• muggles

Barnkarusellen

Piggelin: utsövd nja. Dels vaknade jag flera ggr per natt ändå såklart (det visste jag att jag skulle göra) och dels var natten på tåget hem ingen höjdare sömnmässigt. För skakigt och brötigt - kunde inte somna trots öronproppar Likadant var det på tåget upp. Så av 4 nätter har jag sovit bra 2 av dem. Och nu har Moa tydligen lagt sig till med att vakna 04.30 istf 05.00 så har inte sovit mer än en halvtimme sedan halv fem i morse. Vet inte hur detta ska funka när jag börjar jobba

• muggles

Tinga: det blir väl "hans problem" iom att jag jobbar men jag har lite dåligt samvete för han har fått ta en del morgnar även om han jobbar nu, pga att jag inte orkat. Så jag kan nog inte räkna med att han orkar varje morgon... Det är också svårt att lägga sig så tidigt på kvällen att man är utsövd kl 04.30 men det är kanske det vi får börja med, lägga oss ännu tidigare än vi gör.

Har kollat lite på FL och tyvärr verkar inte det här vara ngt som går över, utan barn kan hålla på så här tills de är några år gamla, GÄSP!

• muggles

Tinga: vi har också haft Unikko och gillar Marimekkotyger. Vi tittade nyligen på ett annat Marimekkotyg som hette Kaivo: www.reprodepot.com/mk19128003.html
    Vi har soffa i brunt, matta i beige och annars rätt mkt ek så vi funderade på Kaivo i brunt. Men vi tvekar fortfarande - vill inte att det ska bli för mörkt. Dock är väl mönstret bredare än 55 cm men man kan ju dela tyget i två halvor och så får de båda panelerna bilda ett helt mönster.

• muggles

Tinga: mönstret är nog allra snyggast helt men vi hängde upp provbitar i "halvor" och det funkade - det var snyggt ändå. Men som sagt, ev lite mörkt(?). Vi har ju öppen planlösning mellan kök och v-rum så vi funderade på att ha samma mönster men i två olika färgställningar. Just nu har vi fula gamla gardiner från gamla lägenheten. Har snart bott här i 1 år och inte köpt nya gardiner... Men jag har haft svårt att hitta det jag gillar så får väl skylla på det.

• muggles

Oj, vilken dag! Moa har nog aldrig varit såhär grinig... Nu har hon gråtit mer el mindre oavbrutet sedan strax efter 11 (typ 3h)! Tur att jag tankat energi i Åre... Men undrar hur det ska gå med babysimmet? Vi får väl gå därifrån i värsta fall... Hon vägrade sova mer än 45 min (ist f normala 1,5h) på förmiddagen, sedan vägrade hon äta lunch. Och nu prövade jag igen med puré kl 14 och då gick det ner lite men hon gråter fortfarande (vet inte om hon fortfarande är hungrig?). Men visst är det ROLIGT att vara mammaledig och som Piggelin säger - man är så LEDIG också! Fniss

• muggles

Sweet: det är normalt att bli andfådd och få högre puls. Du har ju högre blodvolym när du är gravid och jag tror även att hormonerna gör dig mer andfådd.

Tinga: det är precis därför jag gör att-göra-listor också, för att slippa gå och stressa upp mig över allt som jag behöver komma ihåg som ska göras...

Jag gjorde iaf leverpastejmacka nu så hon får lite påfyllning på den lilla mängden puré som hon åt (bara för att jag mutade kraftigt med katrinplommonpuré). Det verkade vara en succe men det är ju macka överallt men det får man ta...

• muggles

Moppy: hej, kul att höra att allt är bra!

Pirr: jag tror på att köpa en tunnare overall i tex fleece. Du kommer ju att vilja gå ut med bebisen i vagn också. Fast har du fårskinn i vagnen och jättevarm åkpåse kanske det räcker med tröja? Även om våren kommer nu så blir det väl inte tokvarmt på en gång...

frullan: att skicka kramar är väl som du säger aldrig onödigt...

Vi har startat upp ett experiment för att vrida på Moas dygnsrytm. Så dåligt som hon mådde igår av att vakna så tidigt och inte få sova ordentligt så bestämde vi att det här går inte längre. Det är inte bara vi som lider av att hon vaknar halv fem, hon mår inte heller bra. Idag vaknade hon först halv sex, jag bytte bajsblöja, vagnade och sedan sov hon till halv åtta(!). Jag vaknade av ett pip från en glad och pigg tjej. Och nu sover hon på balkongen efter minimal vagning och har sovit i snart en timme, dvs hon är tillbaka på sin 1,5h. För henne stämmer verkligen det här med att när hon sover dåligt så sover hon ännu sämre! Men vi kände igår att det måste gå att vrida på dygnsrytmen för annars skulle det ju inte funka att förflytta på barn mellan världsdelar (el ändra vintertid till sommartid heller för den delen). Så rent logiskt måste det gå - nu får vi bara se om det praktiska funkar också!

Det är iaf underbart att vara utsövd och ha sovit en hel natt (först 7,5h i sträck och sedan en timme till)!!! Jag har massor av energi och solen skiner och det är en UNDERBAR dag!

• muggles

Oms: jag tror att hennes reflux blir mkt bättre när ni börjar med fast föda och gröt. Även välling är ju mer trögflytande än ersättning så det kommer inte upp lika mkt. Nu har ju inte Moa haft riktig reflux men ändå kräkts mkt och det är tydlig skillnad sedan vi började med fast föda, gröt och välling. Det som ev fortfarande kommer upp med rapen är vattnet.

Du kan väl redan nu köra igång smakportioner och när hon börjat äta riktiga portioner mat så borde ni kunna kura henne?

Nenne: skrattade så högt åt ditt inlägg om propp i venen pga mensblod så att mannen nyfiket undrade vad jag skrattade åt. Det tog en stund att förklara...

• muggles

Liten: jodå jag känner igen de där känslorna och de återkommer ngn sällan gång även om jag mår mkt bättre nu. Men när jag försöker och försöker och Moa ändå sover dåligt och äter dåligt => hon blir en grinig bebis, då blir jag frustrerad. Och så kan jag tänka osnälla tankar och då känner man sig inte som en bra mamma. Men sedan andra dagar så går det ju som en dans, så jag försöker se de dåliga dagarna som en "dålig dag på jobbet" haha.

• muggles

Jag tänkte "Mairo?" men det är alltså de som har gjort de där djuren som finns överallt... (krokodil mm). Kul tyger! Vi köpte faktiskt tyget till Moas rum hos Åhlens, precis som ngn skrev så har de snygga tyger där numera. Tyget är i grönt med en massa djur på - lejon, giraff och apor - och Moa älskar det! Varje kväll när vi släcker lampan i hennes rum lyser hon upp som en sol och ska riva lite i gardinen och känna på djuren. Lyckat köp

Vi är inne på andra dagen av vårt experiment, har lyckats vrida hennes dygn ca 2h. Hon vaknar numera ca 06 och kan sova mer efter det. Skönt! Men jag ropar inte hej än, man vet ju att det kan komma bakslag...

Jo det här med tankar om mammalivet mm. Jag tycker det är rätt skönt med folk som erkänner att det finns mörka stunder för jag blir lite trött på myten om den mysiga babylyckan. Visst finns det underbara mysiga stunder med bebisar och många goa skratt får man, men ibland får man intrycket av att det är så hela tiden - för andra. Vi pratade om det i min gamla föräldragrupp (vi mammor umgås fortfarande) och det var så skönt att höra fler som mått dåligt och gått till psykolog för att prata etc.

Jag försöker ändra mitt tankesätt från att Moa inte "vill" somna till att hon inte "kan". Jag har sett det för mkt som viljornas kamp men faktum är att när hon "kämpar emot" så är det nog för att hon inte kan somna just då. Och det är ju min uppgift att komma på orsaken (för varmt, för kallt, övertrött, bajsblöja, ...). Jag tror att det är för att jag mår bättre i mig själv som jag kan se det såhär. Hoppas det håller i sig bara...

Det blir iaf mkt roligare hela tiden tycker jag; hon skrattar massor när vi leker titt-ut-lekar och när hon får gå med mig som stöd. Hon verkar totalt ointresserad av att vända sig (utom på skötbordet när man försöker byta blöja argh ) men däremot att stå och gå är jättekul.

Svar på tråden Barnkarusellen