• Maciebrud

Löjligt att gifta sig "romantiskt" när man varit tillsammans länge?

När vi förlovade oss efter 9 år fick jag en illa dold SUCK från min mamma. Typ - lönt efter så lång tid?
    Jag låter därför bli att berätta om våra bröllopsplaner. Hon får veta när inbjudan skickas ut.
    Vi ska ha en privat vigsel i en underbar kyrka tillsammans med min syster(som är den bästa som finns) och hennes sambo som vittnen. Vi kör allt med fin känning - blommor och håruppsättning.Från början tänkte jag bara ha en enkel sommarklänning för att jag inte ville känna mig tramsig(enligt min mor då) men nu skiter jag i henne. Vi vill helt enkelt ha hela paketet trots att vi har en privat vigsel.

Vad känner ni? är det fler som har varit tillsammans länge och ändå vill ha ett "riktigt" bröllop.

Efteråt ska vi ha fest hemma. Fin dukning med rosa tema. Det blir 3-rätters fast enkelt med t.ex grillat som varmrätt.

• Svar på tråden Löjligt att gifta sig "romantiskt" när man varit tillsammans länge?
  • Efter 11 år är det min tur

Strunt i alla andra...vi hade varit tillsammans i 11 år när vi gifte oss och det blev världens nytänning och det tror jag beror mycket på att vi hade gjort oss så fina och det blev speciellt.
    Ha det bra och njut av varann!!

• 31 maj 2008

Vi är 26 och har varit tillsammans i nio år, och jag tycker det är perfekt, kan inte se någon anledning till att vi inte skulle ha det precis som vi vill, dvs med hela kalaset!

• Lycka o Kärlek

Vi kommer att ha varit tillsammans i nästan 12 år + att vi har en dotter på 2,5 år. JAg har faktiskt gått i samma tankar som du TS. Men sen så tänker jag: varför inte? SÅ klart man kan gifta sig romatiskt och storslaget ändå, vi lovar ju inför gud och alla att leva resten av livet tillsammans, att finnas för varandra i nöd och lust och det är ju fortfarande otroligt fint att göra det, fast det gått flera år sedan man blev tillsammans.

Min mamma är lika som din TS, hon är inte ett dugg entusiastisk över bröllopet. När jag frågade henne om hon ville hjälpa till med än det ena, än det andra så sa hon att hon itne visste om hon skulle hinna med, hon skulle kanske inte orka med tanke på hennes jobb (hon jobbar 75% och är fullt frisk, lever ensam och har inte några speciella fritidsintressen...!!) Vi frågade henne, inte för att vi behöver hjälp utan för att få henne att känna sig delaktig, då svärföräldrarna har gjort och kommer attt göra jättemycket. Tänkte att det kunde vara kul/kännas bra med en uppgift även om hon inte kan bidra ekonomiskt. Men nu tänker jag inte fråga henne alls om något, när man bara får suck och stånk till svar. Hon har inte ens bett om att få se brudklänningen... Det gör ont att ens mamma inte bryr sig mer.

• Lycka o Kärlek

Förlåt för det långa inlägget, lite OT

• Anja 19 juli 2008

Vi har varit tillsammans länge... av och till under rätt många år men nu har vi varit tillsammans i många år. Har en son som är 7, en dotter på 4 och en son till på 3 och vi ska definitivt gifta oss med HELA PAKETET.

det har banne mig INGEN annan med att göra och inte minsta rätt att kommentera. Ert bröllop är ert bröllop och en sån sak lägger man sig inte i tycker jag!

Var bestämd mot din mamma, visa henne lugnt och tydligt att hon faktiskt inte har minsta lilla rätt att uttala sina tankar högt om hon nu har såna tankar.

Klart ni ska gifta er stort

• vit70

Själklart ska du göra som du och din blivande känner det är ju eran dag och det är ni som ska minnas den med glädje!!!
    Vi gifter oss efter 15 år och två underbara barn och kommer att göra den dagen precis som vi vill ha det.
    Det går inte att bry sig om vad alla andra tycker. Det finns antagligen lika många åsikter som det finns nära och kära!

• Maciebrud

Ja vi diskuterar fram och tillbaks här hemma. Vissa grejer kommer att bli "stora" och andra enkla. Det kommer i vilket fall som helst bli som VI vill ha det och på vårt eget sätt.

• irresolute

Ett par jag känner gifte sig efter tio år och två barn tillsammans. De slog till på "hela grejen" med kyrka, klänning, tärna, fest i hyrd lokal och många gäster.

Förstår inte varför det skulle vara mindre acceptabelt efter lång tid än efter kort tid? Det är brudparets dag och de får välja att göra precis vad de vill - är min åsikt!!

Glöm bara inte bort att planera för och se fram emot äktenskapet MER än själva bröllopsdagen ;) LYCKA TILL!

• arot

Jag har inte läst hela tråden.

Men jag tycker det är extra romantiskt att ni har kännt varandra så länge och nu tänker fira detta med ett bröllop!!! Det känns som att det är extra "säkert" att ert äktenskap kommer att hålla när det har hållit hittills, eller nåt.

Lycka till!

• jeslin

15 år har vi på nacken o min pappa sa ja det va ju på tiden:-d min mamma har ännu inte sagt något alls,räknade inte med det heller

Alla andra har bara sagt grattis och va kul för er

• bruden08

Vi har varit tillsammans i 13½ år och förlovade i 11½ år när vi gifter oss. Har barn på 7 år och 4 år. Vi kommer att ha ett bröllop för ca 90 gäster brudklänning och hela kittet har inte ens haft en tanke på att ha det på något annat sätt. Tycker det är mer konstigt att man har stor påkostad fest om bara varit ett par en kort stund fast givetvis gör man som man vill.

Tycker det är mer kärleksfullt och romantiskt på något vis om man varit ett par länge, typ kärlek är fortfarnade stark eller nåt sånt haha svammel
    nu memar jag inte att det inte är romantiskt om man varit ett par en kort stund så misstolka mig inte i mitt svammlande

• 20talsbruden

Instämmer med övriga talare! Vi kommer att ha varit ihop i elva år när vi gifter oss, och vi kommer köra på hela grejen, kyrka,klänning, stor fest!
    För oss är det mer, ÄNTLIGEN är det vår tur!! och det tänker vi inte skämmas för!! typ...

• Maciebrud

Det var jag som startade denna tråden...och är nu mycket mycket säkrare på vad vi vill! Vi har tex flyttat hem bröllopet och ska ha hela alltet hemma. Näbbar, tärna, musik och 50 gäster;)
    Viktigast är ju ändå att göra som man själv vill och inte skippa saker pga någon annan!

• Paeonia

Bra tänkt Maciebrud, man mår bäst om man får göra som man drömt om

Det är ju lite nytändning tycker jag när man väntat så länge som oss, och det kan ju behövas efter många år tillsammans . Känna att man fortfarande kan få lite pirr i magen och att det är något spännade med det hela. Lycka till med erat bröllop Och hoppas mamma din kan se fram emot det nu och inte förstör eran lycka!

• Farmall

Jag tycker bara att det är bra att man varit tillsammans länge. Då känner man ju varandra och vet om varandras både bra och dåliga sidor. Vi ska också gifta oss efter många år, antagligen efter 11 eller 12 år tillsammans, inte riktigt bestämt oss än (plånboken som bestämmer).

Lycka till och hoppas ni får ett fint och minnesvärt bröllop.

• Soon to be wed

Vi har varit tillsammans i 17 år och har tre barn tillsammans och vi kör hela kittet och det ska bli helt underbart

Svar på tråden Löjligt att gifta sig "romantiskt" när man varit tillsammans länge?