• Tinga

Barnkarusellen

Nenne - är inte BT i verkligheten? Shit, då lever jag nog inte alls!

• Tinga

Telis - intressant att du som först var lite skeptisk till ivf nu saknar dina mediciner! Hoppas att luddet i skallen ger med sig, så att du får en skön helg.

Mrs B - det låter nästan som att du och din man skulle behöva ha ett ordentligt samtal om det här med familjeliv och att allt ansvar hamnar på dina axlar. Det är ju inte bra för barnen heller om de ständigt blir besvikna på att pappa inte är där. Hoppas att han snart kommer, så att ni får fixa allt ni ska idag. Lycka till med dopet också, om vi inte hörs innan!

Sen vi åkte på semester i slutet av januari har jag inte sprungit, och det har inte blivit så mycket annan motion heller, för det har inte funnits tid till det. Jobbigt för mig, som är van vid att springa fyra gånger i veckan. Igår hade jag äntligen en ledig kväll, så maken och jag körde till badhuset, där vi under en timme simmade 2 000 meter. Så härligt det var att äntligen få röra på sig lite ordentligt! Kände mig som en ny människa efteråt. Jag har promenerat lite under de senaste veckorna, men har känt av fogarna i bäckenet litegrann, men efter simningen kände jag ingenting. Nu är ambitionen att simma två gånger i veckan och promenera en gång, och håller man då igång en timme varje gång blir det ju hyfsat med träning. Jag vill ju helst vara i någorlunda god form inför förlossningen också. Sen läste jag i och för sig att väntar man tvillingar ska man alltid rådgöra med läkare vid motion efter v. 25, men där är jag ju inte än, så jag tänker glatt fortsätta att röra på mig de närmaste veckorna. Skönt!

• Tinga

Telis - det kanske är jag som missuppfattat dig, men jag fick känslan av att du först var lite tveksam, och ville tänka över det här med ivf ordentligt, innan du var beredd att köra igång. Jag minns inget specifikt inlägg, men i alla fall fick jag känslan att du inte var helt övertygad om ivf:ens förträfflighet från början.

• Tinga

Ojdå, här var det mycket att läsa; har inte varit inne på hela helgen. Hetsiga diskussioner också, visst! Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig i debatten; jag har ju varit med "mittemellanlänge" och räknas väl inte till de ursprungliga "stammisarna", men har varit flitig sedan jag började skriva i april och har ju följt tråden sen den startade. Hur som helst, det var väl egentligen en parentes, men jag håller med i både det Piggelin, Sweet och BS skriver, när det gäller folk som kommer in och bara skriver ett enstaka inlägg, med många veckor emellan. Och Frullan, det är klart att man räknas och är välkommen i tråden även om man har ett A-barn som sköter allting perfekt, men om man i princip bara skriver hur bra man själv har det, utan att kommentera något om hur någon annan har det, vare sig de(n) andra har det bra eller dåligt, blir det lite som när någon bara skriver när de har plussat. Så känner jag iallafall, trots att jag inte ens har några barnproblem att skriva om ännu.

• Tinga

Mrs B - så kul att allt gick bra med dopet! Det var ju jättebra att Malte bara ammade på som inget hänt, mitt i allt kaos; då verkar han ju kunna slappna av och koppla bort omgivningen oavsett hur den ser ut eller beter sig. God överbliven mat brukar vara ett stort plus med att ha haft fest!

• Tinga

Lappis - åh vad kul med ny frisyr! Själv är jag riktigt kortklippt och det är inte så vanligt bland tjejer, men det är kul när det är fler som vågar klippa av de långa längderna. Får vi se en ny bild i galleriet, kanske?

Sweet - så skönt att ni fick göra ett nytt UL så snart och allting verkade se bra ut! Ju kortare tid man behöver gå med sin oro desto bättre är det ju. Förstår att ni trots allt funderar på FVP, för man är väl gärna sådan att går det att få reda på mer vill man gärna ha den informationen också, för att bli så "säker" som möjligt på att allt är bra, men allt kompliceras ju klart av att det är en viss förhöjd, om än liten, risk för missfall. Jag är iallafall jätteglad för din skull att det ser bra ut så här långt. Kram!

Cicci - coolt med Dubairesa! Hoppas att ni får en trevlig tur, du och Victor, och att han fortsätter att sova bra av bara farten.

BS - hur sjutton ska man kunna veta när barnet egentligen är precis "lagom" i magen, när det först haft diarré ett tag? Det måste ju vara jättesvårt att bli klar över när man ska sluta med "förstoppande" mat, så det är lätt att förstå att Iris nu blivit hård i magen istället. Hoppas att ni snart kommer tillrätta med det!

Telis - det var inte alls meningen att ge en bild av att jag uppfattat dina tidiga inlägg om ivf som att du tyckte att ivf-barn var mindre värda eller mindre "bra" än barn som kommit till på naturlig väg, utan jag hade bara fått uppfattningen av just det som du skrev nu senast; att du tyckte att det verkade vara så jobbigt med alla mediciner och att du var orolig för hur det skulle bli med din endo. Annars tror jag precis som Oms att ivf-barn är minst lika mycket älskade som "naturligt" tillkomna barn, just för att de är så efterlängtade. Dessutom är det ju bara själva befruktningen som är konstgjord (eller sker i "konstgjord" miljö); hela graviditeten är ju precis på samma sätt som vilken graviditet som helst. Ledsen om jag gjort dig upprörd på något sätt! Kram!

Muggles - usch, jag borde verkligen bli bättre på att lyssna på kroppen, men jag har så himla svårt att acceptera att det inte känns precis som vanligt när jag promenerar. Jag vill inte direkt påstå att det gör ont, men det känns ju definitivt, och jag är helt säker på att det är i bäckenet det känns. Får väl försöka avstå en del av de där promenaderna, men det är så svårt när man älskar att röra på sig, och jag blir så rastlös när jag inte kan eller får. Får väl försöka simma lite oftare istället, men det är så mycket bekvämare att bara snöra på sig skorna och ge sig ut, än att ta sig till badhuset.

Vänner - det var ett intressant inlägg i barnmatsdieten; det kanske är fler barn här som blir glada om de får äta tidningspapper istället för riktig mat?

• Tinga

Mrs B - jotack, min "tvillingmage" mår alldeles utmärkt! Jag kan känna lite svaga rörelser därinne, och det är mysigt. Magen syns ju dessutom rejält nu (ingen som tror att jag ätit för många fastlagsbullar längre ), så nu vågar folk på jobbet kommentera också, och det är kul. Dessutom har jag hittills nästan fått enbart glada och positiva kommentarer när jag berättar att det är tvillingar på gång, och det glädjer mig (alltså hade de där dumma tvillingböckerna fel - man får inte alls bara negativa kommentarer).

Apropå den här diskussionen om hur "mat"magen mår kan jag såga att mitt problem är det motsatta; här är det trög mage som gäller. Och då har jag ändå inte börjat med järntabletter än! Hittills har jag iallafall fått hyfsat resultat genom att äta psylliumfrön, katrinplommon och päron, som alla ska ha en "lösande" effekt, och jag försöker att dricka så mycket jag kan och även att röra på mig, eftersom motion också har en positiv effekt på matsmältningsapparaten.

• Tinga

Telis - inte helt lätt att uttrycka sig i skrift alla gånger. Tydligen inte ens när man har det som sitt yrke!

Zozo - det där med att bli stor som ett hus är egentligen det enda som oroar mig med den här tvillinggraviditeten, och hittills har allting gått som på räls, bortsett från den här begynnande foglossningen. T ex mådde jag ju inte alls illa i början, trots att man tydligen ofta mår "dubbelt" så illa när man väntar två, för att det är större hormonmängder i farten.

• Tinga

koko - ja, är man inte udda på något annat sätt får man se till att bli det genom sin graviditet!

Nenne - vänta du bara tills du får beskedet att du väntar två; då är jag inte lika säker på att du bara tycker att det är kul! Efter ett tag, absolut; när chocken lagt sig, men att få beskedet var mest jobbigt, tyckte jag. Men nu gläds jag verkligen åt dem båda två.

Zozo - jag har bestämt att mina bebisar ska födas efter 38 veckor och väga 3 kg vardera! Tror att det kunde vara skönt att skippa de sista veckorna av graviditeten, stor som ett hus, när det är risk för julihetta, och efter v. 38 är ju bebisarna definitivt färdigutvecklade.

Piggelin - jag har ju aldrig sett dig i långt hår, men tyckte att du var jättefin i din korta frisyr när vi sågs i januari. *hejar på för att få fler tjejer till korthårigklubben *

Apropå att föda för tidigt; min svägerska hamnade på KK i helgen, för vattnet gick i lördags, 3.5 veckor för tidigt, men ingen bebis i sikte ännu. Bär ständigt telefonen med mig, ifall min bror hör av sig. Han var egentligen anmäld till Vasaloppet i helgen som gick, men när han fick klart för sig att BF var 25 mars tyckte han att det var lite väl nära inpå. Med tanke på att det nu gått ett par dagar sen vattnet gick hade han väl iofs inte missat något, men det hade nog varit grymt frustrerande och stressande för honom om han befunnit sig i Sälen och hans sambo på KK i Malmö när vattnet gått.

• Tinga

Lappis - din läkare har inte sagt något om att olika ivf-"cykler" kan ha olika förlopp? Ungefär som att om man har oregelbunden mens så varierar det vilken dag den dyker upp på. Kände du av att blödningen var på gång sist, och kan du isåfall känna något liknande nu? Isåfall borde den ju vara på väg, tycker jag.

Svar på tråden Barnkarusellen