• Det stora Blå

Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?

Vi var nyligen på en charterresa, och det visade sig till vår förvåning att 1 vecka betydde 6 hotellnätter.
    Vissa bolag skriver alltså 1 vecka i kataloger, i annonser, och på webben, och det kan betyda antingen 6 nätter eller 8 dagar.
    Någon som vet vad Konsumentverket säger om detta?
    Kommer att kolla upp detta noga nästa gång!

• Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?
  • Det stora Blå

*Grön*

Alla skribenter och läsare här i just detta forum är resekonsumenter. Varningar är då självklart på plats.

*Zozo*

Du måste göra en tidslinje, och skilja på vad som framgått före ett köp och efter ett köp.

Om det i marknadsföringen före ett köp inte framgår resans längd, dvs resana värde och innehåll, är det ett brott.

• Sommargrönt

Men samtidigt om man startar en tråd så blir det lite konstigt när man mellan raderna tycker att vissa ska hålla sig utanför och bara vänta på ARNs utlåtande.

Och jag har faktiskt svårt att tro att det finns någon researrangör som inte har information om ut och hemresedatum...tittar jag på Fritidsresors hemsida där ni hämtade informationen så finns det ju...

Det stora Blå skrev 2008-06-11 14:59:07 följande:

*Grön*Alla skribenter och läsare här i just detta forum är resekonsumenter. Varningar är då självklart på plats.*Zozo*Du måste göra en tidslinje, och skilja på vad som framgått före ett köp och efter ett köp.Om det i marknadsföringen före ett köp inte framgår resans längd, dvs resana värde och innehåll, är det ett brott.
  • Det stora Blå

'grön'

Det finns kolumner på nätet för 1 vecka 2 veckor Annan reslängd.
    Vår resa stod under 1 vecka. Detta inträffade före köp.

Vi var dessutom de enda 2 som klev av vid vårt hotell den lördagen, och då skulle bara vi två ha klivit på transferbussen den fredagen återresan uppenbarligen var. Detta hände efter köp.

För andra gången nu skriver jag, att vi avslutar denna diskussion nu, och inväntar resultatet som beräknas komma efter ett par månader sammantaget.

• Tooticki

Det stora Blå skrev 2008-06-11 17:32:44 följande:

För andra gången nu skriver jag, att vi avslutar denna diskussion nu, och inväntar resultatet som beräknas komma efter ett par månader sammantaget.
    Det är nog inget du kan bestämma...
  • Det stora Blå

'Tooticki'

Nej, de som gillar att resebolag luras i marknadsföringen, fel och sedan försummelser, kan ju fortsätta och prata med varandra.
    I övrigt var Mallis bättre än sist tyckte jag, när vi var i Alcudia med ett annat bolag.

• Tooticki

Det stora Blå skrev 2008-06-11 20:20:08 följande:

Nej, de som gillar att resebolag luras i marknadsföringen, fel och sedan försummelser, kan ju fortsätta och prata med varandra.
    Det är INGEN som uttryckt den åsikten här utan något du hittat på för att du inte klarar att bli emotsagd! Startar man en tråd måste man vara beredd på att folk tycker annorlunda, och säger det också, annars försvinner poängen med forum.
  • Zozo

Kunde inte sagt det bättre själv, Tooticki...

Vi är ju ALLA konsumenter i vissa fall och kan, hoppas jag, se bada sidor i en sak. Däremot har INTE konsumenten alltid rätt..

• Sommargrönt

Jag tycker bara att det är skillnad på att "inte tillhandahålla information före köp" och att som konsument välja att inte titta på tillhandahållen information. Om ni gick in på nätet och tittade på första sidan och såg ett resmål med en veckas resa och pris och ringde och bokade den, så kollade ni alltså inte ens vilket hotell det var? För gör man det så står ju resedatumen på samma sida...Visst har man som företag skyldighet att tydligt ange viktig information för kunderna, men jag tror nästan du är ensam om att boka utan att ta dig tid att läsa resemålsdatumen...sorry...Tycker fortfarande att det var jättetråkigt att ni missade planet hem...Och angående at bussen bara skulle plockat upp er spelar ju inte så stor roll. De springer ju inte runt och letar efter er om ni inte finns på plats...då blir ju alla andra sena!

• Tooticki

Det stora blå:

Har du fått svar från ARN?

• Det stora Blå

'Tooticki'

Ärendet ska gå vidare till KV/KO/ARN. Det tar säkert längre tid nu under sommaren och semestertider.
    Partsbeskedet från reseföretaget svarade med vanligt "reseledar-tugg". Något annat var inte att förvänta.
    Missvisande information före ett köp är vilseledande marknadsföring. Företaget har sannolikt utnyttjat det faktum att de hade turer flera dagar i rad till resmålet (ett volymresemål), och därför kunnat anordna resor med endast 6 nätter, och sedan kallat det för 1 vecka.

• Det stora Blå

Det ligger hos KV/KO/ARN ännu.
    Verksamheten sätter väl igång nu där till 100 % efter sommar och semesterperioder.

Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?