• IdaAstrid

Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...

Det har nu gått två veckor sedan vi blev man och hustru. Underbart att vara gift! Men...

Vi har lagt på tok för mycket pengar på bröllopet inser jag nu. Vi höll det litet precis som vi ville. Men ändå springer det iväg. Och saken är den att det gör dagen också! Vips var det kväll/natt och dags att hoppa ur denna underbara klänning och aldrig ta på den igen. Hade vi gjort om det hade vi nöjt oss med att lägga pengar på kläder till oss själva, blommor, hår, bara bjudit den närmsta familjen och bett dem ordna en middag för oss. Jag ångrar absolut inte vårt bröllop så som det var - det var fantastiskt. Men nu när det är över så känns det som ett antiklimax - så mycket tid och så många tankar och så mycket pengar som gått åt - och så tar det bara slut! Och vi hade ändå "bara" 6 månader på oss att planera detta. Hur känner då alla ni som planerat i 2 år!?

Klart att det beror på vilken budjet man har - men jag tror inte det finns så jättemånga som är helt ekonomiskt oberoende. Vi lever inte "snålt" till vardags och hade en budjet på ca 20 000 (inkl ring), den sprack med ca 10 000 tror jag. Man ska bl a ha planeringsmöte med tärna och best man och med vigselförrättaren och med föräldrar och då ska mat bjudas på (eftersom det är kul att träffas) och det är poster vi inte tänkt på innan.

Mitt tips är alltså att tänka igenom hur ni vill ha det en gång till - om det är nödvändigt med fina inbjudningskort - eller om det funkar att ringa och bjud in? Osv...

Stor kram från en som trots allt är lycklig! Men fattig... :)

• Svar på tråden Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...
  • BröllopJuli2008

Jag håller med dig. Allt till bröllop är svindyrt. Fast å andra sidan (det kanske låter som en klyscha) så är det nånting man bara gör en gång. Det är som min m2b säger; det här är den enda fest han kommer att lägga ner så pass mycket pengar på och då FÅR

• BröllopJuli2008

det kosta.. Men jag håller med om att det drar iväg med pengar.

Bra att jag h an skriva klart inlägget först

• Monken

Kul att du tar upp det! Vi har diskuterat fram och tillbaka (i begynnelsen när vi gjorde budgeten) och kom fram till att vi nog tycker det kommer att vara värt pengarna. Vår stora post kommer att bli festen. Har "bara" bjudit 53 personer men väljer att ha festen på ett värdshus där de ordnar allt. Jag är en kontrollperson och om jag skulle göra mycket själv eller be våra vänner om hjälp skulle jag stressa sönder. Nu vet vi att vi får det vi betalar för och det känns mycket mycket bra!!

• Thailand 08

Vi hade ingen planerad budget på vad det fick kosta...men värt varenda krona! Finns inget vi ångrar eller skulle ha velat gjort annorlunda

• Mrs G to be

Himla kul att någon vågar ifrågasätta detta! Vi har i och för sig inget enorm budget (kommer väl att landa på 50-60 000 kr exkl. bröllopsresa), men jämfört med vår vardag så är det här ju jättemycket pengar!

Precis som Monken kommer vår stora utgiftspost att vara festen som tar upp ungefär hälften av budgeten. Vi kommer att ha ca 40 gäster. Men vi kom också fram till att det skulle vara värt (för oss) att slippa allt merjobb med att t ex ordna en trädgårdsfest (som jag annars hade tyckt var jättemysigt).

Jag menar inte att rättfärdiga våra kostnader, för jag håller verkligen med dig angående pengarna. Jag tycker att det drar iväg så snabbt. Jag har valt att köpa klänning och skor begagnat och strunta i frisör och brudbukett. Inte bara för att spara pengar, men det känns som om bröllopet är EN dag - efter det vill jag att ett äktenskap. För OSS är det inte värt att lägga en hel förmögenhet - vi blir nog man och fru ändå!

• grabbarna

har ett kompispar som sa likadant att även fast bröllopet var vackert och allt det där så ångrade dom lite efteråt alla pengar som for iväg och började tänka på alla andra saker do kunnat lägga pengarna på och ändå fått ett minst lika vackert och stämmningsfullt bröllop

• Vidalila

Ja det gäller att tänk igenom det flera ggr så man inte känner sig "lurad". Vi har en budget på 130 000, utan resa inräknad. Med den skulle det väl sluta på 170 000. Då kan man tänka att, amen herregud vi skulle ju kunnat lägga pengarna på en kontantinsats istället! Men samtidigt så förvinner den tanken lika fort igen, eftersom det här är något vi verkligen verkligen vill göra. För oss är det inte bara bröllopsdagen som räknas utan också vägen dit.

• Fru Almqvist

Vi gifte ju oss helt själva och landade väl på ca 50 tkr inkl. resan till Jukkasjärvi där vi gifte oss... Nu planerar vi för en fest för släkt och vänner (ca 70 pers.) Hittar ingen bra lokal där vi kan ordna egen mat och dryck så det slutar väl med att vi får lägga åtskilliga tusen till på något dyrare.. suck. Det var ju inte riktigt så vi hade tänkt.

• lycklig78

Tråkigt att ni känner så.

• Krystal

Jag sa ganska tidigt när vi började planera att lägga pengar på DEN ringen man vill ha är nog bäst, (om man har en liten budget) för den är har man ju alltid kvar sen. Champangen blir urdrucken, inbjudningskorten går till återvinning, blommorna vissnar och klänningen blir förliten , men ringen har du kvar på ditt finger som ett vackert kom-i-håg av den underbara dagen ni blev man och hustru...

Svar på tråden Bröllopet inte värt vad det kostar! Tycker jag...