• Humlanekerö

Ta bort födelsemärken..

Har en fråga..skulle ni våga ta bort synliga födelsemärken(där ärr kan synas) 7 mån innan dagen D?!Är kluven,men vill gärna göra det..

• Svar på tråden Ta bort födelsemärken..
  • pickolina78

Hur snygga ärren blir beror tydligen mycket på hur skicklig personen är med lasern. Hur ytligt dom bränner osv. Det är vad jag läst i alla fall men har ingen erfarenhet själv.

Hos hudläkare kostar det som ett vanligt besök har jag för mig och då tar dom oftast flera fläckar vid besöket. Hos privatkliniker kostar det ofta ca: 500kr per fläck eller liknande.

• krian87

aha okej. tack så mycket. =)

• 2008-08-09

Här är en till med ett födelsemärke som jag vill ha bort! Det sitter på halsen så det syns inte SÅ väl..men som någon ovan sa...det är ju INGET man vill ha förevigat på bröllopskorten precis..
    Jobbar iofs där de tar bort dem, så jag ska nog höra mig för lite....

• lillfraggel1

Jag betalade 1500 för 19 fläckar och då var jag på flera återbesök. Läkaren som jag var hos annonserar att de undersöker fläckarna innan de tar bort dem med laser för att se om de är farliga. Han skannade fläckarna och förstorade dem i datorn för att se form och färg förstorat och sedan hyvlade han bort lite av fläcken för "prov". Jag har inga vita prickar efter leverfläckarna som jag tog bort. Min läkare sa att han inte ville bränna djupare än nödvändigt just för att man inte skulle förlora pigment m.m därför var jag tvungen att komma tillbaka 3 gånger för att bränna lite till på samma fläckar. I samras belv jag solbränd och fin där alla prickar suttit och tur var väl det eftersom jag bland annat tog bort en fläck i ansiktet. 1500 kan kännas dyrt men helt klart värt det. Jag tror att det kostar 1000 om man vill ta bort 5 eller färre. Med tanke på att man har hur många återbesök som helst kostnadsfritt så är inte 1000 som det kostar om man inte har så många så dyrt. Det är mer värt att slippa fula ärr. Jag funderar faktist på att gå tillbaka och ta bort några till. Min läkare berättade att man får flest leverfläckar när man är i åldern 25 -30 och det stämmer verkligen på mig. Jag har alltid haft många men de senaste åren har det ploppat upp ännu fler. Nu är jag 30 så jag hoppas att det inte blir så jätte många fler.

• GME76   080802

Nu har jag precis varit o lasrat bort 1 st liten ärrknöl bredvid knäet, 2 st födelsemärken på ryggen + sprutat in nån medicin i 2 inte så stora men ändå synliga ytliga blodkärl på baksidan av ena benet. 1700:- kostade det. Känns rimligt, speciellt så störd jag varit på den lilla röda knölen bredvid knäet. Får alltid frågor på sommaren om vad jag gjort där. Har sett ut som en stor utstående finne . Sexigt...

• Humlanekerö

Ah nice att vara av med det va
    Själv har jag blivit remitterad till en plastikkirurg..får se hur lång tid det tar..hmm..kanske söker upp en själv iaf..

• GME76   080802

Mycket glad . Jag fick tid jättesnabbt. Det är värre från februari o framåt sa dem. Då är det svårare att få en tid.
    Vad är det du vill ta bort?

• Humlanekerö

2 utåtstående födelsemärken i ansiktet..

• GME76   080802

Aha, det ska tydligen läka ganska snabbt i ansiktet. Jämfört med benen enl doktorn.

• Humlanekerö

Ok..ja jag hoppas det..

• Humlanekerö

HAHA,nu har jag fått en tid hos plastikkirurg för borttagning av mina 'prickar'!1känns så bra!!

• C Tox

Tog själv bort ett utstående fördelsemärke i ansiktet för två år sedan. Blev skickad till plastikkirurgen på sahlgrenska som tog bort märket och en del under, blev som en ärta ungefär. Sydde i två lager, runt 10 stygn ytterst och fick sedan order att låta ärret vara tejpat jämt i 6 månader, lite trist men man vänjer sig. Detta var för att ärret skulle bli platt och fint. Fick också instruktioner om att använda riktigt hög solskyddafaktor (runt 35) på ärret varje dag under minst ett år fär att undvika att det mörknar.

Mitt ärr syns knapp inte längre men att det knappt syntes efter 6 månader skulle jag inte hålla med om. Mitt satt iofs i ett utsatt område nära munnen vilket gör att ärret sträcka hela tiden. Fråga din plastikkirurg så får du säkert ett bra svar om ungefär hur det ser ut vid bröllopet - jag blev faktiskt förvånad hur mycket "jobb" det var för ett enda fördelsemärke...

Lycka till!

• Humlanekerö

C Tox skrev 2008-01-20 21:37:20 följande:

Tog själv bort ett utstående fördelsemärke i ansiktet för två år sedan. Blev skickad till plastikkirurgen på sahlgrenska som tog bort märket och en del under, blev som en ärta ungefär. Sydde i två lager, runt 10 stygn ytterst och fick sedan order att låta ärret vara tejpat jämt i 6 månader, lite trist men man vänjer sig. Detta var för att ärret skulle bli platt och fint. Fick också instruktioner om att använda riktigt hög solskyddafaktor (runt 35) på ärret varje dag under minst ett år fär att undvika att det mörknar.Mitt ärr syns knapp inte längre men att det knappt syntes efter 6 månader skulle jag inte hålla med om. Mitt satt iofs i ett utsatt område nära munnen vilket gör att ärret sträcka hela tiden. Fråga din plastikkirurg så får du säkert ett bra svar om ungefär hur det ser ut vid bröllopet - jag blev faktiskt förvånad hur mycket "jobb" det var för ett enda fördelsemärke...Lycka till!
    Å herregud,nu blev jag lite nervös..har ju tid först i början av april..det fanns inte en tid innan dess..men bättre då än aldrig..hoppas på fint ärr efter 4 månader,tejpat eller ej *ber en stilla bön*!
    Tack för tipsen..mina som ska tas bort sitter just under näsan,inte lika utsatt men dock känsligt område!och tar man bort i ansiktet är man ju mån om att det inte ska synas sen,att ärret blir fint!
    Tack snälla!
  • C Tox

Hoppas jag inte skrämde dig för mycket... Jag tog bort min tejp vid enstaka tillfällen när jag verkligen inte ville vara tejpad och det gick bra. Lite smink på så var det ingen som såg det.

Lycka till!

• danniee

Drar upp en gammal tråd. Någon som har erfarenhet av att kirurgiskt avlägsna nevus (dvs bruna pigmenterade födelsemärken) i ansiktet? Var har ni gjort det? Hur blev ärren? Någon som har erfarenhet av Läkarhuset i Uppsala, eller vet någon bra plastikkirurg för ändamålet?

Är också lite nyfiken på laser.

Svar på tråden Ta bort födelsemärken..