• Det stora Blå

Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?

Vi var nyligen på en charterresa, och det visade sig till vår förvåning att 1 vecka betydde 6 hotellnätter.
    Vissa bolag skriver alltså 1 vecka i kataloger, i annonser, och på webben, och det kan betyda antingen 6 nätter eller 8 dagar.
    Någon som vet vad Konsumentverket säger om detta?
    Kommer att kolla upp detta noga nästa gång!

• Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?
  • Det stora Blå

'Tooticki'
    Vi reste en gång till Miami med samma charterbolag som tråden handlar om, och därifrån till Equador med ett lokalt latinskt flyg.
    Vid återresan från Quito så var det latinska bolaget flera timmar försenade, och något intyg över detta fick vi inte till försäkringen, och återflyget till Sthlm hade gått
    Då blev det istället 1 vecka x-tra sol & bad i Miami beach

• Tooticki

Det stora Blå skrev 2008-06-09 17:37:39 följande:

och något intyg över detta fick vi inte till försäkringen
    Hur kommer det sig att ni bokar med dem igen i så fall?
  • Det stora Blå

'Tooticki' kl 06.36.

Nu läste du nog inte mitt inlägg rätt. Det var det latinska bolaget som var försenat.

Den här tråden handlar om kravet på att bolagen UPPLYSER och INFORMERAR tydligt och klart, både muntligt och skriftligt, FÖRE köp om de faktiska omständigheterna för resor som de kallar för 1-vecka.

Vid vissa resor, tydligen till så kallade "volymresemål" som t ex Mallorca, så kan bolagen ha turer flera dagar i sträck, vilket faktiskt tydligen betyder att en så kallad 1-veckas resa kan ha 5, 6 eller 7 eller kanske t.o.m. 8 hotellnätter.

• Tooticki

Ja, men du som konsument är fortfarande skyldig att ta till dig informationen som du tilldelas, som datum på biljetten t ex.

• Zozo

Kan inte mer än halla med Tooticki, hur otrevligt det än later när man rakat ut för ett missförstand.

I fall där man använder olika flygbolag innan o efter en mellanlandning hamnar man oftast i en san där otrevlig grazon, där man inte ens garanteras ny plats pa nästa flyg, utan oftast far köpa helt ny biljett. FAST man själv inte var skyldig till förseningen. Sedan kan man ofta förhandla själv pa flygplatsen genom att vara pastridig och framför allt veta vad som gäller.

• Det stora Blå

'Tooticki' och 'Zozo'

Det är möjligt att ni båda jobbar i resebranschen, och därmed kanske inte står på konsumentens sida, men biljetten är något som man erhåller EFTER ett köp.

Ämnet handlar om en paketresa till en destination inom Europa.
    Resan till sydamerika var en parentes i tråden. Charter till Miami går t ex 1 gång per vecka på samma veckodag ToR, åtminstone när vi åkte.
    Jag tycker vi kan avsluta denna diskussion tills ett resultat finns att berätta om för andra resekonsumenter.

• Tooticki

Nej, jag jobbar inte i resebranschen, jag är speditör. Jag vet dock att konsumenten har vissa skyldigheter och inte bara rättigheter.

• Det stora Blå

Här finns lagar och regler för reseföretagen:

www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=2091#mdpraxis

Konsumentens skyldighet är att betala för en vara eller en tjänst vars hela värde konsumenten blivit upplyst om före köp.

• Zozo

Det har inget med att sta pa konsumentens sida eller inte att göra; det är ju en avvägning i varje fall. I vissa fall är jag konsument eftersom jag reser mycket och i vissa fall leverantör. Kunden har inte alltid fel men heller inte alltid rätt. Efter vad du berättat i ditt fall har du enligt min mening ansvaret fôr det som gick fel. Vad angar meningen ovan sa visste du ju varans värde/pris vid köpet. Vad som ingar maste du ta reda pa innan köpet. Sedan kanske jag missat nagot i historien...

Gör jag i resebranschen fel sa tar jag naturligtvis pa mig ansvaret för det och försöker reparera problemet pa plats, eller i värsta hand efterat. Jag sysslar personligen inte med flygresan utan med landarrangemangen (hotell, transfers etc) och da inte ör charters utan i en annan del av branschen.

• Sommargrönt

Jag har ganska bra koll på konsumentköplagen och vet att konsumenten har rätt till mycket mer än man kan tro. Visst måste man informera konsumenten om vad den köper. Och man ska ha kunskap om vad konsumenten behöver, även i fall när den säger att den vill ha något annat. Tex har jag jobbat i ett snickeri där kunden kommer in med en detaljerad ritning och vill köpa en bänskiva eller ett bord. Då kan man inte göra efter kundens ritning och sen skylla på den om bordet inte skulle hålla. Trots att kunden VILL ha det bordet. Man är skyldig att ge kunden ett bord som håller...

Men i detta fallet så gäller detta inte. Anledningen är att du inte kryssat i en ruta med avfärd ett datum och en veckas resa. Innan man bekräftar bokningen (om man bokar över nätet) så kommer ju en sida med datum och tider. Då anses kunden vara informerad...

Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?