• muggles

Barnkarusellen

junilejon: uj, det lät dramatiskt med bilen, hoppas ni fått upp den ur diket nu! Och vilken tur att det gick så bra med dig och kotten!

Liten: bra gjort att ge Mindre eget rum tycker jag! Vi gjorde ju så med Moa när hon var 8v och det har jag aldrig ångrat. Men det mysigaste som finns är att smyga in till henne innan vi lägger oss och se så att hon sussar bra (inte har glidit ner från kudden el så). Att se sitt barn sova sött är hög mysfaktor!

Sweet: så du har fått bråck du - tänk vad mkt man kan råka ut för vid en graviditet som man inte hade en aning om. Hoppas att det håller sig "på plats" och inte ger några komplikationer. Hur går det med dina arrayer nu för tiden?! El har du "gått vidare" till andra saker? Apropå det, det var länge sedan man hörde av StoraSyrran nu...

Telis: låter som en underbar UCPA-resa!!! De där ostarna vet jag vad du talar om... Jag brukar alltid ha gått upp 1-2kg på de där resorna - trots 8h tuff skidåkning per dag Fanns det inte glassbuffé också el har de tagit bort den??

Moa har fått sin första tand upptäckte vi igår. Annars sover hon numera till kl 06 på morgonen och hela familjen mår bättre. Själv fick jag sova imorse för maken tog henne så jag har sovit drygt 10h i natt!! Såhär utvilad har jag inte känt mig på 7 månader...

Vi har ätit underbar mat som maken har lagat (i lördags lammytterfile marinerad med örter och vitlök med rostade rotsaker och balsamvinägersås med touch av svarta vinbär - MUMMA!), druckit goda viner och ätit praliner till efterrätt och mera godis sen. Uj, nu får jag ta tag i träningen till veckan!!!

Ang Pirr så träffade jag och Piggelin henne i torsdags och då mådde hon super och var laddad men det kan ju ha hänt saker sedan dess

• muggles

Frejis och Nenne: jäkla skit att det inte gick vägen den här månaden!

Vickan: låter läskigt med din kompis - hoppas det går bra med barnet!

Piggelin: såg du debattartikeln i dagens GP på sista sidan i ettan? Jätteintressant och jag håller med... För er andra (om ni är intresserade): www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=409350

• muggles

pirr: jo jag tyckte det var intressant att läsa att förr gjorde man ofta klipp för att slippa bristning på fel ställe men nu sällan. I mitt fall gjordes ju ett litet klipp och det är jag glad för idag - det läkte jättefint och hade aldrig några men av det, inte ens svårt att sitta el gå på toa, aldrig ens ont faktiskt. Men en tjej jag känner sprack ner mot analen och hon hade jätteproblem i en massa veckor efteråt Det finns ju olika skolor om klipp/naturlig bristning - vissa hävdar att en naturlig bristning läker fortare.

Träffade en gammal jobbarkompis förra veckan - helt plötsligt ringde han och undrade om vi skulle ta en kaffe för han var pappaledig. Kom in på förlossningar (givetvis) och han sa (stolt) att "... klarade sig faktiskt med bara lustgas". Jag har lite svårt för den där attityden att det är en större prestation att klara sig igenom en förlossning med så lite smärtlindring som möjligt. Känns lite fel att män ska "skryta" med hur lite deras respektive klarade sig med. Men jag sa naturligtvis inget... Själv undrar jag om inte lustgasen tar olika på olika människor för själv tyckte jag inte den hjälpte speciellt mkt och ngn jag hörde om tyckte den var "helt underbar".

MrsB: trist att mötas av en sådan attityd från dagis. Det är väl ert val att ha er son där och ni betalar ju för det - då ska väl de ge fan i att tycka?! Och jag tycker att nummer 2 har lika stor rätt till att få "ensamtid" med sina föräldrar som nummer 1 - ngt att tänka på när man skickar det större syskonet till dagis.

BS: skön stajl Iris har när hon kryper - lite lätt övervikt åt ena hållet men som hon ändå rätar upp i sista sekunden

• muggles

Tinga: huvudvärk låter ju inte bra hoppas att det stabiliserar sig!

Jag kanske är den enda som tycker att det inte är så fel att inkomstbepröva barnbidraget? För vår del behöver vi det inte för att få vår ekonomi att gå runt och eg vore det bättre att ge lite mer till de familjer som tjänar hälften av vad vi tjänar. Själv är jag inte född med silversked i mun och vet vad det vill säga att ha ont om pengar varje månad... Dessutom är väl alla andra bidrag inkomstbeprövade? Det är väl själva essensen av ett bidrag? Det är klart att det är gött att få en extra 1000-lapp i månaden och det vore väl tråkigt att bli av med den men eg är det lite konstigt att alla oavsett inkomst får det här bidraget - tycker jag. Då kunde väl alla få bostadsbidrag också oavsett hur mycket de har i inkomst? Möjligt att jag är en udda typ som tycker såhär...

Håller på och fixar med möhippan (tack Piggelin för coachning!) - märkligt att systern till bruden är totalt oengagerad tycker jag! Man blir ju lite smått irriterad faktiskt...

• muggles

Cicci: maj blir perfekt för att sitta på Avenyn och dricka vin (gillar dock inte rosé sådärvärst... )!
    Erbjudandet om att bo hos oss står kvar!

Pirr: lät som en trevlig utflykt. Du får nästan rapportera in varje dag nu (Vänner-stajl) så vi har koll på dig!

Lappis: så du fick 9 ägg! Imponerad! Vad skönt med så många!!! Du var ju besviken för att det såg ut som 7 väl?

Apropå Korsika så ska vi dit i augusti men till Orizonte. Jag längtar...

Nattson: välkommen hem!

Tinga: skönt att blodtrycket håller sig i schack!

Vänner: lät som en mycket sympatisk chef. Att ha en bra chef är ju så otroligt viktigt.

Jag har anmält mig till Vårruset precis - helt sjukt att BETALA för att springa!

Idag ska jag iväg och väga Moa på drop-in-vägning. Hon fyllde 7 mån igår och jag är nyfiken på hur mkt hon gått upp i vikt. Maken och jag har som vanligt slagit vad - förra gången vann han (priset var en - det säger jag förresten inte ). Jag har gissat på 9,2kg och han på 9,19999 den fegisen

• muggles

Måste kommentera Barnmorskorna, såg lite igår (typiskt ringde en på vår båtannons mitt i så jag såg inte slutet). Det första jag reagerade på var att Sjukhuset på 3:an är mkt snyggare filmad - typiskt SVT Men jag blev så irriterad på den första tjejen som födde helt utan bedövning tydligen och sedan ville hon ha lustgas när hon skulle sys (och hade fått bedövning). Ööööööhhhh? Förstår verkligen inte det.

• muggles

Nennelainen: ok då bara för dina öron *viskar*: underredesbehandling! Capiche?

• muggles

Nenne: tungt att så många av dina kompisar är på smällen! Jag håller verkligen tummarna för er!!! Nu måste jag nog hoppa i duschen om jag ska hinna vägning före lunch.

• muggles

Oj vad ni skrivit idag - rena mundiarrén! (El tangentdiarré kanske...)

Jag låter Moa röja i papperskorgen och sitter och läser ikapp - fick just rädda ett karamellpapper ifrån henne

Telis: om det var en UCPA-guide som var söt - sa han inte då "än kiip jår harms lajk this" och "änn jår ands..."? Jag tycker alltid de sätter dit ett h när det inte ska vara ett och tar bort h:et när det ska vara ett. Måste ha med det franska uttalet av vissa ord att göra (kan inte franska men gissar).

Jag förlorade IGEN! Merde! Moa vägde bara 8790g dvs hade gått upp knappt 300g på en månad. Hon har ju ökat ca 1kg de senaste månaderna och visserligen trodde jag att det stabiliserat sig (därför gissade jag bara 9,2 och inte 9,5) men inte att hon gått upp så lite. Men denna gången förlorade jag ngt mindre spännande...

Skulle till öppna förskolan med en tjej från Magplasket idag men det var inställt så vi gick en promenad i det fina vädret och sedan satt vi ute och tog en kaffe - GÖTT! Pratade med en sjuk Vänner som var för svag för att joina.

Kullabygden som vackrast i Sverige - njäe, inte enligt min mening. Trots att jag är göteborgare tycker jag att Stockholm är mkt vackrare än Göteborg såklart men vackrast i Sverige... Hmmm, tål att funderas på! Det blir nog ngn skärgårdsö tror jag... Fjällbacka och Väderöarna är kanonfint på sommaren. I Fjällbacka finns en hög klippa varifrån man har sk "vidunderlig" utsikt över öarna och skärgården - hur fint som helst!

• muggles

Vänner: åh nej!!! Var ni tvungna att ställa in - vad supertråkigt! Säg till om vi kan ställa upp som barnvakt så att ni kommer iväg innan ni flyttar! Vet inte om vi(jag) kan natta prinsen men...

BS: uj låter extremjobbigt. Förstår att ni ger upp efter att ha kämpat så länge. Iris låter som en extremt viljestark liten person. Men ngn gång måste du ju sluta amma, undrar hur det ska gå. El ja, en del ammar ju i flera år men... Såg på tv4 morgon (Louise Hallin på tisdagar) en fråga från en tjej som hade en 1,5 åring som hon fortfarande ammade och nu skulle hon snart ha nr 2 och undrade hur hon skulle göra då. Hon fick rådet att amma båda två om hon hade mjölk så det räckte!! Jag har aldrig ens kommit på tanken att man kan amma 2 syskon samtidigt! Och att amma när man är gravid låter också lite småjobbigt, båda tar ju en del energi från kroppen. Nåja.

Page: kul att se dig här igen!! Små livstecken från dig är alltid roligt. Hur mår din man? Bloggar du livligt fortfarande?

frullan: låter jobbigt att ha mjölkstockningar hela tiden, det slapp jag som tur var.

Cicci: HÄRLIGT att Victor sov en hel natt!!! Vad skönt när det ger resultat!

Moa sover till kl 06 sedan 2v tillbaka och jag känner mig helt normal! Visst, hon kan vakna vid 05-tiden men går att natta om fort till skillnad från förr. Det blir spännande att se vad som händer nu när vi kommer att börja dra tillbaka läggtiden från kl 21 till mer normala 20 el så. Börjar hon då vakna 05 och vara pigg igen så får vi väl acceptera att hon är sån...

Svar på tråden Barnkarusellen