Barnkarusellen
Åhhh, undrar hur det går för Telis?! Hoppas hon får rikligt med droger så hon slipper känna något och att äggblåsorna är fyllda med fina ägg!
Åhhh, undrar hur det går för Telis?! Hoppas hon får rikligt med droger så hon slipper känna något och att äggblåsorna är fyllda med fina ägg!
Trist AM att du inte kan imorgon!
Och Frejis jag hoppas du tittar förbi. Lovar att vi inte enbart ska prata om barn. Jag har själv förträngt hela det där men började spraya imorse så tankarna kommer nog tillbaka innan processen är avslutad. Om inte så är jag bara tacksam för det har varit redigt skönt att slippa "stressa".
Tillbaka från träning och bara kände att jag måste gå in och kolla om Telis hade tittat in här.
Telis - Skönt att det gick bra och inte gjorde ont. Det låter nästan som min ÄP. Jag ville också hem bums. Vad trist att det inte blev fem ägg så ni fick göra långtidsodling men jag håller tummarna hårt och hoppas på Koko-resultat dvs att samtliga ägg blir befruktade och superembryo tillbaka satt på måndag!
Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa fem-sex dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden två-tre dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet.
Detta med långtidsodling görs på samtliga IVF-kliniker emellanåt men är vanligast (mer på rutin) hos Falun. Det är det som utmärker Falun mot andra kliniker i Sverige. Där jag går (CvL) vill man att en behandling ska vara så "naturlig" som möjligt och tror på att återföra ägget så snart som möjligt i den naturliga tillvaron dvs livmodern.
BS - det är inte ägg man återför utan en blastocyst, minst fyra celler ska den ha. Blastocyst är början till ett embryo, ett ägg som har blivit befruktat. De ägg som inte blir befruktade sätter man inte tillbaka. T ex så fick jag ut 10 ägg och de fick ligga tillsammans med min makes spermier. 4 av dessa ägg blev befruktade och utvecklades på 2 dagar till 4 celliga blastocyster. 1 av dessa återfördes tillbaka till mig och 3 till frysen.
Gällande om ägget "vill fästa" eller ej så har jag de senaste månaderna förstått att det inte har med själva fästandet att göra utan allt beror på embryots uppbyggnad. Det är alltså embryots inneboende förmåga att bilda en graviditet som är avgörande. Slemhinnan i livmodern ska naturligtvis vara gynnsam för embryot men i slutänden så talar allt för att det är embryots kapacitet är det avgörande.
Telis - ja, hur man nu kan tycka att en IVF i sig är naturligt är för mig en gåta?! Jag hade faktiskt inte en aning om CvL's syn förrän min kollega berättade (hon som gjort 4 IVFer där). Vet att de under hennes behandling alternerade medicin och även gjorde långtidsodling.
Gillade din sammanställning av de olika klinikerna. Några på min tråd på FL gör även på St Göran...vad står de för, kanske nymodighet då de främst gör en kort behandling dvs ingen nässpray.
Sen tycker jag att all statistik från de olika klinikerna är lite hokuspokus. Samtliga kliniker försöker självfallet sälja just sin produkt/metod/klinik. Vet inte riktigt vad man ska tro på?!
Frejis - jag är otroligt nollställd inför omgång 2. Har tagit totalt avstånd till det här med IVF och barn (fast vi försöker tappert vid varje ägglossning). Hade inte mitt larm gått igång kl 20.00 hade jag absolut glömt bort nässprayen.
Vi har ju inte gjort långtidsodling så vi räknar ju med 30 % chans. Rättare sagt just nu räknar jag inte alls. Är ganska så pessimistik och frågande varför det inte funkar då spermierna är ok och mina ägg likaså ... och de t o m gillar varandra. Fattar nada??!! Har sagt till maken ett par gånger att våra gener helt enkelt inte matchar. Han blir skitförbannad när jag säger det.