• Det stora Blå

Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?

Vi var nyligen på en charterresa, och det visade sig till vår förvåning att 1 vecka betydde 6 hotellnätter.
    Vissa bolag skriver alltså 1 vecka i kataloger, i annonser, och på webben, och det kan betyda antingen 6 nätter eller 8 dagar.
    Någon som vet vad Konsumentverket säger om detta?
    Kommer att kolla upp detta noga nästa gång!

• Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?
  • Zozo

Ja men det är ocksa kundens uppgift att fraga och försäkra sig om att denne köpt vad han vill ha. Det hjälper inte att säga "man sa inte att vasen skulle vara röd" när man ville ha en bla och inte fragade om färgen. Kanske lite dum jämförelse men man har faktiskt skyldigheter som kund ocksa.

• Det stora Blå

Jobbar du inom Fritidsresor?

Om bolagen ska börja hämta och lämna resenärer olika veckodagar under en och samma vecka, så får de börja med att öppna upp ett datafält i bokningssystemen för angivande av namnet på veckodagen, som sedan printas ut på biljetten, gärna i fetstil och med versaler.

ALLA uppgifter ska framgår tydligt FÖRE ett köp, oavsett vara eller tjänst.

• Zozo

Nepp inte fritidsresor men jag jobbar i resebranschen, ja.

• Sommargrönt

Förstår att ni är besvikna för att ni inte fick en HEL vecka. Men tror att ni får problem med reklamationen eftersom en vecka är 7 dagar och ni fick ju 7 dagar, även om jag tycker det är snålt. Jag brukar alltid få 8 dagar när jag åker, dvs 7 nätter...

Sen förstår jag att ni är besvikna för att ni missade planet och fick en massa extra utgifter. Men hemresan står ju med datum och tid på biljetten, så även om det är logiskt att inte titta på hemresetiden förrän kvällen innan man tror att man ska åka hem så ligger det ju på ert ansvar...

Vad tråkigt att det blev så för er! Kram kram

• Det stora Blå

OM uppgifter hade framgått klart och tydligt att återresan (hämtning av gäster med transferbuss) var en FREDAG och inte en LÖRDAG (lämning av gäster på resmålet) dvs 6 nätter hade naturligtvis allt fungerat smidigt. Planen flyger vanligvis inte tomma i en riktning, iaf inte på de resmål vi tidigare har besökt (ca 25-30 st). Det är flygstolar och antalet hotellnätter man betalar för och inte antalet "dagar". Vi återkommer som sagt med resultatet.

• Zozo

Att det handlar om en fredag och inte lördag betyder inte att flyget gar tomt pa ena hallet. Skulle förvana mig vâldigt om det gjorde det. Det gar troligen en annan sträcka emellan.

• Tooticki

Men, kollade ni inte hemresedatum en enda gång från det att ni bokade tills ni var på resmålet? Så kall kan man bara inte vara, då får man nog skylla sig själv...

• matildaochniklas

Jag har ingen aning om vad som är rätt i det här fallet. Men trist att ni fått ett sånt avslut på er semester! Hoppas det löser sig!

• Det stora Blå

'Tooticki' Varför kolla datum? Åker man en lördag så åker man hem en lördag, så har det alltid varit för oss, dvs samma veckodag. Klockslaget kollar man kvällen innan.

'Zozo' Vi vet att plan inte åker hem eller dit tomma. När man sitter i transithallen vid återresan brukar man avundsjukt titta på dem som anländer med det plan som vi ska åka hem med, efter städning och påfyllningen av mat och dryck.

'matildaochniklas' Ja, vi återkommer och berättar här i forumet.

• Tooticki

Det stora Blå skrev 2008-06-09 15:35:26 följande:

'Tooticki' Varför kolla datum? Åker man en lördag så åker man hem en lördag, så har det alltid varit för oss, dvs samma veckodag. Klockslaget kollar man kvällen innan.
    "Man" i detta fall får stå för dig och ditt resesällskap.

Personligen tycker jag att resebolagen oftast gör sitt för att vara tydliga, vi har bokat en resa till Santiago i höst och i helgen fick vi ett mail att det var en ändring i tid. Ankomst till Göteborg vid hemresan var framflyttat 5 min.
Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?