• pybe

Förtvivlad styvförälder

Hur gör vi?
    Min mans dotter ska gifta sig om någon månad och hon har nu ringt och tiggt pengar till sitt bröllop. Hon har tydligen räknat kallt med att vi ska vara med och betala. Det blir ett stort bröllop med 80 gäster och fint värre. Hon meddelade också att den blivande mannens föräldrar ska bidra med 25000 kr och hennes mamma bidrar med 20000 kr - så nu var frågan "Hur mycket kan ni bidra med"? De hade visst räknat med att kalaset skulle kosta runt 80000 kr.
    Både min man och jag är chockade. Vi har inga möjligheter att bidra med sådana summor. Vi hade tänkt ge 10000 kr som bröllopspresent, men nu är all glädje över den saken borta. Vi känner oss tvingade till något vi inte har råd med. Glädjen över bröllopet är borta. Till saken hör också att den blivande mannen är en höginkomsttagare som mer än väl har råd att bekosta bröllopet ur egen ficka.
    Vad ska vi göra? Vi känner oss mindervärdiga...

• Svar på tråden Förtvivlad styvförälder
  • Garonne

Jag har ingen aning om hur jag skulle bete mig... Det var något av det sniknaste jag har hört!

• GME76   080802

Ge dom bröllopspresenten i förväg och meddela att det är en GÅVA, det kommer ingen kristallvas på bröllopsdagen.

• MrsThurhagen

Jag tycker att man inte ska känna sig mindre värd! Det är ju faktiskt bara så att ni inte har råd! Varför tar hon upp det nu EFTER att allt är planerat? Hon kunde gott och väl kunnat diskuterat planerna med er om hon väntat sig pengar. Jag skulle aldrig kunna göra så mot mina föräldrar eller min sambos föräldrar!
    Säg som det är att ni inte har råd. Punkt.

• JohanoCissi

Min föräldrar och min m2b:s föräldrar var ense om att bidra med samma summa då de har ungefär samma inkomst. Detta var inget som vi frågade efter utan dem erbjöd sig själa till detta. Vi är väldigt tacksamma för att dem gör det. Att tillägga är att dem lägger 15000 per familj. Nu till saken: Jag tycker att du och din man ska sätta er ner med dottern och tala om för henne att ni inte har råd med så mycket. Att ni kan tänka er att hjälpa till med så mycket som ni har råd med. Det är bara för henne att acceptera. Hon måste ju vara tacksam för det ni kan ge till dem. Och det är faktiskt så att har man bestämt sig för att gifta sig ska man vara bereddd på att betala allt själv, inte förlita sig på sina föräldrar. Lycka till

• *Lilla M*

Ojdå, men så kan man inte riktigt göra, tycker jag.
    Vi tog för givet att vi skulle betala vårt bröllop helt och hållet själva. Även om vi visste att våra föräldrar kunde hjälpa oss litegrann ekonomiskt så bestämde vi oss för att inte förutsätta det och istället bli glatt överraskade när erbjudandet kom.

Jag tycker att ni ska ringa till dem eller helst träffa dem, och berätta för dem att er ekonomiska situation helt enkelt inte har utrymme för sådana stora utgifter. Lägg tonvikt på hur glada ni är över deras bröllop och att ni kanske gärna hjälper till med andra saker som INTE är pengar. Kanske har ni istället tid eller möjlighet att fixa andra saker?

• Hallonmums

men gu...
    det var ju mastiga summor...
    jag räknaar oxå med föräldrarnas medverkan.. pappa sak betala klänningen det har han gjort till mina systrar med och mamma buketten =)
    min sambos föräldrar ska betala efterätten... (1000

jag räknande med hjälp, men det var höga summor som hon ber er om och det tycker jag bara är löjligt enligt mig....

• tessimessan

Usch, vilken tråkig inställning! Det låter som om hon är ganska bortskämd?

Jag skulle aldrig förutsätta att mina föräldrar/svärföräldrar kunde eller ville vara med att betala! Jag tycker att ni ska tala om för henne att ni inte tänker bidra med pengar men att ni gärna bidrar på annat sätt, exempelvis genom att vara med och vika festprogram, duka, ta hand om o.s.a osv.. Så gör vi i min familj! De som kan och vill bidra ekonomiskt är givetvis välkomna men vi skulle aldrig förutsätta det eller ens fråga om det! Övrig familj kommer att ställa upp med praktiska saker, hjälpa oss att laga mat osv.

• JohanoCissi

Det var ett bra tips: att ni kan hjälpa till på annat sätt också. Det uppskattas alltid, det lovar jag. Och som *lilla M* också säger att ni lägger tonvikt på hur kul ni tycker att dem ska gifta sig, så att dem inte tror nåt annat, för dem verkar tro väldigt mycket.

*Lilla M* skrev 2008-03-17 20:15:39 följande:

Ojdå, men så kan man inte riktigt göra, tycker jag.Vi tog för givet att vi skulle betala vårt bröllop helt och hållet själva. Även om vi visste att våra föräldrar kunde hjälpa oss litegrann ekonomiskt så bestämde vi oss för att inte förutsätta det och istället bli glatt överraskade när erbjudandet kom. Jag tycker att ni ska ringa till dem eller helst träffa dem, och berätta för dem att er ekonomiska situation helt enkelt inte har utrymme för sådana stora utgifter. Lägg tonvikt på hur glada ni är över deras bröllop och att ni kanske gärna hjälper till med andra saker som INTE är pengar. Kanske har ni istället tid eller möjlighet att fixa andra saker?
  • Aleta

Läs runt lite på trådarna här, det kan också vara av omtanke som hon ringde.
    Det kan ju vara så att de andra har erbjudit dessa summor och hon vill att ni inte ska känna er utanför och få veta det i efterhand.

10.000:- är en jättefin present tycker jag.
    Säg att ni bidrar med det som bröllopspresent från er.
    Om hon gnäller så säg som det är, att ni inte har råd helt enkelt.

Jag tycker inte att ni ska känna er mindervärdiga. Om ni har sämre råd än de andra så ger ju ni en mycket finare present i förhållande till vad ni har!

• franca

jag tycker absolut inte att ni ska känna er mindervärdiga! Det är tvärtom oförskämt av din styvdotter att kräva pengar till sitt bröllop. Jag tycker att det var generöst av er att vilja ge 10.000 i present.

Min blivande mans föräldrar har väldigt god ekonomi och har (frivilligt) gett oss ett bidrag till bröllopet. De har tydligt sagt att de vill bidra för att de har råd med det, och att de inte kommer lägga sig i planeringen, gästlistan el liknande. De har sagt att penagrna är en bröllopspresent och att vi får göra vad vi vill med dem. Jag är glad för mina svärföräldrars pengagåva till oss, men hade inte räknat med att de skulle betala något. Bröllopsbudgeten har vi gjort med utgångspunkt från våra egna besparingar och vår ekonomi.

Mina föräldrar har däremot inte alls mycket pengar, de har båda två vaniga jobb, huslån osv och tillräckligt med att få sin egen ekonomi att gå ihop. Min mamma har sagt att hon önskar att de kunde bidra med pengar till bröllopet, men vi har klart och tydligt sagt ifrån att vi inte vill det och att vi budgeterat så att vi själva kan betala vårt bröllop. Jag har faktiskt inte berättat för mina föräldrar att vi har fått pengar av mina svärföräldrar, för jag vill inte att det ska uppstå någon jämförelse dem emellan. Vi har inte heller sagt till mina svärföräldrar att vi inte har fått några pengar av min familj.

Jag tycker att ni helt enkelt ska berätta för din styvdotter att ni inte har råd att vara med och bekosta deras bröllop, att ni känner er pressade av det kravet och jämförda med brudgumens föräldrar och att ni känner er mindervärdiga. Att ni gläds åt bröllopet, men att glädjen smolkas av att ni förväntas bidra ekonomiskt på ett sätt som ni inte har möjlighet till. Det kanske kan få henne att tänka efter. Hur mycket pengar man har eller ger bort är ju inte ett sätt att visa sig omsorg, utan beror på ens ekonomi. Om man är vuxen nog att gifta sig borde man vara vuxen nog att själv betala för sitt bröllop.

Svar på tråden Förtvivlad styvförälder