• lillabruden

Vem betalar för möhippan?

jag bara undrar vem som betalar för möhippan...? Vill ju inte att min 'supertärna' ska stå för alla kostnader =/
    vid ett tillfälle erbjöd jag mig att betala men hon avfärdade mitt erbjudande..men så vet jag vad saker kan kosta även om tanken är god.....

hur ska man göra?

• Svar på tråden Vem betalar för möhippan?
  • 20080802

Alltså... hallå bridezillas!!! Vi styr och ställer med bröllopet men möhippan är faktiskt inte vår sak att planera!!! Om vi får någon så är det bara att tacka och ta emot men lägg er inte i planeringen.
    Jo, jag köper att det kan vara okej att hinta ifall att de som förväntas vara med har väldigt olika ekonomi, men det ska vara en hint och inget annat.

Så tycker jag!

• Anja 19 juli 2008

Mmm men om man verkligen är sån som person att man inte klarar att göra saker inför andra, som tex sälja grejor, skämmas ut etc och vet att man skulle bli otroligt besviken och ledsen ifall ens vänner har lagt in ett sånt moment, då tycker jag att det är bra och sunt att säga till.

Jag hade troligtvis rusat därifrån både arg och ledsen om mina vänner trott att jag skulle fixa nåt sånt. Jag klarar verkligen inte av sånt.

Så lite måste man få säga ifrån. Nu vet jag att de VET och att det inte finns några "pinsamma" "görabort-sig"-inslag i min möhippa och därför kan jag slappna av och bara längta och se fram emot vad helst de har hittat på åt mig

• paradisfågel

Anja, vet hur du menar! Man hoppas o vill att de ska veta vad man vill, utan att man ska behöva säga de

Vinden, va tråkigt att höra!

• FruRålin080808

Kan inte annat än att hålla med=)
    Anja: Tror du inte att dina vänner känner dig så väl att de vet hur du skulle vilja bli hippad?

20080802 skrev 2008-05-21 10:59:24 följande:
    Alltså... hallå bridezillas!!! Vi styr och ställer med bröllopet men möhippan är faktiskt inte vår sak att planera!!! Om vi får någon så är det bara att tacka och ta emot men lägg er inte i planeringen.Jo, jag köper att det kan vara okej att hinta ifall att de som förväntas vara med har väldigt olika ekonomi, men det ska vara en hint och inget annat. Så tycker jag!
  • vinden

Anja 19 juli 2008!
    Det enda hon skulle fixa det var tydligen att ringa ett par ställen och boka. Samtliga deltagare skulle sedan gå ihop och ge en summa för min del så att säga, max 200 kr. Mindre än 1 månad kvar till bröllopet kommer hon på att hon inte har pengar, hon har vetat om detta sedan feb. 2007. Vet inte så mycket mer; det enda jag vet att tärnans mamma ringde min M2b och skällde ut honom stackarn för att tärnan fick ta hand om planeringen. Det jobbiga är att när jag valde tärna stod valet mellan henne och en till person. Jag valde utifrån att hon är släkt med min sambo, och jämnårig med marsalken (min bror. Ångrar det djupt nu, är så besviken.
    Men det är min bröllopsdag och jag kommer inte låta detta påverka!

• Anja 19 juli 2008

FruRålin

jodå, jag tror att de känner mig väl, men förr gillade jag verkligen att festa och nu, tre barn senare så är det mer lugna saker som roar mig och att UMGÅS med vänner, alla mina vänner och verkligen kunna prata, MYYYYSA, men det är ju inte säkert att de snappat upp det iochmed att jag av olika anledningar inte har KUNNAT festa så mkt de senaste 8 åren.

De kanske tror att NU när jag verkligen har chansen så vill jag PARTA järnet haha

nädå, jag har ju t.om skrivit på min weddingannouncer sida att jag vill ha en mysig, lugn möhippa och verkligen umgås m mina vänner så det borde bli rätt

• Anja 19 juli 2008

Vinden

usch så dåligt och fy så trist för dig. Förstår verkligen din besvikelse. Att hennes mamma ringer och skäller.

Hallå, möhippan ÄR ju tärnans uppgift, om hon tog på sig att vara tärna skulle hon kanske ha kollat upp vad det innebar först!!!

Förstår att du ångrar dig, men det är helt rätt inställning du har tycker jag, att inte låta NÅGON ELLER NÅGOT förstöra er stora dag

• lillabruden

jag erkänner med en gång att jag har kontroll behov, men det är också något min supertärna vet! Hon kan mig ut och in så jag vet att min möhippa kommer bli super!! Men kan inte låta bli att oroa mig för vänner som inte har råd med ens 200kr.....faktiskt! Verkligheten är så för vissa... =(
    därför känner jag att om jag kan bidra med pengar på något som faktiskt är för mig, så att alla mina underbara vänner kan vara med så gör jag det gärna, men det verkar som man inte får.... hehehe...

man är väl ingen bridezilla för att man inte vill att folk ska bli hemma för att dem inte har råd! Och samtidigt vill inte jag gå miste om upplevelser just för samma anledning.... *rörigt*

• Lavendelblomma

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-05-21 10:28:07 följande:

Hoppas att mina toastmistresses vet det.
    Mistress!?? hihi det var ngt nytt
    har inte hört det innan :)
  • marjoh

jag fick hoppa fallskärm, jättekul men säkert dyrt för de som var med. Dock bestämde de att de gör en sådan hippa och ger det som bröllopspresent, på samma sätt fick min m2b en ganska dyr svensexa

• ninnabell

förra gången jag gifte mig så fick jag en möhippa och det var det roligaste jag vart med om...fast det tog ett tag att uppskatta det...ler.....det var sista helgen innan vigseln så jag anade att dom skulle komma och ta mig...så jag sminkade upp mig och gjorde mig "redo"...skrattar....det första jag fick göra var att tvätta av mig sminket och ta av mig kläderna...på med kortbyxor och ett köksförkläde med en stor ficka på magen och nylon knästrumpor.....gud så jag såg ut....dom gipsade min arm och i handen sattes det fast en mugg....på huvudet fick jag en luciakrona där dom satt fast både det ena och det andra...(asgarvar åt minnet)....fickan på magen fylldes med kondomer och muggen med öl....på med gummi stövlarna och ut i bilen med mig...jag stuvades in i lastutrymmet på en gammal volvo där jag fick ligga med bakluckan öppen och så bar det iväg....ler....dom körde sakta igenom hela örebro(bodde där då)det blev många varv och ingen missade mig kan jag loa för dom tutade hela tiden...för att inte skämmas ihjäl så var det bara att dricka öl så fort det bara gick och efter några så hade jag riktigt kul och vinkade till alla i bilarna bakom....sen parkerade vi och vi gick in på ett dans ställe där dom bokat bord åt oss och vi beställde mat....skrattar...alla fick in sin mat utom jag...jag fick ett stort silverfat med enbart grönsaker (jag hade bantat i flera månader innan) alla skrattade även jag...men tiden gick och jag fick ingen annan mat och jag började bli sur som fan....tom severings personalen stod i dörren till köket och skrattade åt mig....när mina vänner fick in sin efterätt så kom dom med min köttbit och all personal kom ut och kramade om mig och skrattade.....sen blev det dax för mig att jobba...jag fick i uppgift att sälja kondomerna som jag fått i min ficka....ALDRIG skrek jag....men tog en ny öl och då gick det bra....skrattar...tog 20:- styck och sålde slut på en gång....och senare på kvällen kom några tillbaka och frågade efter fler.....ler....jag dansade och hade skitkul hela kvällen/natten....alla dom som var med delade på kalaset och jag fick pengarna jag tjänat med mig hem....

ett glatt minne jag aldrig glömmer

• Nalle Puh 40

I vårt gäng gör vi så att alla delar lika på utgifterna (förutom bruden förstårs...)

• Sommaren2008

Det gör alla deltagarna utom bruden. Det är ju upp till dem att ordna en möhippa efter deras plånböcker. Det behöver inte vara dyrt för att vara roligt och minnesvärt!

• Mollan

Undrar hur man gör om man själv inte har möjlighet att vara med på möhippan. Betalar man ändå?!

Svar på tråden Vem betalar för möhippan?