• Humlanhubbe

Vad spräckte Er budget?!

Är lite nyfiken på vad som spräckt just Er budget?!
    För vår del är det min blivande mans kläder..sjukt snygga men ack så dyra

• Svar på tråden Vad spräckte Er budget?!
  • 26maj2007

Våra vigselringar och stolsöverdrag. Ringarna blev en mycket större kostnad än vad vi räknat med

annars låg allt engligt planeringen.

• T RO

Jag har precis börjat planera inför vårt 2009 bröllop, och jag får ångest av alla småsiffror i mitt fina exelark som bara växer och blir tusenlappar.

Så nu har jag betämt mig för att ta bort "småsaker" som papper och pyssel och dekorationer mm. Dels för att vi säkert har råd att ta det på våra löpande inkomster och dels för att det är saker som går att köpa i förväg.

Och, visst har man råd att köpa ett presentkort på blommor till sig själv en månad då man har lite mer pengar, för att sedan ta fram det när det gäller?

Dessutom tycker jag det är synd om bröllopet framkallar pengaångest, man gör det ju av kärlek, inte för att visa hur rik och generös man är som bjuder till!

• LLJÖ

Vi började med att fråga oss själva, vad tycker vi att det är rimligt att lägga på bröllopet och vad hinner vi spara ihop. Det visade sig att det var ungefär samma summa. Sedan har vi gjort en detaljerad budget i excel som vi uppdaterar så snart kostanderna är säkra. Vi har dock turen att ha en budget som (än så länge) är betydligt större än de utgifter vi tror att vi kommer ha i slutändan.

Däremot tror jag att det kommer att bli en del utgifter i sista stund som man glömt så det känns skönt att ha en stor buffert.

• anna 2008

T RO skrev 2008-05-27 14:47:38 följande:

...Så nu har jag betämt mig för att ta bort "småsaker" som papper och pyssel och dekorationer mm. Dels för att vi säkert har råd att ta det på våra löpande inkomster och dels för att det är saker som går att köpa i förväg.Och, visst har man råd att köpa ett presentkort på blommor till sig själv en månad då man har lite mer pengar, för att sedan ta fram det när det gäller?
    Jag säger inte att det är fel att göra som du skriver men kostnaden försvinner ju inte bara för att man betalar det i förväg . Oavsett om du betalar något ett år i förväg eller sparar samma pengar för att köpa prylen veckan innan bröllopet så är det ju fortfarande något som hör till bröllopsbudgeten (även om man kansek vill försöka lura sig själv lite och "frisera" bröllopsbudgeten av någon anledning).
  • Anna  Sol

Vi hade ingen direkt budget...men att jag ville ha en ny förlovningsring gjorde ju allt en del dyrare...

• matildaochniklas

Vi har hållt oss bra till budgeten faktiskt, med undantag för våra ringar! Vi hade ingen koll på vad vi ville ha och trodde nog att det skulle bli lite billigare än vad de blev. Men i budgeten har vi ju lagt till lite för oförutsedda utgifter + att maten blev billigare så

• Lithos

Vi har ingen budget så det ska bli intressant att se vad det landar på i slutändan.... Vi ska ha buffé (billigare än 3-rätters) jag har beställt klänning från kina (billigare än original) men jag har valt en dyr ring och lokalen är också dyr, så det är en blandning av budget och spenderar poster.

• T RO

Nej, jag tror verkligen inte att det "försvinner" bara för att man gör så, men bröllet kommer så lätt att handla om ekonomi, och småsummor blir stora i slutändan, så för att ta bort fokus från det lite, så jag inte blir ledsen av allt som kostar så gör jag så. Mitt sätt att hålla tanken på bröllopet rolig och inte som en dyr och besvärlig sak.

Det funkar så klart inte om man har jättelite pengar och måste vända på varje krona. Men om man handlar i förväg så blir det faktiskt lite mindre pengar att slänga upp på den stora dagen.

anna 2008 skrev 2008-05-27 16:46:56 följande:

T RO skrev 2008-05-27 14:47:38 följande:
    Jag säger inte att det är fel att göra som du skriver men kostnaden försvinner ju inte bara för att man betalar det i förväg . Oavsett om du betalar något ett år i förväg eller sparar samma pengar för att köpa prylen veckan innan bröllopet så är det ju fortfarande något som hör till bröllopsbudgeten (även om man kansek vill försöka lura sig själv lite och "frisera" bröllopsbudgeten av någon anledning).
  • MDoJB

Vi har ingen riktig budget, men vill försöka hålla nere kostnaderna. Det som är dyrast för oss är helt klart festen där vi betalar ca 850 kr per gäst... Det är dock värt pengarna att få allt fixat (mat, dryck, servering, dukning, städning).

• eveluscious

Ringen och klänningen....

Hade först en budget på 15-20 000:- men är nu uppe i 40 000:-. Ringen skulle kosta runt 4500:- men kommer gå på runt 8000:- och klänningn skulle också kosta max 4500:- men ligger just nu på 7500:-

Sen räknade vi med 35 gäster men insåg snabbt att 50st var närmare sanningen

• Theolinda

Vi har inte heller nån budget -vi ska gifta oss i smyg och då tänkte man ju först att det kommer ju att bli superbilligt men men ....
    Resa till hemlig ort +bensin pengar 3500kr
    ringar 6000 kr
    Kläder (mycket enkelt) 1500 kr
    Bukett 500 kr
    Frisör (nyklippt vill man ju vara)1000kr

mm mm mm så fastän man tror att det kommer att kosta nästan ingeting så hamnar vi nog på runt 15000kr ändå

Inte för att jag menar att det är så där vansinnigt mycket pengar men man kommer inte undan gratis för man smyger *lol*

• ille

Min blivande mans kläder ser också ut att spräcka vår budget, med tanke på att han hunnit ändra sig hundra gånger. :) Nu är det 12 dagar kvar och han har fortfarande inte hittat något han känner sig nöjd med!

• Cross

För oss är det alla små-utgifter som knäcker budgeten.
    Transport.
    Övernattning
    Skumpa till båten

Massor av små små saker på 200-4000 kronor vardera.
    Ja, fy vad dyrt det blir. Men förhoppningsvis är det värt varenda öre :)

Svar på tråden Vad spräckte Er budget?!