• Sanfor

Hungrig av GI

Är det bara jag som blir knäppt hungrig när jag försöker skära ner på snabba kolhydrater enligt GI?

Som exempel, i morse käkade jag 1 dl keso med skinka samt 2 dl fil med div. flingor och frön (quinoa, linfrö, bovete, pumpakärnor, russin m.m.)

Efter en-två timmar är jag så jävla HUNGRIG.. alltså inte sugen, utan riktigt hungrig.

I vanliga fall käkar jag två mackor med pålägg och ett glas juice, och klarar mig ganska bra till lunch.

Och så är det med allt, om jag t.ex. byter bort pasta mot sallad är jag hungrig mkt snabbare, även om jag ökar på mängden kött.

Är det att man måste vänja sig vid GI?
    Eller är det helt enkelt så att när man bestämt sig för att äta nyttigare, så cirkulerar alla ens tankar kring mat, och man därför känner sig hungrig?

• Svar på tråden Hungrig av GI
  • Augustibruden 2008

Köp en bok av Ola Lauritzson el gå m i giviktkoll.se
    då kan man få förslag på bra kost på lågt Gi.
    Frukosten ska innehålla (i Rivstarten) mkt protein tex äter
    man stekt ägg & bacon eller hård kokt ägg (1-2 st) m kräftstjärtar + en klick majonnäs.
    Eller ngn omelett.m.m. förslag!!

• Augustibruden 2008

Glömde säga att proteindrinkar är sååå viktigt när man kör
    Gi-metoden, man kan ha det som mellis eller tidigt på
    morgonen.
    Man kan ha i såå mkt i en proteindrink.

• lillaj

Vad äter du till mellanmål?? Jag äter GI och tycker funkar bra! Kör fas 1 nu ett par vckor och då är det minimalt med kolhydrater. Äter nötter (och tar enkaffe till) som mellanmål eller ett ägg etc.

• Augustibruden 2008

Oftast blir det lite keso m ngn frukt, vet att man ej ska äta frukt i fas 1 men svårt på jobbet ibland.
    Önskar jag vore bättre på att dricka proteindrinkar speciellt till mellis...
    Äter även ett ägg till mellis m en kaffe på fm.

Köpte Karin Davidssons senaste kokbok, sååå bra + mkt bra recept när man har barn

Hur mkt har du gått ner i mått & vikt?

Jag gick ner ca 8-10 cm i midjan + 4-5 kg i början. Och då är det mkt vatten.
    Nu är det svårare + jag unnat mig grejer på helgen
    Ska VERKLIGEN försöka kämpa hårdare m vikten nu framöver, vill verkligen gå ner 10 kg till!

Svårt m helgerna...

• lycklig78

Frukosten ska nog vara lite större än så. GI ökar fettförbränningen men det ska samtidigt vara mer långsamma kolhydrater så man håller sig mätt längre. Du kanske skulle ha käkat en grov macka med skinka på eller nåt till.

• lillaj

Jag har gått ner ett par kilo under fas 1 men å andra sidan har vi ätit GI länge men testar fas1 (bara må-fr) nu så det är nog därför jag inte gått ner mer.

• Augustibruden 2008

Inget bröd i fas 1...

Men sedan får man äta riktigt grovt bröd.

Frukostar kan man variera, men tyvärr ej så mkt i fas 1.
    Mkt ägg är det i den fasen.

Max 2 dl mjölkprodukter per dag.

• miss alm
    Sanfor skrev 2008-04-09 10:56:22 följande:
    Är det bara jag som blir knäppt hungrig när jag försöker skära ner på snabba kolhydrater enligt GI?Som exempel, i morse käkade jag 1 dl keso med skinka samt 2 dl fil med div. flingor och frön (quinoa, linfrö, bovete, pumpakärnor, russin m.m.)Efter en-två timmar är jag så jävla HUNGRIG.. alltså inte sugen, utan riktigt hungrig.I vanliga fall käkar jag två mackor med pålägg och ett glas juice, och klarar mig ganska bra till lunch.Och så är det med allt, om jag t.ex. byter bort pasta mot sallad är jag hungrig mkt snabbare, även om jag ökar på mängden kött.Är det att man måste vänja sig vid GI? Eller är det helt enkelt så att när man bestämt sig för att äta nyttigare, så cirkulerar alla ens tankar kring mat, och man därför känner sig hungrig?
    Ät lite mer fett på morgonen! Jag håller mig mätt om jag kränger ägg med ost (röra, omelett eller något åt det hållet)! Möjligen på spenat eller mangold:)
  • trofast

Om du äter enligt GI skall du inte äta så mycket mejeriprodukter som du skriver att du gjort (kanske bra att tänka på). Jag har ätit GI i snart 4 veckor och tyckte det var lite jobbigt första 1-2 veckorna men nu mår jag hur bra som helst av maten. Dessvärre minskar det inte på vågen vilket inte känns så roligt. Har iofs inte någon direkt övervikt (bmi23,5) men vill ju ändå gå ner och tycker att jag borde göra det men men det kanske kommer?

Lycka till!

• Augustibruden 2008

Men jag äter inte så mkt mejeriprodukter...
    1,5 dl yoghurt 3%/dag är okej enligt Ola L. på Giviktkoll.se
    Om man ej äter det på morgonen så kan man ta det i en proteindrink

Tränar du ngt?

• 2augusti2008

Kör med ägg och bacon till frukost. Då blir du mättare!!!

• Augustibruden 2008

Hur mkt går man ner ungefär på 3 mån?

Jag tycker det går sååå sakta, funderar verkligen på att börja m Naturdiet...
    Alltså köra kombinerad gi + naturdiet till juli. Vill ej köra ngn bantning veckorna före bröllopet i augusti.

Ngn som har tips?!

• trofast

Augustibruden.

Har du också bara några få kilo kvar? Jag har just nu bmi 23,5 men vill ner till ca bmi 21. Jag har tidigare gått ner med viktväktarna och då har det rasat på vågen men jag har haft ett konstant sötsug. Nu kör jag ju GI och mår väldigt bra men går ner i ultrarapid, suck... Nu efter 4 veckor (du kanske har hållt på längre?) har jag "bara" gått ner 3,3 kg men börjar fundera på om det kanske ändå är det rätta? Jag menar att må så här gott och alltid vara mätt, nästan aldrig sugen och gå lååååångsamt nedåt?!

På 3 månader borde man ju ganska lätt kunna gå ner 6 kg, eller? Jag hoppas i alla fall på ca 5 hg i veckan, men i den här takten är det tveksamt.... kanske är det även så att man går ner i omgångar?

Nu låter jag jättetråkig men mät dig istället..... jag har som sagt ite gått ner mycket i vikt men jag har minskat måttet runt naven med 7 cm och runt höften med 5 cm på knappt 4 veckor och jag försöker se det resultatet mer än kilominskningen.

Lycka till!

• Augustibruden 2008

Jag vet var felet är tyvärr och det är att jag unnat mig VARJE helg m vin o "vanlig mat" osv....suck
    Men kört Gi på vardagarna...men ej gått upp bara stått still.
    Så nu SKA jag verkligen skärpa mig!!
    Mycket mer träning o 100% Gi

• Storstadsbulimiker

Ett tips är att promenera varje dag, har gjort det i snart en månad och vågen har verligen gått neråt den senaste tiden. kombinerar det med en gi-liknande diet. :)

storstadsbulimiker.blogg.se

• september2008

TS- det låter som om du inte äter tillräkligt med proteiner. GI går inte ut på att ta bort kolhydraterna och äta lite utan (rätta mig om jag har fel) utan äta rätt kolhydrater och rätt mängd. Jag köpte en 30 dagaras programbok av Ola Lauritzson . Det är sååå bra. Där finns menyer och pepping. Jag har ätit rivstarten sedan i måndags och mår toppen. Visst börjar börjar lite trött på ägg men jag försöker varriera dom.
    förresten glöm inte bort att du måste ha fett i maten. den nyttiga sorten alltså

Svar på tråden Hungrig av GI