är lite sega och har svårt att säga något definitivt vilket gör det lite svårt att plannera något alls nu. Mannen är numera tf chef över Rysslandsavdelningen, hittar de någon som kan ryska men i övrigt samma kvalifikationer så får denne jobbet istället. Stor del av arbetet är i Ryssland och det är nästan nödvändigt att kunna ryska där eftersom ingen annan än höga chefer pratar något annat. Har de inte hittat någon inom 3 månader så får han det permanent. Under tiden kommer han vara mycket i Ryssland men nu när jag har fått jobb så känns det inte lika aktuellt för mig att flytta dit med honom. Han kommer troligen ha en lägenhet till sitt förfogande och vara där ett par dagar i veckan. Men så länge vet vi inte så mycket mer än så.

Känns lite konstigt att ha fått jobb som ligger ett par min gångväg hemifrån och nu planera en flytt längre bort, dessutom till en 30 kvm större lägenhet och veta att jag kommer bo där själv stor del av tiden om nu mannen hamnar i Ryssland.

Hör på era berättelser att det har funkat för er att ha olika varianter av distansförhållanden och det känns ju bra.

• förhoppningsis

Ja det verkar ju som om de har samma sorts jobb.
    När vi träffades trodde jag att ekonomer satt vid samma skrivbord hela tiden och sällan var borta mer än någon natt i kvartalet, nu vet jag bättre.

Han kommer säkert få lära sig lite ryska men det är ju ett helt annat språkträd en svenskan mfl, nytt alfabet och allt så det blir säkert inte mer än det absolut nödvändigaste då.

Klart jag fortfarande skulle tycka att det vore en upplevelse att bo utomlands ett tag, även om Paris låter bra mycket mer glamouröst än St Petersburg men som sagt, det är knepigt nu när jag är nyexad och precis fått jobb.
    Tror absolut att det ligger något i det du säger om att ha en tidsgräns, då blir det nog lättare och man har en gräns att se fram emot om det blir jobbigt.

Hur skulle det funka med ditt jobb om du flyttar till Paris?

• förhoppningsis

Ett fast jobb är alltid ett fast jobb, trivs man dessutom där man jobbar så är det ett enormt beslut att säga upp sig. Speciellt nu när konjungturen är lite osäker och ett fast jobb är en trygghet.
    Min man skulle inte heller känna sig bekväm med att begära att jag säger upp mig fast jag jobbat så kort tid. Han vet att det här är det jag sett fram emot när studierna har kännts tunga och åren på universitetet långa.
    Går det så är det ju perfekt om du kan få tjänstledigt och frilansa. En jur kand är inte så mycket att ha utomlands annat än på ambassader, konsulat eller på företag som har många kontakter med Sverige och behöver veta vad de svenska lagarna säger.

• förhoppningsis

Stålis
    Grattis till det nya jobbet!
    Kul att det är fler än jag som hamnat i ett positivt flow nu! När börjar du jobba?
    Om allt funkar med kontraktet (vägrar ta ut något i förskott) så flyttar vi in 1 mars. SÅ fort kontrakten är påskrivna så ska jag börja gå igenom kartongerna i källaren och kartongerna ute i ett förråd i mina föräldrars hus. Passar bra då min bror ska riva det huset snart.
    Kommer inte in i ert album så jag kan inte se bilderna, klickar jag på länken kräver den lösenord och kopierar jag den får jag bara "finns inte" meddelande
    Min man läste ekonomi i Linköping, inte helt säker på vilken inriktning han hade.

Gemma
    Klart det vore kul att bo i St Petersburg ett tag, men som nyexad vågar jag inte riktigt bara släppa allt och bara åka då det är svårt som det är för oss att få jobb. Det är ännu svårare om man direkt efter examen gör något annat dvs något ickejuridiskt arbete. Aleternativet är att jag jobbar här så får vi se vad som händer efter provanställningen om 6 månader.
    Men som sagt, det är ju inte ens helt klart att det blir något Ryssland för oss.

Snöstorm, kan du inte skicka hit lite vinter? Igår när jag gick bort till väninnan hade vi ca 7 grader varmt ute.

Vad tycker Maxine om att du äter Sushi? Eller du kanske ber att få den wasabifri? Vet många små bebisar som fått jätteont i magen av just sushi när deras mammor börjat kompensera för allt de inte fått äta men inte tänkt på att ta bort wasabin.

Om det någonsin blir min tur så kommer jag fråga vad det var för krämer du använde för de låter ju kanonbra!

Amelle
    Nope, det är ingen som lindar i Sverige. Pratade med en väninna som jobbar på förlossningen och hon tittade på mig som om jag var ett UFO när jag frågade om lindning i Sverige. Hon förklarade att vi var ett modernt land som slutat med sådana barbariska saker för länge sedan.
    Så nej det har nog inte kommit hit. Fast efter Gemmas vittnesmål om lindningens förträflighet så blir jag ju lite lockad att prova.

Nu ska jag bokföra lite, lätt trött i huvudet efter gårdagens tjejmiddag. Vi hade alla väldigt mycket att fira så det blev massa champange. Vi var 6 tjejer, av det var det 3 som skrivit sista tentan, 2 som fått jobb, 5 som hittat nya lägenheter, 1 som tagit examen, 2 som fått praktikplatser på bolag de verkligen vill jobba på. Mycket att skåla för med andra ord

• förhoppningsis

Hej och god morgon

Gemma dina bilder syns i galleriet.
    Smart att låta Maxine vara med på skype, det hade jag aldrig kommit på!

Efter en snabb kontroll med andra väninnan som jobbar inom förlossningen så kan jag konstatera att inte heller hon hört något om lindning. Visserligen jobbar hon på en avdelning för mycket för tidgit födda och sjuka barn så de barnen ligger i varma kuvöser och är fulla med slangar men ändå.

Menar du att din mage är helt platt nu igen? Du måste ju vara som gjord för barnafödande! Då skulle jag nästan köpa en sån magvisar-hoodie bara för sakens skull. Trevligt med en puchpresent som du både behöver och kan använda i vardagen. Hur många juicyställ har du nu? Fick för mig att du skulle få något annat i puchpresent, men jag kanske har virrat till det hela lite.

Lapinette
    Bortsett från landningsproblemen tycker ajag att er skidresa lät som själva idebilden av hur en skidresa ska vara! Hur var skidåkningen då? HAde ni mycket riktig snö eller var det snökanoner? Spat lät härligt hörde det till anläggningen?

Nu ska jag iväg och hjälpa en kompis flyttpacka

• förhoppningsis

Hej igen tjejer
    Solen strålar och jag har tillbringat ett par timmar med huvudet i olika flyttkartonger hos väninnan. På något sätt är det så mycket enklare att packa en studentlägenhet än vår. På 2.5 timme var allt nerpackat i kartonger och det enda som var kvar att göra var lite teknikprylar som måste monteras ner + lampor + 1 vägghylla. Något säger mig att vår flyttpackning inte är lika enkel och snabt avklarad. Kompisen var dock väldigt tacksam och lovade att återgälda mig om en månad när det är vår tur.
    Jag har redan tjuvstartat lite, champange och choklad rensing tex. åt upp sista bitarna i en kartong och drack en flaska champange med mannen i går kväll. Det är den trevliga delen av skåprensningen.

Mannen är på jobbet och jag är sugen på att ta en långpromenad men det blåser massor. Kanske blir ett träningspass istället, hittade precis en påse bullar i frysen som kan behöva städas ur.

Amelle
    Lägenheten ser ju ut att liga centralt och bra, perfekt för middagar på stan.

Lapinette
    oj 1.5 meter snö, då slapp ni snökanonerna. Vissa nedfarter blir alltid isiga och uppkörda, men så länge det finns andra delar av systemet att åka i så får man nog överleva att sista åket blir lite tråkigt. Dåremot är det riktigt surt när alla backar blir uppkörda och slaskiga, då är skidåkning verkligen inte kul.

• förhoppningsis

Amelle
    Men det är klart man behöver fina klännigar på bröllopsresa! Tycker att dina klänningar låter som riktiga kap, tänk vad du skulle ha ångrat dig om du inte hade köpt dem.

2.5 timme är rätt fort även för en studentlägenhet speciellt när det är en med massor med förvaring. Den här lägenheten är riktigt hög i tak, så hög att trots att jag stog på en mellanhög vanlig stege så nådde jag inte upp till de 2 översta hyllorna i skåpen.

Vi anlitar alltid flyttfirma, har gjort det senaste gångerna och tycker att det är riktigt praktiskt. Packar gör jag gärna själv för då vet man var allt finns och kan gå igenom och rensa på samma gång. Sen staplar vi kartongerna 3 och 3 så alla i stapeln ska till samma rum så gör flyttgubbarna resten + alla möbler. Jättesmidigt! Vi som dessutom har flyttat nästan varje år kan ju inte be våra vänner om hjälp heller. Har en kille jag alltid ringer när det är flyttdax, det är kanon.

Värst vad ni har varit duktiga idag då med promenader på stan och shopping och guidade visningar mm. Jag har tränat pump så jag kommer inte kunna röra mig imorgon, men bra känns det!

Lapinette
    Vilka delar visade de av stadshuset? Har ju varit där massor med gånger på baler, promoveringar osv men vi har mest varit i gyllenesalen, blå hallen, prinsens galleri och alla dessa roliga gångar och baktrappor som man är i när man förbereder sig för fanborg + omklädningsrum/loger i källaren. Ja så har jag ju ätit på deras restaurang ett par gånger. Fick man se mer delar?

Gillar också klänningar på sommaren men lider en stor brist på det. Har massa sommar coctailklänningar och några solklänningar men väldigt få "gå i stan på sommaren" klänningar. Håller med om att klänning är väldigt praktiskt då det inte är så svårmatchat i övrigt. Bara skor och väska passar ihop så brukar det funka bra. Nu börjar vårmodet komma så det kanske är tid att börja kika lite.
    Har ni några roliga sidor på nätet att dela med er av?

Blir jättehungrig när jag hör om era middagar, jag lagar något enkelt då mannen är på jobbet minst 1 timme till, sen kommer han inte vara så pigg. Det blir wienerschnitzel på kalv med klyftpotatis och kapris mm. Sen blir det en enkel chokladmousse på grädde, 70% choklad och lite rom.

• förhoppningsis

Inser just att jag har missat att det varit ett stort pådrag + evakuering här idag pga någon gasläcka. PUB husen + hötorget mm evakuerades tydligen under dagen, läskigt då vi bara bor ett kvarter på andra sidan Sveavägen.

Stålis
    Hur går det med godkännandet? Sa de hur lång tid det skulle ta?

• förhoppningsis

Lapinette
    Nej BT nu är inte kul, jag kan inte logga in efter kl 22. Har försökt 2 kvällar irad men jag kommer inte längreän till första sidan sen är det kört.
    Du får adda oss på FB så vi kan kika på alla bilder.

Det enda vettiga jag har i klänningsväg för sommarklänningar är en vit skjortklänning med brett bälte i midjan. Jättefin men väldigt opraktisk. Snabbskrynklad och väldigt vit vilket gör den solkig fort. Sen har jag några till men de är utan axelband och känns inte helt bra för dagtidstraskande, även om de är den sortens klänningar.

Amelle
    Ja vist är det gott men det var inte mycket att komma med jämfört med era middagar. Vin var inte att tänka på för då hade nog mannen somnat över bordet, stackarn han är jättetrött nu.

• förhoppningsis

Grattis på födelsedagen Stålis!
    Är det badrumsinredning eller kakel du letar efter?

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.