Ta bort födelsemärken..
Har en fråga..skulle ni våga ta bort synliga födelsemärken(där ärr kan synas) 7 mån innan dagen D?!Är kluven,men vill gärna göra det..
Har en fråga..skulle ni våga ta bort synliga födelsemärken(där ärr kan synas) 7 mån innan dagen D?!Är kluven,men vill gärna göra det..
5 månader tror jag blir bra..
jag tog bort ett stort utstående som satt precis i bh-lingen i ryggen, detta gjordes på vårdcentralen dock är de 10 år sen men ja minns att det skrapades bort och efteråt så brännde dom istället för att sy, det var läkt på två veckor å visst ja har ett liitet ärr men det är välldigt svagt...
vet ni hur det funkar nu, är det fortfarande vårdcentralen jag ska vända mig till och vad kan det kosta på ett ungefär (har ett gäng äckliga utstående som ja mer än gärna vill ta bort...
Det är väldigt enkelt att bli av med födelsemärken, och i många fall kan en husläkare ta bort dem åt dig. Boka en tid så tittar din läkare på dem och kan ge dig råd beroende på storleken och var de sitter. Tvärt emot vad man kan tro så läker ärret efter ett märke i ansiktet mycket snyggare än ett märke på ryggen!
Man kan skrapa bort vissa födelsemärken, om de är mindre än ½ cm i diameter kan man "stansa" bort dem och är de större så använder man kirurgi. Du får en bedövningsspruta och sen är det klart på 15 minuter! Det jobbigaste är nog att gå med stygn i 2 veckor efteråt om man behöver sys.
Just innan man plockar bort stygnen kan det se lite "frankenstein" ut, men det läker väldigt fort och efter 7 månader bör det se riktigt bra ut. Att ta bort födelsemärken bör man göra på hösten/vintern eftersom man exponerar sig minst för sol då. Glöm inte skydda ärret för sol under det första året, annars kan det bli vitt.
Jag har tagit bort 19 födelsemärken. Fem av dem skar/hyvlade jag bort på vårdcentral och på läkarhuset samt hos en plastikkirurg i Uppsala. Efter dessa fem har jag ganska fula ärr. Resterande 14 har jag tagit bort genom att först scanna dem för att se om de var farliga och sedan hyvla lite lätt och därefter laser. Den metoden passade mig mycket bra för det syns inga ärr alls. Vissa människor får lättare ärr och då bör man ta bort med laser istället för att skära bort. Jag har flera kompisar med fula ärr liksom jag, så jag kan inte rekommendera att skära bort födelsemärken.
Jo självklart är det dyrare med laser men för mig var det helt klart värt det. Jag betalade 1500 och då fick jag ta bort hur många som helst på hela kroppen + komma tillbaka och köra extra om de inte gick bort ordentligt. Jag tycker att 1500 för 14 födelsmärken är helt ok.
Det är ju jättebra, så långe man inte betalar per gång. Hur är det med smärtan då. Vilken metod är värst?
Att skära bort är värst, speciellt om man måste sy. Hyvling med laser va helt klart mest smärtfritt. Det luktade dock lite bränd hud efter. Man betalar bara för första gången så det var jätte bra.
Lillfraggel- Var någonstans i Uppsala tog du bort dina födelsemärken med laser? Jag har typ hur många som helst så det kanske vore något för mig
Tror det heter laserkliniken och ligger bredvid filmstaden