• Bedofroses

Rådfrågan ang viktnedgång som går trögt

Jag undrar en sak..
    Jag har varit en soffpotatis förr. Nu har jag tagit mig i kragen, promenerar drygt en timme i rask takt varje kväll och äter bara godis på lördagar. Undviker fett och socker till vardags och äter på regelbundna tider.
    Men det som stör mig är att när jag väger mig en gång i veckan så har jag bara gått ner 0,5 kg åt gången. Jag vet att det är normalt, men det känns lite trögt faktiskt..
    Är det någon här som varit med om att det gått trögt först och att vikten börjat gå ner snabbare efter ett tag?
    Jag har hållit på i 3 veckor.

• Svar på tråden Rådfrågan ang viktnedgång som går trögt
  • tolonta

Ingen egen erfarenhet men mamam har jobbat på viktväktarna. Logiskt sett så bygger du ju muskler när du börjar röra på dig, och det väger ju mer än fett. Men om du tycker att viktnedgången är liten så tycker jag att du ska ta fram ett paket smör eller margarin, skära upp 500 gram och tänka på att så mycket fett har försvunnit från din kropp varje vecka. För när man går ner i vikt på det sättet du gör får man inga supersnabba resultat. Du förlorar inte flera liter vätska - vilket är det vanligaste när man går ner mycket i vikt fort... Och tänk vilken tid det har tagit att bygga upp fettet. Det går tyvärr inte så värst mycket snabbare att bli av med det. Det kan tyvärr även komma veckor då du inte går ned så mycket alls i vikt, och då gäller det att vara mentalt förberedd och inte ge upp. Kanske kan vara ide att plocka fram ett måttband och mäta dig på litet olika ställen på kroppen. Och om inte vågen visar viktnedgång så kanske måttbandet visar roligare resultat :)

• anne på grönkulla

Det låter som en ganska sund viktnedgång till följd av förbättrad livsstil tycker jag. I den taketn och med de förändrade vanorna lär du kunna hålla vikten - vilket är svårare om du går ner förtare med hjälp av nån mer extrem kur t ex.

• tonårsmorsa

De som går mer ner i vikt förlorar mer än bara fett (muskler, vätska) eller har väldigt stor övervikt. 0,5-1 kg per vecka är lagom. Sen går det i vågor under viktnedgången, vissa veckor mer andra mindre. Har man inte så många kilo som ska bort får man också räkna med att vågen står still under vissa perioder.

• LT2B

Håller helt med föregående talare. Alla dunder kurer gör bara att du tappar vätska som du går upp igen så fort du börjar äta normalt. Fokusera istället på midjemått. Alternativ ta ett kort på dig själv i underklälder och sen mät skillnaden vecka för vecka. Ett tips vore att kanske bara göra små joggingpass fem gånger i veckan varav ett är lite hårdare. Låt säga att du börjar med att springa 15 minuter för att sedan gå resten av tiden så att du totalt motionerar lika mycket. Det är viktigt att inte överträna det kan få motsatt effekt och man tröttnar lätt. Gör lite armhävningar och sittups så kommer du få en mycket snyggare kropp. Vågen säger faktiskt väldigt lite om hur vi ser ut. Lycka till

• fitforfight

när jag började gå ner så gick jag ner 2 kilo i veckan n,men sen stannade det av och blev till 0.5 kg /veckan.

Jag har nu gått ner 34 kilo och har en hel del överflödig hud som är resultat ifrån den snabba viktnegången.
    Så jag skulle rekomenders dig att gå ner sakta.

• Bedofroses

Tack så mycket för era svar
    Då gäller det bara att vara tålmodig
    Springa kan jag inte, mina knän fixar inte det..men jag älskar promenader!

• tonårsmorsa

Om du har problem med knäna är vattengympa bra träning.

Svar på tråden Rådfrågan ang viktnedgång som går trögt