• Piggelin1

Barnkarusellen

Jaja, om jag ska berätta ngt positivt så är vi nu husägare sen en knappt två timmar!!
    Känns såååå kul & spännande. Känns super att vi får göra alla valen, tydlligen drar vi igång med det i sommar. Känns faktist inte alls jobbigt att flytten ligger ett år bortåt i tiden. Har blivit en sådan inbiten stadsråtta efter alla år i lgh i olika städer, så det är bra att jag hinner vänja mig lite sakta sådär vid att lämna stan/lgh-livet & flytta till HUS...! Utnyttja maximalt att vi bor centralt nu innan vi flyttar!
    Sen ligger ju huset inte alltför långt bort från stan ändå, känns bra! Jag fick uppenbarligen mer än nog av "på landet-livet" när jag växte upp i ett litet samhälle med ca 2000 invånare... Sitter djupt, typ

Men som sagt, känns superkul med huset!

• Piggelin1

Oms & Muggles, tusen tack för er peppning & era tips! Guld värt, även om jag tror att vi försöker göra precis som ni skriver... Men stöd är underbart att få & om inte annat kanske ge energi för att försöka ännu mera på nytt...
    Igår kväll ammade jag tex varannan timme på kvällen, just för att fylla upp henne så mkt som möjligt (ett bröst per gång), men uppenbarligen räckte inte detta Pratar absolut ingenting med henne på natten & jag är ute & traskar 1-2 timmar i princip varje eftermiddag, så frisk luft får hon i mängd. Försöker även mkt mera medvetet få henne att sova under dagarna, just för att jag tänkt på det där med att mkt sömn ger mer sömn. Några kortare "lurar" på fm, sen den långa på em. Nu idag på em blev det åtminstone 2½ timme i ett svep. Så vi får väl se hur det går inatt Peppar, peppar, så har det hittills aldrig varit två sådana nätter på raken!
    Vi försöker få till kvällsrutinerna hyfsat nu, men det skiljer lite med tiden från ena dagen till den andra. Egentligen skulle ju det där med kvällsbad vara en perfekt rutin, men eftersom Amanda verkar bli en "torris" (precis som sina föräldrar), så är vi restriktiva med att bada alltför ofta.

Jag kommer säkert att be om mer råd, känner nu att jag fått lite ny energi mha er nu, för att få ordning på detta igen! Det verkade ju så lovande för 1½ vecka sen då hon sov i 5-6-timmarspass!

På tal om att A är en "torris" så ska vi träffa en hudläkare imorgon, känns bra att ta tag i detta redan nu när hon är såpass liten. Men jädrar vad tidigt vi ska dit - 08.15. Okristlig tid för mig som sällan äter frukost före halv tio

• Piggelin1

Nattson, det är ett tvåplanshus i trä, liggande panel & 149 m2.
    Idag har vi 92 m2 i vår lgh, så det går inte direkt ngn nöd på oss så länge vi bor kvar här.

Nähä, nu ska vi fira huskontraktet! Har köpt Rotari bubbel & mannen ska fixa maten - yummie!

Tjing!

• Piggelin1

hej allihopa,
    jösses vilken aktivitet det varit här idag!

Var uppe med tuppen (eller med Mannen kanske är mer korrekt...) i morse eftersom vi skulle med A till läkaren kvart över åtta i morse (OKRISTLIG tid när man har en 3½-månaders!!). Dels göra pricktest, dvs kolla om hon var allergisk mot ägg & mjölk, dels träffa en läkare. Pricktestet gav inget utslag - skööönt! Läkaren konstaterade det vi egentligen nog redan visste, dvs att vår lilla tjej har drabbats av atopiskt eksem (böjveckseksem). Ingen av oss är förvånad, både mannen & jag hade mkt eksem som små & jag har kvar en del fortfarande. Inga bra gener i det avseendet Men fick iaf recept på salvor i storpack, så nu är det bara att smörja för glatta livet, minst två ggr om dagen, gärna tre Hoppas att hon slipper lindrigare undan på sikt än mannen & jag. Men om så inte blir fallet, så vet vi ju iaf hur man ska hantera det
    Så nu i em var jag på apoteket & hämtade för första gången ut grejor i Amandas namn. Ovant!

Var hemma en kortis & vi somnade båda på sängen, sen var det dags för premiär på baby-simmet kl 12. Amanda verkade gilla det jättemkt Fast läkaren i morse avrådde just från babysim pga hennes torra hud - inget som vi tänkte på när vi anmälde henne för ngn månad sen... Men vi ger det några försök & ser hur huden blir på henne, i värsta fall får vi avbryta det.
    Efteråt var det dock inte lika kul - A vrålskrek & det var helt omöjligt att amma henne, så jag åkte hem & hon somnade i bilen. Hemma var dock ingen höjdare, hantverkarna var i lgh ovanpå för att fortsätta "bila sönder" det fuktskadade golvet... Snabblunch, ännu mer vrålskrik & inget försök att amma lyckades, så jag stoppade ner henne i vagnen & gick ut, varpå hon somnade efter en stund. Tror knappt jag hört henne skrika så mkt förut Hemma igen vid fyra med bowling-klot till bröst, efter några försök gick det ÄNTLIGEN & nu är hon tack & lov ganska nöjd igen!

Nog med mina ego-inlägg, nu ska jag kommentera er andra!

• Piggelin1

Har en lapp fullskriven , får se hur långt jag hinner, innan A pockar på min fulla uppmärksamhet.

Originalrosen - jag fick Rotari rekommenderat av en vinkännare för ngt år sen, har druckit den flera ggr sen dess. Bra budgetalternativ till riktigt bubbel! Mannen fixade räktoast, sen vinkokta musslor med gott bröd & så lite praliner till efterrätt - helt OK för en tisdagskväll!

Tack för alla Grattis till huset förresten!!

Telis, Lappis, Gosnosen, Frejis - följer er allihopa med spänning i ivf-processen, även om jag kanske inte kommenterat det så jättemkt. Håller tummarna för att blödningen kommer ikväll, Lappis! (vågar inte skriva ut den andra förhoppningen i skrift...)

Telis - vad gott att semestern närmar sig - håller tummarna att du hinner bli hyfsat frisk innan du åker iväg

Zozo, läskigt med blödningen, förstår rädslan. Kom på att jag råkade ut för samma sak, blev orolig & ringde min BM som sa just att det var vanligt efter sex & det var ju det vi pysslta med precis innan den gången

• Piggelin1

Blev lite paus där, en kompis kom förbi på lite kvällsfika. Nu är mannen hemma, så då får jag lite egentid vid datorn

Sweet, så fort jag läst ditt inlägg, så var jag tvungen att kolla din blogg! ...och jag hade också fel!!!

Oms, vilket stort dop ni ska ha! Vi körde bara "närmast sörjande", dvs familjen & eftersom flera av mannens & mina syskon bor utomlands, så var det flera av dem som inte kunde komma. Men gjorde inte så mkt, arton pers hemma i vår lgh var ganska lagom

Tack Frullan för fler sömntips igår! Körde på Omsans tips att amma från båda brösten innan hon somnade, men sen vaknade hon vid tvåtiden i alla fall. Lyckades dock få henne att somna om efter en stund, utan att amma. En timme senare vaknade hon igen & då föll jag till föga & ammade henne. Somnade på min axel & jag lade försiktigt tillbaka henne i korgen, då lade hon naturligtvis en ny laddning... Får erkänna att jag då var en dålig mor & lade mig utan att byta på henne (min logik var sådan att om hon nu skiter typ 5-6 ggr per dygn, då kan det ju inte vara några gigantiska mängder jämfört med de som har bebisar som skiter varannan dag...), hon somnade någorlunda snabbt, men då kunde inte JAG somna
    Mitt humör i morse ska vi inte tala om... Hoppas att det blir bättre sömn inatt...

Ramsorna ni skriver om - är det några som ni vill dela med er av? ...säger hon med typ noll fantasi just nu...

Näe, nu blev det ju ännu mera ego & bokstavligen en massa "skitsnack", höhö Sorry!
    Alldeles oavsett - tar till mig hela högen med sömnråd & försöker hitta en väg som funkar för oss. Guld att ha er alla att fråga

• Piggelin1

BS, inga speciella teorier ang snipp/snopp på Sweets bebis, vara bara så övertygad om det ena! Så bra var den intuitionen

Jag har alltid haft extremt LÄTT för att somna förut (utom i perioder med mkt jobb, då kan jag ibland ligga vaken & älta i vargtimmen) - har knappt hunnit lägga huvudet på kudden innan jag somnat. Så det är väl därför jag blir extra frustrerad nu...
    I helgen som gick ledsnade jag & gick upp & läste morgontidningen vid köksbordet vid halvfyra-tiden.

Tack rams-tipset iaf, gulligt att du delar med dig!

Kan tänka mig att det blir skönt att maken kommer hem imorgon. Mannen min skulle ju egentligen varit i Kina i drygt två veckor nu, men det blev uppskjutet ett tag till, så jag har sluppit vara själv ännu! Ngn dag/dgr vore ju lugnt, men drygt två veckor känns lite tuffare. Men det är klart att det går, det är ju mkt värre för de som är ensamma jämt!

• Piggelin1

Tack Snartis! Jag har den senaste månaden (drygt tror jag) börjat tänka mkt mer på just dagsömnen, just det där att "aha, nu har hon varit vaken 1½-2 timmar, dags för henne att sova lite" - i början var det mer "randomly" & detta funkade bra just då.
    Oftast går det ganska lätt att få henne att somna dagtid, vilket självklart gör det mkt enklare! Hon kan ofta få en hyfsat lång sömnvända på morgonen/tidig fm, sen ngn/några korta vändor & så en lång på em ism att jag är ute & går eller liknande. Så det känns som om jag/vi verkligen försöker styra upp det nu. Trägen vinner?? Pratade med en kompis innan idag (tvåbarnsmor) & när jag beklagade mig lite att vi tyckte vi var på rätt väg för en dryg vecka sen, då hon under ca en veckas tid sov 5-6 timmar i stöten per natt. Då menade min väninna på att det är precis så det är med små barn, man tror att man precis fått koll, då ändrar sig allt...
    Men Muggles & Snartis, kanske ska gå loss på ersättning på kvällarna precis som ni föreslog - kompisen idag nämnde också det här med att A är ju större nu & behöver mer mat, läs ersättning.

• Piggelin1

Snartis igen, jag kör också en hel del på detta med att styra amningen & inte låta henna snutta lite grand mest hela tiden, har gjort det ända från hon föddes egentligen, självklart med några undantag då & då, men ganska så "militant", ca 3½-4 timmar mellan varven & så tätare på kvällarna. Nästan alltid är hon nöjd efter ganska exakt 20 minuter (=bara ena bröstet). fast nu på den senaste tiden i takt med att hon är " vaken & med" mera, då pausar hon mer vid bröstet & ligger & flirtar & ler åt mig... Ruskigt charmigt , men misstänker att det blir lite mindre effektiv amning då & så verkar hon liksom tröttna på det snabbare & då går det inte att få i henne ngt mer vid det tillfället. Hmmmm....

Jaja, det ska väl ge sig, försöker verkligen följa regelboken, men vem vet, det kanske är en utvecklingsperiod just nu & då sover de ju ofta sämre. Har varit dålig på att läsa den boken den senaste tiden...
    Hon är iaf väldigt glad för det mesta, senast idag kommenterade både läkaren i morse & "läraren" på simmet att hon verkar vara en väldigt glad tjej
    *Jättestolt*

Förresten, alla andra bebisarna i simmet idag var ganska tysta av sig, men A "pratade" & jollrade som bara den, riktiga glädjetjut. Undras vilken pratkvarn hon brås på

• Piggelin1

Vickan, sitter & funderar på om jag haft det ungefär likadant som du & jag tror faktist det. Regelbundet ett tag efter pillerstoppet av bara farten & sen blir det kajko. Fast efter mitt senaste stopp, dvs när vi satte igång bebisverkstaden, då var den faktist hyfsat regelbunden tills jag plussade. Hmmm, detta hjälper väl kanske inte så mkt, men jag känner iaf igen det!

Svar på tråden Barnkarusellen