• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • viktualia

September - det här är alltså deras andra barn och det första kom lika tidigt... så de vet verkligen vad som väntar dem... fast nu har de en treåring att ta hand om OCKSÅ... förra gången bodde de 1,5 månad på sjukan efter att ungen hade fötts....

*usch*

många stärkande kramar går i tankarna över till min kära bästis....

• Liten med Mindre

Pirr - jättegrattis till lilltjejen! Det verkar helt klart som om Göteborg och Stockholmsförorter genererar mer tjejer än killar - till motsats mot Sthlm city.
    Hoppas att ni tar det lite lagom lugnt och boar in er hemma.

September - tack för hjälp med termer. Har suttit och läst hemma och försökt översätta det jag hittar i mina svenska anteckningar. Gick en kurs för styrelseledamöter i höstas och den innehöll en väldig massa redovisning - på svenska. Försöker frammana de fragment jag minns bakom amningshormonerna.

Ang. babykläder så köpte vi inte särskilt mycket. Jag trodde inte på de som sa att man får så mycket kläder - men de hade rätt. Inte i de första storlekarna, men en hel massa presentkläder i strl 62, och en hel massa ärvda kläder i strl 68. Bodys (omlott!) o pyjamaser gick åt mycket av för oss med kräkbebis. Strumpor o mjuka byxor inte många par.

Cicci - efter Victors 1 års-dag så måste den av er som är föräldraledig ta ut 100% ersättning minst 5 dagar i veckan (av 7). Annars blir sjukpenningsgrundande inkomsten satt till 0. Men innan ettårsdagen kan ni vara lediga samtidigt - förutsatt att ni totalt inte tar ut mer än 100% ersättning. Dvs du kan ta 40% och maken 60%, eller hur man nu vill fördela det - och sen är man utan ersättning för resten (om man inte jobbar deltid).

Vi har tänkt vara lediga 50% var några veckor i sommar, och leva på "luft" resten. Har sparat så att det ska funka. Och så är det ju ganska "billigt" att våldgästa föräldrars sommarställen...

BS, jobbigt med hunden. Hoppas att han blir lite bättre.

Snartis - tjusig frisyr! Vill du så kan du ju ha en slöja över frisyren och ta av efter kyrkan. Så gjorde jag. Fast det måste ju finnas något slätt ställe att fästa slöjan i då förstås.

Tränar du på SATS Sickla? Jag var dit på mamma-gympa i måndags och tyckte det var skoj. Funderar på att kolla upp hur barnpassningen funkar - behöver börja styrketräna för den stackars ryggen.

Och - vi hade en både bra och pissig dag idag. Maken var hemma och vi gick på solskenspromenad och hade lite stående picknick. Mindre har knappt sovit alls på hela dagen men var ändå rätt så pigg - fattar ingenting. Hon sov bara lite i går eftermiddag med. Mysko?

Under eftermddagen vet jag inte vad som hände - men stressad av tjejens sömnbrist, ekonomirapporter jag behövde läsa och att jag var hungrig - så exploderade jag med en massa åsikter och klankande på maken som jag sparat på mig ett tag. Det blev inte särskilt roligt och jag vet inte riktigt om han förstod min synpunkt - eller om jag förstod honom. Vi missförstår och hör ofta fel vad den andra säger och blir båda ännu ledsnare. Men nu tror jag det har rett ut sig lite.

Fattar inte att jag ska samla på mig så mycket utan att vädra. Men jag tycker ju (typiskt kvinnligt?) att han borde förstå sånt som för mig är helt normalt...

• start september

Vickan,

det är klart att de kommer känna sig kluvna mellan den lille och det äldre barnet och att det blir jättejobbigt, ingen tvekan. Jag har en vän som varit i en liknande situation och jag tänker på att hon sagt att det på sätt och vis kändes positivt när en av föräldrarna behövde vara med det äldre barnet (borta från sjukhuset) - att det gav dem kraft att orka med och fick dem att komma ihåg att leva i nuet och inte bara på sjukhuset med oro. Kanske är det en liten tröst.

• start september

Liten,

jusr redovisning råkar vara något jag kan, så fråga på om det är något mer Om jag nu kommer ihåg något när jag (förhoppningsvis) drabbas av amningshormonerna så småningom...

Vi ska få ärva lite grann babykläder också, men det är ganska slitet så det behövs lite kompletteringar av de minsta sorterna till att börja med. Sen behövs saker att bädda med i både säng och vagn, har madrass men inte mer.

• Ars amandi

idag ringde barnmorskan upp mig. ja sa som det var att jag slutat med pillrena i somras å att mensen kommit som en klocka ända tills iår... den kom i början på januari sen tog det 5,5veckor tills nästa gång och även till denna gång tog det 5,5 veckor....

hennes svar var att det låter inte onormalt så det skulle jag inte oroa mig för.... hon tyckte att jag skulle börja ta tempen och köra med ägglossningstester...

så mycket klokare av det samtalet kände jag mig INTE men hon LÄT inte otrevlig dock...

sen jick jag å älsklingen upp å beställde min vigselring

• viktualia

Start September - intressant perspektiv på frågan. Hoppas innerligt att min bästis m make kommer känna så... de lär väl inte bli utsläppta från sjukan förrän framåt slutet av maj/början av juni....

.... själv är jag verkligen SUPERTRÖTT... men en positiv sak är att min mens från hell som jag drabbades av de första tre gångerna efter p-pillerslutet - nu verkar ha blivit något bättre. Har inte lika panikont och inte lika svår störtflod.

drar iväg på upptåg över helgen.. hörs troligen på söndag... jaa.. förresten.. imorgon är det 31 år sedan Vickan öppnade sina blå... och jopp, det ska firas lite lagom...

• Lapinette

Vickan - såg det på FB, hade tänkt att vänta tills det verkligen är din dag men om du drar härifrån (datan alltså) passar jag på nu - GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!

• Tinga

Mrs B - jag säger som BS; vad hände i Paris som gjorde att du fick åka ambulans? *nyfiken i en strut* Hoppas att allt löste sig ändå, trots fransktalande läkare.

• Sweetstreet63

Liten! Kram till dig!
    Det är inte alltid så lätt detta med kommunikation. Lätt att det blir missförstånd. Och jag är ibland lite som du så att jag iten alltid säger direkt vad jag tycker och tänker. Ofta för att det just då känns som fjuttiga saker. Men sedan när man är trött eller stressad kan detta bubbla upp.
    Helt idiotiskt jag vet det, men det är svårt att ändra sig även om man försöker.

• Sweetstreet63

September,
    vi har redan handlat de första! Det käbdes rätt konstigt faktiskt, men nu tycker jag inte alls det känns lika skumt.
    Det är snarare riktigt roligt!
    Så handla ni!
    Jag tror inte på detta med jinxning även om det kan kännas konstigt att handla till någon som inte riktgit "finns" än.
    Men det är som sagt roligt och för er är det ju tid att göra det så att ni har det mesta klart tills "delivery".

Svar på tråden Barnkarusellen